Op-förstärkare för 12V
Re: Op-förstärkare för 12V
Späningsföljare är en rätt kass lösning i det här fallet. Du borde istället bygga en strömregulator med opampen.
I enklaste fallet: Utgången till lysdioden seriellt med ett shuntmotstånd som ger 0.9V spänningsfall vid 20mA (eller vad som nu önskas för intensitet) mot jord.
Återkoppling från shunten till minus-ingången på opampen. Spänningen från lampasonden "direkt" in på plusingången på opampen (eventuellt med över-/under/transientskydd).
I enklaste fallet: Utgången till lysdioden seriellt med ett shuntmotstånd som ger 0.9V spänningsfall vid 20mA (eller vad som nu önskas för intensitet) mot jord.
Återkoppling från shunten till minus-ingången på opampen. Spänningen från lampasonden "direkt" in på plusingången på opampen (eventuellt med över-/under/transientskydd).
-
Krassegrand: nix.
Ett shuntmotstånd är ett (oftast) låg-ohmigt motstånd som man mäter spänningen över för att veta strömmen.
Ett shuntmotstånd är ett (oftast) låg-ohmigt motstånd som man mäter spänningen över för att veta strömmen.
-
Den har exakt samma datablad som den jag länkade till
Där står det:
Man kan lägga till ett pull-down-motstånd på utgången om man vill vara verkligt säker på att spänningen ska gå ner till noll.

Där står det:
Man kan tolka det som att om du har en last mellan utgången och GND så kommer du att få 0 volt ut.(output swing) within 0.3 V of
the negative rail (VEE)...
The negative swing is limited by the
saturation voltage of the pull−down transistor Q16, the
voltage drop IL, R6, and the voltage drop associated with
resistance R7, where IL is the sink load current. For small
valued sink currents, the above voltage drops are negligible,
allowing the negative swing voltage to approach within
millivolts of VEE.
Man kan lägga till ett pull-down-motstånd på utgången om man vill vara verkligt säker på att spänningen ska gå ner till noll.
MC3320202 kan vara en op som passar dig som handsken.
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pr ... id=MC33202
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pr ... id=MC33202
The MC33201/2/4 family of op-amps provides rail-to-rail operation on both the input and output. The inputs can be driven as high as 200mV beyond the supply rails without phase reversal on the outputs, and the output can swing within 50 mV of each rail. This rail-to-rail operation enables the user to make full use of the supply voltage range available. It is designed to work at very low supply voltages ( +/- 0.9 V) yet can operate with a supply of up to +12V and ground. Output current boosting techniques provide a high output current capability while keeping the drain current of the amplifier to a minimum. Also, the combination of low noise and distortion with a high slew rate and drive capability make this an ideal amplifier for audio applications.
Features
•Low Supply Current (ID = 0.9 mA, Typ)
•Extended Operating Temperature Ranges (-40° to +105°C and -55° to +125°C)
•Output Voltage Swings within 50 mV of both Rails
•Input Voltage Range Includes both Supply Rails
•Low Voltage, Single Supply Operation (+1.8 V and Ground to +12 V and Ground)
•No Phase Reversal on the Output for Over-driven Input Signals
•High Output Current (ISC = 80 mA, Typ)
•Typical Gain Bandwidth Product = 2.2 MHz
•600 W Output Drive Capability
-
- Krille Krokodil
Kanske svårt att se, med en IC som har 2 OP i sig kan du växla färg på en RGB-diod istället, ex: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19759Krassegrand skrev:Ähh..
Vad vill jag?
Jag vill att en lysdiod ska lysa med olika intensitet när lambdasondens signal växlar.
Lägre signal < typ 0,5V svagt ljus > typ 0,9V starkare ljus.
-
Hade jag kunnat så mycket som jag lärt mig här innan jag började detta bygge skulle jag gjort lite annorlunda. Jag hade kunnat använda en IC-krets till mycket av det som jag redan gjort med enstaka transistorer.
Tack för hjälpen hittills!
Kanske svårt att se?
Njae.. jag tycker att det är helt ok att se att intensiteten ändras, jag har redan en "blinkande" diod som följer lambda-sonden före katalysatorn, det är den efter som ställde till problem fast jag byggde dem på samma sätt. Jag tror att det måste ha skiljt lite på transistorernas spec. Jag har provat att skifta sladdarna så att den första istället följer Lambdan efter katalysatorn och det funkar också bra.
Jörgen
Tack för hjälpen hittills!
Kanske svårt att se?
Njae.. jag tycker att det är helt ok att se att intensiteten ändras, jag har redan en "blinkande" diod som följer lambda-sonden före katalysatorn, det är den efter som ställde till problem fast jag byggde dem på samma sätt. Jag tror att det måste ha skiljt lite på transistorernas spec. Jag har provat att skifta sladdarna så att den första istället följer Lambdan efter katalysatorn och det funkar också bra.
