Hej!
Jag har en bok som heter "Practical Electronics for Inventors". Den är skriven av Paul Scherz and Simon Monk.
Enligt amazon.com så behandlar den.
•Resistors, capacitors, inductors, and transformers
•Diodes, transistors, and integrated circuits
•Optoelectronics, solar cells, and phototransistors
•Sensors, GPS modules, and touch screens
•Op amps, regulators, and power supplies
•Digital electronics, LCD displays, and logic gates
•Microcontrollers and prototyping platforms, including Arduino
•DC motors, RC servos, and stepper motors
•Microphones, audio amps, and speakers
•Modular electronics and prototyping
Källa:
Men jag skulle vilja veta vilken nivå denna kunskap ligger på. Är det gymnasienivå, högskolenivå, högskoleingensjörsnivå, civilingenjörsnivå eller forskarnivå?
Det är mycket matematiska formler där i och mycket linjär algebra.
Jag har personligen inte läst boken än då jag håller på med en C programmeringsbok, "C the programming language". Men har jag skummat igenom boken och jag tycker i alla fall att den ser lärorik ut. Dock så har den inga frågor/facit.
EDIT: Det finns E-book på nätet, dock inte nyaste utgåva.
Practical Electronics for Inventors - Berätta lite om boken?
Re: Practical Electronics for Inventors - Berätta lite om bo
Jag har den här boken också. Den är som titeln anger fokuserad på praktiken, utan att för den skull utelämna teorin. De viktigaste formerna finns där färdiga att användas. Boken täcker mycket och ger en bra grund att stå på. Jag gillar den skarpt, men fördjupningar får man leta upp på annat håll.
Okej. Den är bara grundlig. Gissar på högskoleingenjörsnivå. 

En sak att kolla är om de är strikt SI-enheter eller om de kör med 'imperial' enheter när de kör mått på tex. hur man lindar drosslar eller transmissionslinor som man gör i ARRL-böckerna och annat - när de kör med imperial måttenhet (foot, inch, square inch, lb, oz etc.) så blir formlerna så mycket mer komplexa och svåra att lära sig utantill då det är olika konstanter instoppade här och var som är helt omöjliga att komma ihåg samt att det är svårt att härleda formlerna om man behöver stuva om eller skala om.
För mig är detta en viktig sak att kolla om jag skall köpa boken för många hundra kronor eller inte - Amerikanerna måste fan lära sig någon gång att det är SI-enheterna som gäller i alla lägen och inte sponsra imperial-lägret i onödan.
För mig är detta en viktig sak att kolla om jag skall köpa boken för många hundra kronor eller inte - Amerikanerna måste fan lära sig någon gång att det är SI-enheterna som gäller i alla lägen och inte sponsra imperial-lägret i onödan.