Jag är helt ny på forumet och har ett par frågor. Men först en snabb intro om min bakgrund. Jag har läst 70 hp reglerteknik och en del programmering på ett av Sveriges större universitet och står på kanten till att börja med mitt examensarbete för civilingenjörsexamen. Ursprungligen kommer jag från fysik-hållet. Därför är inte elektronik och mikrokontroller min starkaste sida

Jag läste för ett tag sedan en kurs i realtidssystem och realtidsprogrammering. Ett av de ingående momenten var att programmera en Atmel avr 8-bitars microprocessor för att styra en enkel servo. Detta fann jag mycket intressant och vill gärna lära mig mer!
Min flickvän har ett arduino UNO-kit liggandes hemma, fråga mig inte varför. Vad jag vill komma till är att jag vill lära mig programmera mikrokontroller!

Så mina frågor är:
Är detta ett bra kit för att lära sig programmera microkontroller?
Vilken är den bästa litteraturen att vända sig till för att lära sig själv hemma? Tips på bok?
Hur är det bästa sättet att komma igång? Finns det några standardproblem som man bör ta sig genom för att få en bra bild av vad man kan göra?
Alla tips är välkomna! Om Svaret på någon av frågorna ovan är NEJ så kom gärna med ett svar som ger mig en hint om vilken riktning man ska gå