Jörgen
Eh... jag kollade en gång till och märkte att jag blandat ihop siffrorna. När jag sa att de hade samma datablad så kollade jag på MC33072P, inte MC33079P... De är nog inte helt lika och jag vågar inte garantera att den kan ge under 0.3 volt. Men å andra sidan, hur lågt måste det vara?jesse skrev:Den har exakt samma datablad som den jag länkade till
MC33202... hur många varianter finns det egentligen på MC33...

om du berättar var du vill köpa in din IC så kanske det är lättare att rekommendera en som dom har.
-
Ok, hur som helst kostar de inte så mycket, man kan chansa.
Jag tror att 0,3V är ok!
När Lambdan är kall visar den 0,400V.
Jag tänkte handla på www.electrokit.com
Jörgen
Jag tror att 0,3V är ok!
När Lambdan är kall visar den 0,400V.
Jag tänkte handla på www.electrokit.com
Jörgen
-
Ber om ursäkt!jesse skrev:Eh... jag kollade en gång till och märkte att jag blandat ihop siffrorna. När jag sa att de hade samma datablad så kollade jag på MC33072P, inte MC33079P... De är nog inte helt lika och jag vågar inte garantera att den kan ge under 0.3 volt. Men å andra sidan, hur lågt måste det vara?jesse skrev:Den har exakt samma datablad som den jag länkade till
MC33202... hur många varianter finns det egentligen på MC33...![]()
om du berättar var du vill köpa in din IC så kanske det är lättare att rekommendera en som dom har.
Jag trodde att jag hade svarat på detta för länge sedan!
Jag brukar handla på electro:kit!
Jörgen
-
Nu tycker jag att det ser ut som att jag är "lite" virrig!
Här finns en MC33079P
http://www.electrokit.com/productsearch ... dle=search
Har detta,
"Large Output Voltage Swing: +14.1V/ -14.6V"
att göra med rail to rail egenskaper?
Jörgen
Edit:
Jag har hittat lite mer!
http://www.electrokit.com/mc3403pg.45042
MC3403PG
Har detta,
"* Single Supply Operation: 3.0V to 36V
* Split Supply Operation: +/-1.5 V to +/-18 V"
att göra med rail to rail?
Här finns en MC33079P
http://www.electrokit.com/productsearch ... dle=search
Har detta,
"Large Output Voltage Swing: +14.1V/ -14.6V"
att göra med rail to rail egenskaper?
Jörgen
Edit:
Jag har hittat lite mer!
http://www.electrokit.com/mc3403pg.45042
MC3403PG
Har detta,
-
Om denna,
http://www.electrokit.com/ca3130e.42022
står det att
"The use of PMOS transistors in the input stage results in common-mode input-voltage capability down to 0.5V below the negative-supply terminal"
Vad betyder det?
Om jag fattat texten något sånär så ska denna kunna styra ner till 10mV från "jord" (V-)
Jörgen
http://www.electrokit.com/ca3130e.42022
står det att
"The use of PMOS transistors in the input stage results in common-mode input-voltage capability down to 0.5V below the negative-supply terminal"
Vad betyder det?
Om jag fattat texten något sånär så ska denna kunna styra ner till 10mV från "jord" (V-)
Jörgen
Det säger att det inte är rail to rail, annars hade det ju varit +15.0 till -15,0 volt. Men det säger att du kommer ner till -14.6, och det översätter jag till att om du har enkel matningsspänning på 12 volt, så kan du garanterat komma ner i 0.4 volt, men i verkligheten är det säkert lite lägre, gissningsvis 0.2 - 0.3 volt. (Förmågan att sänka utspänningen beror också på vad utgången ansluts till. Oftast anges ett värde i databladet, t.ex. 10k, och då betyder det att man anslutit ett 10k motstånd mellan utgång och 0 volt (0 volt är alltså inte den negativa matningsspänningen som är på -15V, utan mitt emellan +15V och -15V, dvs. 0 volt).Krassegrand skrev:säger detta * "Large Output Voltage Swing: +14.1V/ -14.6V" att den inte är tillräckligt rail to rail?
Och det borde ju räcka till med tanke på din första fråga:
Krassegrand skrev: om jag vill göra tex en spänningsföljare vid (signal 0,4V till 1,2V) och mata den med jord och 12V?
Nej, det säger bara att kretsen fungerar upp till max 36 volt (matningsspänning), och slutar fungera om matningsspänningen är lägre än 3.0 volt.Krassegrand skrev:Har detta,
[quote="Krassegrand] input stage results in common-mode input-voltage capability down to 0.5V below the negative-supply terminal"[/quote]
Betyder att insignalen kan gå ner till -0.5 volt under GND, alltså negativ spänning, och OP:n klarar fortfarande av att fungera korrekt. Har inget med nivån på utsignalen att göra.