Kamerastyrning för time-lapse-foto.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Kamerastyrning för time-lapse-foto.

Inlägg av tlvb »

Long time no see…

Då och då pysslar jag med time-lapse och andra projekt som kräver fjärrstyrning av kameran.

Förrförra gången löste jag det med att bygga en batteriadapter baserad på en lm317 (eller liknande)
samt att styra allt över usb med hjälp av gphoto2.
Det gick sådär, bilder togs, men kameran blev allt mer fåordig på interfacesidan och under ett par månader
efteråt så kunde jag inte ladda ned bilder över usb...

Förra gången fick kameran behålla minneskort och batterier, och styrningen skedde genom att trigga
elektriskt på fjärrutlösaringången. Det gick vägen så länge jag såg till att befinna mig i närheten när
det var dags att byta minneskort eller batterier. Dessutom började batterierna till styrkretsen krokna
efter ett tag…

När det rörde sig om få bilder/kort tid så var det ingen risk att ovanstående inträffade, men det är inte
så kul när man inte befinner sig så att man kan dalta konstant med kameran och supportelektroniken.

Så nu—tredje gången gillt—hade jag tänkt mig följande:
  • Ta bilder via fjärrutlösaringången, så även om dator[kommunikationen] dör så krisar det inte direkt.
  • Batterieliminator med relä, så kan jag powercycla kameran.
  • Usb-genomföring med relä på femvoltslinan, för att kunna simulera att man sätter i usb-kontakten i kameran
    (kan inte ha i den konstant, eftersom den blockerar all annan funktionalitet)
Ingenting i schemat är särskilt spännande, jag ritade mest upp det för att kunna exportera en BOM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Re: Kamerastyrning för time-lapse-foto.

Inlägg av limpan4all »

www.trigertrap.com möjligen arduino tillägskortet samt färdiga kablar.
Varför återuppfinna hjulet...

Eller vill du att jag skall gå igenom dina schemor och såga dom längs med fotknölarna...
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Om man gillar att arbeta med trä och svarva så är inte att hjulet eventuellt redan är uppfunnet
nödvändigtvis ett problem.

Triggertrap verkar mest vara ett system för att trigga kameran, och ett sådant
har jag redan. Stora delar av detta projekts syfte har mer med att strömförsörja kameran och att låta den vila mellan bildtagningarna.

Om du redan har gått igenom schemorna behöver du inte fråga, och har du inte det så är det lite tråkigt att förutsätta sågning,
men har du anledning att såga något så gör det, på ett konstruktivt sätt. Jag har inga byggbilder än, för jag har inte börjat bygga.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Intressant projekt, har en EOS 1000D som jag skulle vilja köra med.

Fråga, finns det lediga Ingångar/utgångar så man kunde styra en makro släde med enklare servo motor med enkoder? Detta är ju Time Lapse + motorstyrning.

Har ett gäng små servomotorer med enkoder som skulle vara perfekta för en mobil rigg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Såtillvida att du inte har något fel på din 350D så kan den vara stand-by långt mer än tre månader utan problem på det inbyggda batteriet snarare ett halvår skulle jag tro. Det är batteriets självurladdnings som sätter gränsen inget annat om det inte är felkopplat, för då tar batteriet slut på mindre än ett dygn.
Fast du skriver inget om hur många bilder dina time-laps är, så jag gissar att det borde inte vara så många.
Detta pga två saker, slutaren i 350D är bara designad för mindre än 25k bilder och du har antagligen redan förbrukat en del.
Så att slösa bilder är att förbruka en ändlig resurs. Batteriet skall räcka till runt 600 bilder och att få in 600 bilder behövs inget stort minneskort för, men den supportar FAT32 så stora kort är inget problem, dom behöver ju inte ens vara snabba för time-laps ändamål.
OM ändå batteriet är för litet eller det är "slut" så skulle jag snarare lägga två externa celler typ 18650 då sticker energin iväg från typ 5Wh till närmare 18Wh eller mer än 1800 bilder.

Jag vet inte vad du tänkt dig för extern strömförsörjning men dina konstruktioner slösar ofattbart med ström, LM317 och 7805 är bland de mest strömslösande och ineffektiva regulatorer som finns. Dessutom så har du stoppat dit en massa komponenter som din konstruktion aldrig kommer att behöva, du kan utan vidare ta bort skyddsdioderna samt samt den extra filterkondensatorn för Vref-ingången det är större risker än nytta med dessa i denna typ av konstruktion.
Däremot så saknar du en rejäl "tank"-kondensator på minst 1000uF det borde in före regulatorerna.
Canon har en egen adapter som är utmärkt "ACK-700 AC adapter" borde gå att hitta billigt.
http://www.bestbatt.com/Canon-ACK700-Eq ... ack700.htm
http://www.ebay.com/itm/ACK-700-AC-Adap ... 0846457302
http://toronto.kijiji.ca/c-buy-and-sell ... Z493511156

Du saknar skyddskomponenter mot externa transienter samt allt vad EMC skydd heter både in och ut, ledningsbundet, RF, ESD osv..
Schemaritningen är oöverskådlig för att du valt att rita på för litet papper, rita på ett större papper och lägg in allt på ett schema (möjligen två schemor) istället.
Varför gå omvägen över RS232, mängden datorer som har RS232 är försumbar numera, varför inte stoppa dit en FT232R eller den nyare FT234XT istället.
För time-laps ändamål så är en vanlig kristall tämligen usel på att hålla tiden en DS32kHz borde inkorporeras då får du 4ppm i rumstemnperatur vilket är 100ggr bättre än din lösning.
Du borde stoppa in en GND hållande kondensator till din RESET- ingång.
Det är dålig konstruktiossed att riskera att skada programmeringsutrustningen om du skulle trycka på knappar samtidigt som du kör ICP interfacet.
Carl_XII

Inlägg av Carl_XII »

Skriv svar