Detta är vad jag fått ihop så här långt: Att det blev en ATmega1284P beror på att det var den lämpligaste mikrokontrollern i bra-att-ha-lådan. Den duger tills vidare, även om det är lite snålt med I/O.
Hade först tänk ta en Arduino eftersom jag har ett par stycken liggande, men I/O räckte inte alls till.
Mjukvara till denna (en C-snutt) kan så här långt:
- Sniffa LCD-kommunikationen och spegla innehållet i en array
- Sniffa kommandon från fjärrkontroll/tangentbord) till MCU:n
- Sända valfritt kommando till MCU:n
- Reset:a MCU:n
- Låsa upp (password), synligt eller dolt
- Skicka information om status och LCD seriellt (FTDI-USB eller BT-modul)
- Ta emot kommandon seriellt (FTDI-USB eller BT-modul)
- Läsa ingångssignaler och skicka statusuppdateringar (LIFT-L, LIFT-R, HIT-L, HIT-R, IR-DETECT, BUZZER, DOCKED, TILT-DETECT, KEYPRESSED, RESET, samt LCD-styrningen)
- Tvångsstyra samtliga ingångssignaler
- Ta kontroll över LCD:n och skriva godtyckligt till den om MCU:n hålls i reset.
Pågår/kommande:
- Försöker få igång kompassen.
- Försöka få in AIN4 (detekteringen av slingan) på ATmegans ADC
- Bygga egen timeoutfunktion (motsv. error6) och verifiera mot LCD-meddelandet. Generera omstart vid felaktiga felmeddelanden

- Byta BT-modulen till NRF24L01 med bättre räckvidd, och en liten basstation som kan ta emot loggningar och övervaka klipparen
- etc
Det finns några mindre bra designlösningar på mainboard jag upptäckt under tiden, t.ex så är utgångarna från fjärrkontrolldekodern vanliga TTL, vilka i viloläge hålls låga. När man trycker på en av manöverpanelens knappar så kopplar dessa 5V via en diod rakt in på dessa utgångar och drar dem höga med våld. Därför tog det en bra stund att förstå varför i h-e det inte gick att skicka kommandon från ATmegan, trots att det är en busenkel konstruktion i övrigt

Det här modden är givetvis en bastard-lösning, men duger tills vidare, och ger en hel del kunskap om konstruktionen på vägen.
Hade förresten varit kul med en enkel mobil-app och koppla upp den mot radiolänken...
Nån som är fena på att skriva program till Android o vill hjälpa till?
/J