Elstängsel runt tomten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Henry skrev: Ett tättbebyggt område är allmänt plats liksom ängar på landet och där finns det elstängsel helt lagligt så det borde inte vara ett förbud mot det på så sätt. Men jag har inte läst lagarna så jag kan ju förstås ha helt fel angående detta.
Och sedan när blev ängar/hagar allmän plats?
Är nog denna inställning som är förklaring till varför folk gör som dom gör på andras åkrar och ängar..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett ord: - Allemansrätten - :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En inhängnad äng (hage) och en åker är väl iaf privat mark.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ni verkar blanda ihop Allmänhetens mark och allemansrätten. visst får man slå upp tält och vandra över marken men den är INTE allmänhetens för det.

Citat:
I Sverige har alla rätt att vara i naturen. Vi kallar det allemansrätten.

Allemansrätten är en förmån som inte finns i många andra länder.
Man kan också se den som en stor frihet. Men vår frihet får inte bli till
ofrihet för andra. Allemansrätten kräver ansvar och gott omdöme.
Vi får inte skada natur och djurliv, och vi måste visa hänsyn mot
markägare och mot andra människor ute i naturen.

Allemansrätten kan sammanfattas i orden Inte störa inte förstöra.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Henry:
Japp jag vet vad allemansrätten är för något.
Detta är taget från naturvårdsverkets hemsida:

"Det är främst brottsbalkens bestämmelser om olovlig väg och hemfridsbrott som sätter gränserna. Det är förbjudet att vistas på tomt och man får inte gå över planteringar. Det är inte heller tillåtet att gå över skadekänslig mark som exempelvis åkrar med växande gröda."
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Forsgren: ja precis så är det:

"..förbjudet att vistas på tomt och man får inte gå över planteringar. Det är inte heller tillåtet att gå över skadekänslig mark som exempelvis åkrar med växande gröda."

Så som jag skrev innan, så att länge som marken inte är odlad eller är direkt ansluten till en privat totm så får vem som helst (allmänheten därav allmänhetens rätt, allemansrätten) beträda en mark så som tex ängar, åkrar m.m.

Madmodder: ja givetvis är det privat mark men det är inte det samma som att inte allmänheten får beträda marken. Enda gången man inte får beträda är bla om marken är odlad eller om den är direkt ansluten till en privat tomt.

Det är givetvis inte allmänheten som äger all mark här i Sverige utan vi har bara rättigheten att beträda den så länge som den, som jag skrivet innan, inte är odlad eller ansluten till en privat tomt.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men vad har detta med stängsel att göra? Jag får givetvis sätta stängsel på min egen mark antingen för att hålla djur inner eller för att hålla djur ute eller?
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

Logan skrev:Katter är som mäniskor dom har allemansrätt. Dvs dom får vara på din tomt, vi har själva problem med katter och morsan jobbar på miljökontoret och vi har kollat upp vad dom får och inte får. Men skrämma katter och använda vattenslangen är ett bra alternativ. Det ska även finnas lukt saker man kan sätta där katterna brukar vara så försvinner dom.
Enligt Allemansrätten är katter laglösa på privat mark och får därför likvideras av markägaren.

(Nej, jag skämtar inte, jag har läst det i en vanlig hederlig bok (Tror det var "Amatörbiologen", kan ha varit en annan))
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan kanske ha med att göra att katter inte naturligt tillhör den svenska faunan och att precis allt ansvar för att den skall hålla sig i skinnet helt och hållet läggs på ägaren..

Har inget emot katter eller så men jag undrar om man verkligen hade kunnat komma undan med det helt och hållet om man på något vis hade tagit livet av katten direkt när den kommit in på en tomt..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De enda som har laglig rätt att ta livet av katter och hundar är godkända veterinärer. Allt annat räknas som djurplågeri. (Det ska nämligen gå till på ett speciellt sätt för att inte vara straffbart.)

"Amatörbiologen" har nog inte så bra koll i detta fall. Jag litar mer på lagboken.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Då har vi lösningen, man skaffar vetrinärlicens och lite sömnmedel. Sedan då ägaren frågar vafan man gjort med deras kisse säger man bara att den hade cancer och måste avlivas... Eller så mutar man nån vetrinär att inbilla ägaren att katten har cancer och måste avlivas...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nej det stämmer nog att man får skjuta katter, men bara den som har jakträtten på marken där detta sker.. Och jag antar att man inte får skjuta en katt på gräsmattan i stan..
Det är väl inte många som anlitar veterinär för att avliva kattungar tex..
Smågrisar får man faktiskt SLÅihjäl upp till en viss storlek eller ålder, sen måste dom skjutas med tex en slaktmask..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>men bara den som har jakträtten på marken där detta sker..

Inte särskillt troligt. Bara för att man har jakträtten så innebär det inte att man får skjuta vad som helst.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Verkar inte va så nu längre..
Hittade detta på http://www.hittekatten.se/raddare.html

"De bearbetar också politiker och lagstiftare för att höja katternas status i samhället. Kattombudens främsta eldsjäl under de första åren, Hervor Malm, lyckades till exempel få katten flyttad från jaktlagen till lagen om tillsyn av katt och hund.

Dessförinnan kunde en markägare utan vidare skjuta en katt som förirrat sig in på dennes mark."
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Konstigt. Man får ju inte, såvitt jag vet, avfyra ett skarpladdat livsfarligt vapen i tättbebyggt område så där utan vidare..

Menar, en kille skall till att skjuta grannkatten som är på hans tomt men missar då katten springer för livet och kulan studsar på en sten som träffar 83-åriga gamla Asta som är ute och promenerar i benet istället, så att hon blir sängliggandes i 6 veckor. Då skulle han alltså gått helt fri från detta eftersom han siktade och sköt på katten..
Skriv svar