Är Arduino UNO-kit bra för att lära sig? litteraturtips? etc

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
RTD

Är Arduino UNO-kit bra för att lära sig? litteraturtips? etc

Inlägg av RTD »

Hej allihopa,

Jag är helt ny på forumet och har ett par frågor. Men först en snabb intro om min bakgrund. Jag har läst 70 hp reglerteknik och en del programmering på ett av Sveriges större universitet och står på kanten till att börja med mitt examensarbete för civilingenjörsexamen. Ursprungligen kommer jag från fysik-hållet. Därför är inte elektronik och mikrokontroller min starkaste sida :(

Jag läste för ett tag sedan en kurs i realtidssystem och realtidsprogrammering. Ett av de ingående momenten var att programmera en Atmel avr 8-bitars microprocessor för att styra en enkel servo. Detta fann jag mycket intressant och vill gärna lära mig mer!

Min flickvän har ett arduino UNO-kit liggandes hemma, fråga mig inte varför. Vad jag vill komma till är att jag vill lära mig programmera mikrokontroller! :D

Så mina frågor är:

Är detta ett bra kit för att lära sig programmera microkontroller?

Vilken är den bästa litteraturen att vända sig till för att lära sig själv hemma? Tips på bok?

Hur är det bästa sättet att komma igång? Finns det några standardproblem som man bör ta sig genom för att få en bra bild av vad man kan göra?

Alla tips är välkomna! Om Svaret på någon av frågorna ovan är NEJ så kom gärna med ett svar som ger mig en hint om vilken riktning man ska gå :D
Senast redigerad av blueint 6 augusti 2013, 02:14:40, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Nybörjare
sodjan
EF Sponsor

Re: Nybörjare

Inlägg av sodjan »

> Är detta ett bra kit för att lära sig programmera microkontroller?

Det är sannolikt ett bra kit för att lära sig programmera Ardunio Uno i alla fall. :-)

> Vilken är den bästa litteraturen att vända sig till för att lära sig själv hemma? Tips på bok?

Lära sig vadå ? Arduino ? Eller något mer generellt ?

> Hur är det bästa sättet att komma igång?

Hoppa i i den djupa delen av basängen och simma utav bara fan, brukar jag säga. :-)
Det blir liksom inte samma sak utan att göra något på riktigt.

Men annars är det väldigt svårt att rekomendera något. Det är svårt att veta vilken
"nivå" du vill ligga på eller är intresserad av. Är det t.ex "bara" att lite kul projekt att
fungera ? DÅ kanske Ardunio prylarna passar bra. Eller är du genuint intresserad
av tekniken bakom, själva processorerna och hur de fungerar ? I så fall kanske det
ger mer med lösa kretsar och programmering från grunden (asmbler eller C t.ex).

> Min flickvän har ett arduino UNO-kit liggandes hemma, fråga mig inte varför.

Nej, det kan finnas mycket i flickvänners/fruars tidigare historia som man gör
bäst i att inte gräva allt för djupt i... :-)
RTD

Inlägg av RTD »

Haha, ja det var lite som att haffa henne med otrohet när jag hittade kitet i garderoben :P

Jag antar att det är ganska djup nivå jag vill ner på då. Jag vill lära mig mer om att programmera mikrokontroller som används i industri. Jag har förstått att Atmel avr är relativt vanliga(?). När vi skrev vår kod i C för att kontrollera servot använde vi fixed point och inte float för att utföra operationer för att räkna fram nya kontrollparametrar. Så jag antar att det är låg-nivå jag vill åt. Vilken ände börjar man i? Vilken litteratur? Vilken hårdvara?

Saken är väl att jag inte har något konkret mål, utan att skaffa mig mer kunskap så man inte känner sig som en idiot när man står och lyssnar på elektroingenjörerna :D
Design och stabiliseringen av olika system för reglering har jag väl ok koll på men att implementera algoritmer för att styra en verklig process hade varit kul. Och speciellt då på microkontroller.

Finns det någon tråd här på forumet som man kan läsa om man är typ grön på området. Brukar finnas sådana "Bibel"-liknande trådar om olika områden på liknande forum.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill du lära dig OM MICROCONTROLLERS, och inte endast hur man kan programmera dom, så skulle jag rekommendera att lära dig koda i Assembly först, det är otroligt mycket mera givande kring att lära sig om hur microprocessorerna fungerar på bitnivå då du "manuellt" får flytta bitar och bytes mellan olika register etc. för att få applikationerna att fungera. Även om du "bara" vill lära dig programmera så är assembly en bra start, då en förståelse kring microkontrollernas uppbyggnad och allt det där underlättar för att skriva effektiva och välfungerande program.

AVR eller PIC är enligt mig "lagom" svåra att börja med, de är ungefär likvärdiga vad jag vet (Kan diskuteras i år och dagar utan att komma fram till vilken som är bäst :mrgreen: ), men jag skulle väl av de två rekommendera dig att börja med AVR, om du använt dem tidigare och därför borde du väl ha åtminstone lite koll på dom, även om jag anser PIC vara MYCKET bättre än AVR, men det beror bara på att jag använder PIC och inte AVR :lol:

Arduino är nog inte så vanliga i industrier, de är mer för hobbyprojekt vad jag vet. Dock är Arduino egentligen bara en AVR med en speciell bootloader inladdad, dvs. du kan "göra" din egen Arduino med en vanlig AVR, och skillnaden blir då att du programmerar i ett annat språk (Eller ja, en modifierad C/C++ eller vad man ska kalla det) och får tillgång till massor med bibliotek och liknande.
Jag vågar inte gå in för djupt på den biten då jag inte har någon erfarenhet av det mer än vad jag läst.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Arduino är ett utmärkt kit att komma igång med. Köp till en AVRISP-MKII och boken "Mikroprocessorteknik" av Per Foyer's
så har du lite att läsa och lära.

