Robotgräsklippare - Slingavskiljare

Berätta om dina pågående projekt.
PW2000

Robotgräsklippare - Slingavskiljare

Inlägg av PW2000 »

Jag har en tomt som är uppdelad på två områden A och B, dom sitter ihop med en ganska smal passage. Problemet var att roboten lätt hittade ner till område B, men hade svårare att ta sig upp tillbaka på område A. Vilket fick till följd att B blev väldigt välklippt medan A blev lite slarvigt klippt.
Slinga.jpg
Jag funderade på hur detta skulle lösas och hittade denna avståndssensor på Electrokit. Jag sätter den ovanpå laddstationen och tittar ner, då ser jag om roboten är hemma eller inte. Sen drar jag en extraslinga som ringar in A.
Funktionskiss.jpg
När roboten lämnar laddstationen startar jag en timer och ger roboten mellan 4 och 8 minuter på sig att gå runt hela slingan A + B. När den kommer tillbaka och näbbar så drar jag ett relä så att endast slinga A är aktiv. Väntar en timme och släpper reläet så att hela slingan blir aktiv. På det sättet stänger jag in roboten på område A i en timme. Sen får den gå på hela området 1 ½ timme till.

Nu blir det jämnare klippt :)

Det går ju att bygga vidare på detta om man vill styra sin robot att klippa i olika zoner mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare - Slingavskiljare

Inlägg av JimmyAndersson »

Fiffigt! :tumupp:
Den idén kommer nog många ha nytta av.

(Men oj vad den robotgräsklipparen påminner mig om Hemglass leksaksglassbilar från när jag var liten. :D)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Riktigt bra lösning får jag säga, mycket enkelt och *lagom* funktionellt. :)
walle87

Inlägg av walle87 »

Intressant. hur stor gräsmatta är det totalt?
Skriv svar