får inte igång stegmotorn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

får inte igång stegmotorn

Inlägg av Detraw »

Hej,

Har fått hem stegmotor + drivare + nätaggregat från jbcnc.se. Jag tänkte att jag skulle testa grejjerna innan jag började strula med att koppla ihop det med en dator så jag tog en 555:a och kopplade den som en astabil med utgången till step input på drivaren.

Problemet jag har är att motorn inte rör på sig :shock:. Är det någon som har en bra idé hur man ska felsöka? Jag har inte tillgång till ett osciloskop men jag kopplade en led till step och gnd och tyckte mig se den dimras när jag vred på potten (om än dock inte så mycket).

Nätaggregatet ger ut 36V, motorlindingarna verkar vara hela (ingen resistans genom de).

Jag hade ingen 10nF konding så jag kopplade en 100nF elektrolyt till pinne 5 på 555:an. Kan det vara det som är felet?

Jag har kopplat det enligt schemat på jb:s sida: http://www.jbcnc.se/images/datasheets/J ... nikkit.pdf

EDIT: Jag kanske ska tillägga att när jag sätter på strömen kan jag fortfarande dra runt motorn för hand? Trasig drivare?

Har ni några andra ideér jag kan testa för att se vad som är fel?

Här kommer några bilder, inte för att jag tror att ni kan se nått, men allt blir ju bättre med bilder ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Detraw 5 augusti 2013, 22:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Agwan

Re: får inte igång stegmotorn

Inlägg av Agwan »

Prova kasta om en från A med en från B. Funkar det ändå inte, byt tillbaka den du satte på B med den du inte bytte på A.

Men du kanske är säker på att lindningar är rätt?
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo jag tyckte mig var säker, men jag testade ändå utan resultat.... :(
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Varför krångla med en 555 och grejor om du inte ens kan mäta att den funkar?

Du kan ju lika bra sätta DIR hårt åt något håll och dutta med STEP så ska den röra på sig!

Hur har du dragit den signal som heter AV (den är ju inte inkopplad på den PDF du säger att du följt, men ser inkopplad ut på ditt foto...)
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo jag har testat att dutta också, men ville få igång nått man kan jogga med.

Hmm nu när du frågar känns det inte lika självklart längre. Jag fick för mig att den skulle kopplas till GND men att det inte var ritat på pdf:en för att det inte fick plats. Haha nu när jag skriver det låter det ju lite dumt...

Kan det vara så att AV faktiskt betyder av (off) och - betyder aktiv låg?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag minns att jag hade lite strul när jag själv skulle koppla in mina på jobb, men minns inte nu hur det hela slutade. Men om du dragit av(-) till gnd skulle jag som första steg prova dra den till 5V eller koppla loss den helt.
Detraw

Inlägg av Detraw »

haha vad dum jag känner mig. Jag kopplade ur AV och kopplade tillbaka lindningarna som på bilden och nu funkar det utmärkt.

Tack för att du poängterade det :bravo:

Jag hittade inget datablad på drivaren, men jag antar nu att man kan använda denna AV för ändlägesbrytare?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

bättre att koppla den till nödstoppen annars får du nog backa skruven manuellt när du går mot ändläge. (Om jag inte tänker fel)
Skriv svar