AVR-freaks är också en bra informationskälla
http://www.avrfreaks.net/index.php?name ... 5cece3b842

Dessutom finns en liknande tråd här
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =7&t=49847
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag vill lära mig mer om att programmera mikrokontroller som används i industri.
> Jag har förstått att Atmel avr är relativt vanliga(?).

Rellativt vanliga kanske, men Microchip är störst antal levererade
8-bits microcontrollers. Du kan leta info på nätet själv, men Microchip
blev störst på 8-bit processorer ca 96-97 (gick förbi Motorola). Tyvärr
så är alla "hard-facts" i rapporter från Garter och liknande som kostar
flera tusen dollar att ladda ner.

> Så jag antar att det är låg-nivå jag vill åt.

OK, då anser jag inte att Arduino är rätt ingång till det hela.

Det spelar igentligen ingen större roll vad du börjar med (AVR vs. PIC
o.s.v), men ett "PICkit2 Starter kit" är aldrig fel. Bra pris och ett komplett
kit bara att plugga in och köra "out-of-the-box".
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Arduino är bra om du vill lösa ett problem som kräver en mikrodator men inte vill eller har tid att fördjupa dig i tekniken.

PIC eller AVR spelar inte så stor roll, när du lärt dig den ena så kan du rätt enkelt växla till den andra, mycket enkelt om du klivit upp till C. Utvecklingsmjukvaran spelar minst lika stor roll som arkitekturen och där tycker jag att nya AVR studio 5 sopar banan med allt annat om man tänkt programmera i C (den är baserad på Visual Studio) Testa de olika miljöerna (alla är gratis idag) och se vad du trivs med.

Lär dig assembler så du förstår vad som händer men fastna inte där, att sitta och skriva många hundra rader låmnga program i assembler ser jag ingen mening med. Produktivitet och portabilitet med C är minst 10x jämfört med att lösa samma problem i assembler.

Till skillnad från Sodjan tycker jag du skall köpa ett pickit3 istället för den gamla version 2, trean stödjer alla nya och kommande processorer.

Sök på "Lars Bengtsson" i forumets sökfunktion för andra trådar där mina boktips finns.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

RTD skrev:Haha, ja det var lite som att haffa henne med otrohet när jag hittade kitet i garderoben :P
Tvärt om, har hon köpt kittet på eget bevåg så gift dig med henne, jag anar en mycket hög toleransnivå mot framtida teknikprojekt i hemmet! :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Till skillnad från Sodjan tycker jag du skall köpa ett pickit3 istället för den gamla version 2,

Tja, enda argumentet för det jag föreslog är väl ELFA's rellativt bra pris på den.
För övrigt så har jag ingen synpunkt på valet.
Notera också att begränsningen i PICkit2'ans och nyare kretsar i princip
bara gäller integreringen med MPLAB, den fristående PICkit2 programvaran
har stöd för de flesta nyare PICs, t.ex PIC16F1xxx serien...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Arduino är bra om du vill lösa ett problem som kräver en mikrodator men inte vill eller har tid att fördjupa dig i tekniken.
Eh... jag har aldrig testat att programmera en Arduino, men det sitter ju en AVR där (som fungerar i industrin precis lika bra som alla andra märken, inklusive PIC). Den borde väl gå att programmera som vilken AVR som helst, eller har jag fel? I så fall har du ju en färdig plattform och det är bara att köra.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja det är inget speciellt med den, förutom bootloadern. Det går tom att använda Arduinon som en AVRISP programmerare, så om man har den kan man sen köpa lösa kretsar och programmera som man vill.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

tja... då har du ju ett färdigt system för programmering av AVR-processorer. Ser ingen anledning att du ska köpa något annat i det läget. Jag rekommenderar också Per Foyer's bok. Den handlar om AVR.
oskarbjo

Inlägg av oskarbjo »

Slår liv i tråden!

Själv har jag hållit på med Arduino en tid nu och känner att jag på sikt skulle vilja ta det steget längre då Arduino inte helt känns som att det är "på riktigt" om ni förstår vad jag menar... Därför undrar jag om någon har några förslag på vad man kan fortsätta med - är det att införskaffa sig en PIC/AVR och lära sig assembler som gäller eller har ni några bättre förslag? Finns det kanske något bra kit ute just nu för en billig peng? Plus i kanten vore att få lära sig pilla med lite mer avancerade kretsar att styra också, blir något enformigt att blinka LEDs och vrida potentiometrar fram och tillbaka :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du skaffar dig något av PIC32-starterkiten, med diverse tillbehör, allt beroende på vilken budget du har, och för att inte få allt för många nervösa sammanbrott en REALIce eller ICD3, PIC32 är en MIPS-processor, och man kan göra väldigt mycket skojjiga grejjor med den, samt att det finns en väldans massa bra literatur mm om den.
Btw, var håller du till?
oskarbjo

Re: Är Arduino UNO-kit bra för att lära sig? litteraturtips?

Inlägg av oskarbjo »

Okej tack för tipset! REALice och ICD3 är några slags avbuggningsprylar vad jag förstår? Hur funkar de?
Jag befinner mig i Nyköpingstrakten :)
Skriv svar