Styrning av "upprullare" förslag till lösning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
speedbird
Kontakt:

Styrning av "upprullare" förslag till lösning?

Inlägg av speedbird »

Jag har tusentals 0,25 kvadrats kablar á 15 meter som jag behöver rulla upp i en snygga ringar.

Själva kärnan att rulla upp kabeln på finns redan. Kärnan behöver drivas av någon slags motor, gärna en accelererande och retarderande rörelse. Den ska snurra X varv innan den stannar.

Ett plus vore att man enkelt kan ställa om för upprullning av 25 meters kabel men det är inget krav och får inte kosta mycket extra eller krångla till det.

- Stegmotor, servomotor?
- Styrning?

Förslag till lösning?

Tack på förhand.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vill du skapa 15 metersrullar av kablarna i snygga rullar eller ska du rulla allt samman på en enda rulle? Dvs portionsförpacka eller ett storpack :D

Du kanske tex kan ta en vindrutetorkarmotor + en timerkrets bara?

Eller en läsgaffel som kabeln går igenom tills den tar slut och då stoppar motorn. Kanske tom en mekanisk brytare om du inte vill blanda in elektronik mer än till motorn :shock:
speedbird
Kontakt:

Inlägg av speedbird »

V-G, tack för ditt snabba svar!

Vill skapa 15 meters rullar.

En läsgaffel verkar ju smart, skulle också kunna tänka mig en mekanisk brytare för enkelhetens skull :)

En "spinnare" är också ett krav på att det skall finnas för att få en så snygg upplindning som möjligt, men det måste väl vara busenkelt? Den kan ju gå hela tiden även om det inte löper en kabel igenom.

Vart handlar man lämpliga motorer?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vill du komma billigt undan kolla skroten.

vill du ha en spinnare kan du bara sätta en pinne på en till torkarmotor ähh jag ritar istället...

Bild

Det röda är tråden jag tror det går att förstå resten :)
speedbird
Kontakt:

Inlägg av speedbird »

v-g, om vi skippar skroten. har du lust att skriva en "inköpslista" ev. med länkar till hemsidor.

- motor
- läsgaffel

tack igen!
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Antar att du har kabeln på en jätterulle från början.? För att det ska fungera med läsgaffeln måste du ju dra ut 15 meter manuellt o klippa. Låter besvärligt.

Jag skulle satsa på att mäta antalet varv trumman snurrar. Säg att omkretsen på trumman är 30cm så ska den snurra 50 varv. Då kan du mata över kabel direkt från orginalrullen utan mellanarbete med att manuellt mäta.

(Eftersom trummans omkrets ökar när man börjar lägga flera lager med kabel, så blir det inte fullt 50 varv. Men man kan ju prova ett par rullar tills man kommer fram till antal varv som ger 15m)
speedbird
Kontakt:

Inlägg av speedbird »

ristomemo, jag har en klipp/skal maskin som den 30 mil långa kabeln passerar igenom :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eller att man helt enkelt mäter längden på kabeln genom att låta den gå igenom två små rullar, varav den ena har någon form av räknare. (T.ex en läsgaffel där också som 'ser' ett hål eller markering på ena hjulet.)

Hänger ni med? :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Då kan vi ju skippa uppdraget att mäta längden. Kvarstår att få upp det på nya mindre rullar.

Borde väll finnas "riktiga" upprullare, för du verkar ju göra detta i stor skala. Hemmavarianten kanske skulle vara en vindrutetorkarmotor (precis som v-g föreslog) men eftersom man förmodligen måste fästa kabeln i trumman manuellt så kan man väll lika gärna sköta start o stopp manuellt. Ex vis med en pedal, så som man styr en symaskin. Om kabeln redan är kapad så gör det ju inget att man råkar vara sen i stoppen o det snurrar ett par varv extra.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

speedbird:Nja jag vet ju inte dina exakta förutsättningar men elfa+co+kjell+biltema bör väl klara biffen kanske?

Sökte lite snabbt och:
Tex denna motor skulle väl kunna fungera bara att välja lämpligt motorvarv på de båda motorerna.

Läsgaffel bara att välja och vraka (välj till vänster) :)

Eftersom du ska linda såpass mycket tråd är det nog bäst att kolla upp sakerna både en och två ggr. Sen göra så att du smidigt kan kasta av rullen och linda på igen.
speedbird
Kontakt:

Inlägg av speedbird »

Verkar inte den motorn lite klen? :roll:

vart hittar jag co, kjell?

www.?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

oops såg att det stod "mNm". :roll: Så går det när man läste för snabbt.

http://www.kjell.com/

http://www.clasohlson.se/
frejo

Inlägg av frejo »

torkarmotor:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87206

men det går nog att hitta kraftigare grejer på skroten/mekonomen.
speedbird
Kontakt:

Inlägg av speedbird »

frejo: Tackar!

den ska inhandlas fortast möjligt.

skulle gärna vilja bygga en liten "spinnare" också för att få en så snygg upprullning som möjligt!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänk på att den frejo skriver om inte roterar utan åker fram/tillbaka så man måste modifiera.
Skriv svar