Behöver hjälp med mönsterkortstillverkningen
Behöver hjälp med mönsterkortstillverkningen
Hej!
Jag var lite osäker på var jag skulle posta denna fråga, det blev här till sist.
Behöver lite tips för att kunna minska bredden på mina vias i min hemmagjorda mösterkorttillverkningsprocess. Kan även säga att jag inte hunnit göra så hemskt många kort ännu, klassar mig som nybörjare på detta.
Så här ser min process ut:
1. Jag caddar i Eagle.
2. Skriver ut på bläckstråleskrivare, OH-film.
3. Belyser med UV-ljus i en hemmabyggd låda (2 lysrör).
(Mönster och laminat ligger på en glasskiva, med en vikt ovanpå. Utskriftssidan mot laminatet.)
4. Framkallar med framkallare i en plastlåda.
5. Etsar i en etstank med doppvärmare och luftpump, ca 40grader.
På det stora hela fungerar det bra när jag kör med vias på 0,8mm. Men går jag neråt till 0,6 eller 0,4 så blir det problem. På vissa ställen blir de tunna eller får avbrott. Samma problem kan uppstå med väldigt tunna pads. Problemet är inte lika stort när vian omges av jordplanet, men riktigt problematiskt om det inte finns något (jordplan eller annat) i närheten av vian, då kan den nästan raderas helt bitvis.
Min fråga är vad jag kan göra för att förbättra resultatet. Vilken är den svagaste länken här?
Tror ni att problemet är att ljus läcker in bakom mönstret under exponeringen? Det är väl inte tecken på felaktig exponeringstid?
En fråga till; Kan mönsterkortet ligga "för länge" i etsbadet? Alltså är tiden kritisk här?
Tacksam för råd och tips.
Jag var lite osäker på var jag skulle posta denna fråga, det blev här till sist.
Behöver lite tips för att kunna minska bredden på mina vias i min hemmagjorda mösterkorttillverkningsprocess. Kan även säga att jag inte hunnit göra så hemskt många kort ännu, klassar mig som nybörjare på detta.
Så här ser min process ut:
1. Jag caddar i Eagle.
2. Skriver ut på bläckstråleskrivare, OH-film.
3. Belyser med UV-ljus i en hemmabyggd låda (2 lysrör).
(Mönster och laminat ligger på en glasskiva, med en vikt ovanpå. Utskriftssidan mot laminatet.)
4. Framkallar med framkallare i en plastlåda.
5. Etsar i en etstank med doppvärmare och luftpump, ca 40grader.
På det stora hela fungerar det bra när jag kör med vias på 0,8mm. Men går jag neråt till 0,6 eller 0,4 så blir det problem. På vissa ställen blir de tunna eller får avbrott. Samma problem kan uppstå med väldigt tunna pads. Problemet är inte lika stort när vian omges av jordplanet, men riktigt problematiskt om det inte finns något (jordplan eller annat) i närheten av vian, då kan den nästan raderas helt bitvis.
Min fråga är vad jag kan göra för att förbättra resultatet. Vilken är den svagaste länken här?
Tror ni att problemet är att ljus läcker in bakom mönstret under exponeringen? Det är väl inte tecken på felaktig exponeringstid?
En fråga till; Kan mönsterkortet ligga "för länge" i etsbadet? Alltså är tiden kritisk här?
Tacksam för råd och tips.
Re: Behöver hjälp med mönsterkortstillverkningen
Är inte OSHpark, Itead och seeed billigare än att hålla på att slabba själv ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kort sagt .... skit in = skit ut
Problemet ligger säkerligen i en taskig utskrift dvs du får inte detta tätt nog ej heller får du tillräcklig upplösning i utskriften.
Problemet ligger säkerligen i en taskig utskrift dvs du får inte detta tätt nog ej heller får du tillräcklig upplösning i utskriften.
Vet inte, har aldrig beställt. Ska kolla in dem lite närmare. Men jag måste påfallande ofta korrigera layouten i efterhand, kan bero på att jag inte har särskilt mycket rutin att förlita mig på ännu. Då är det skönt att snabbt kunna gå ut i garaget och köra fram ett nytt mönsterkort. Så, åter till frågan.Är inte OSHpark, Itead och seeed billigare än att hålla på att slabba själv ?
-
- Kontakt:
Brukade köra dubbla OH när jag höll på för att få bra svärta, har du testat det?
Nej det har jag inte. Ska testa. Men du tror att det är svärtan som är mitt huvudproblem? Hur viktigt är det att vikten är tung nog?Brukade köra dubbla OH när jag höll på för att få bra svärta, har du testat det?
Ja, ligger de för länge och kopparen utanför ledaren är bortetsad fortsätter etsvätskan in från kanten mot ledarna.mattswe skrev:Hej!
Ta lite bilder av varje steg så kan du nog få ider från folk.
Kör du värme på etsvätskan? bubbling/ omrörning?
Jag har dock inte etsat kort sedan d2mac tiden

- prototypen
Och jag tjatar vidare att OH film är inte bra, det svärtar för lite!
Skaffa kopierbar ritfilm (finns hos Mattonbutiken) och kör i laserskrivaren.
För lång etsning orsakar undercut, etsningen forsätter på kopparkanten in under resisten.
Ledarnas tvärsnitt blir mer eller mindre trapetsformade.
Om det är padstorleken som är 0,8 och försöker göras mindre så har du nått vad som går göra i garaget.
Ledarbredd ned till 0,25 mm ska inte vara något problem.
Protte
Skaffa kopierbar ritfilm (finns hos Mattonbutiken) och kör i laserskrivaren.
För lång etsning orsakar undercut, etsningen forsätter på kopparkanten in under resisten.
Ledarnas tvärsnitt blir mer eller mindre trapetsformade.
Om det är padstorleken som är 0,8 och försöker göras mindre så har du nått vad som går göra i garaget.
Ledarbredd ned till 0,25 mm ska inte vara något problem.
Protte
Jag brukade skriva ut med laser och det var nödvändigt att använda dubbla plaster.
Och vänd sidorna med sotet/bläcket mot laminatet.
Minns inte vad plasterna hette men det var bokhandelns OH-film för laserskrivare.
Det gick fint att etsa smått och tunt.
Vill minnas att det var ca 30 mil på ytmonterade MCU:er.
Dock var det pilligare att handlöda dom.
Och vänd sidorna med sotet/bläcket mot laminatet.
Minns inte vad plasterna hette men det var bokhandelns OH-film för laserskrivare.
Det gick fint att etsa smått och tunt.
Vill minnas att det var ca 30 mil på ytmonterade MCU:er.
Dock var det pilligare att handlöda dom.

- prototypen
Hävdar med en papegojas envishet att OH film är fel.
Kopierbar ritfilm är bättre.
Protte
Kopierbar ritfilm är bättre.
Protte
- tecno
- Kontakt:
och jag fortsätter med att 0,6/0,4 vias är inget för garaget dvs bättre/billigare att köpa korten från bortre orienten.
- prototypen
tecno och jag är gamla rävar inom mönsterkort som säljare och köpare. Kanske för gamla.
Protte
Protte
- prototypen
Vadå, för att du kan det här eller är gammal?
Prutte
Prutte
- tecno
- Kontakt:
Vi är för gamla i gemet protte så enkelt är det