Op-förstärkare för 12V
-
Op-förstärkare för 12V
Jag har använt 741 och 748 tidigare men när jag ville göra det i bilen (12V) så ville inte 741an som jag.
Vilka OP-förstärkare finns det om jag vill göra tex en spänningsföljare vid (signal 0,4V till 1,2V) och mata den med jord och 12V?
Jörgen
Vilka OP-förstärkare finns det om jag vill göra tex en spänningsföljare vid (signal 0,4V till 1,2V) och mata den med jord och 12V?
Jörgen
Re: Op-förstärkare för 12V
Då har du fel typ av koppling för 741
liksom de flesta op fungerar med singelmatning 12V.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Du skulle kunna ta en Rail-to-rail OP, är det en AC-signal skulle du kunna sätta en DC-block och sedan biasera upp den i ett vettigt arbetsområde.
-
4kTRB skrev:Då har du fel typ av koppling för 741
Jag tänkte att jag skulle lägga en skiss på hur jag kopplade men hur gör man det?
Jörgen
Ok här är min skiss
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Krassegrand 3 augusti 2013, 13:28:16, redigerad totalt 3 gånger.
-
Du ritar en bild för att sedan laddar upp bilden här. Finns ladda upp funktionalitet prrecis under där du skriver.
Texas har en bra PDF.
Single-Supply Op Amp Design Techniques
http://www.ti.com/lit/an/sloa030a/sloa030a.pdf
Single-Supply Op Amp Design Techniques
http://www.ti.com/lit/an/sloa030a/sloa030a.pdf
-
Ja, det gäller bara att ha ögonen öppna!danielr112 skrev:Du ritar en bild för att sedan laddar upp bilden här. Finns ladda upp funktionalitet prrecis under där du skriver.
Jag editerade mitt första inlägg.
Jörgen
Det var en väldigt dålig beskrivning på vad som händer.Krassegrand skrev:så ville inte 741an som jag.
1) vad vill du?
2) vad händer?
Jag kan misstänka att 741:an ger en för hög spänning ut då den har en lägsta gräns för vad den kan ge ut.... (nånstans kring 1.5 volt tror jag - beror även på vad du kopplar till utgången sedan).
Lösningen på det är som redan sagts att du skaffar en rail-to-rail OP istället. Eller i alla fall en som kan ge mindre än 0.1 volt ut på utgången.
Ordna gärna också ett skydd på matningsspänningen - det kan uppstå ganska kraftiga spänningsspikar som kan slå sönder en OP ganska lätt. Skydden kan se lite olika ut beroende på hur mycket ström som ska förbrukas, men ett seriemotstånd på kanske 10 ohm följt av en TVS-diod på cirka 18 volt parallellt med en kondensator på några tiotals µF vore inte helt fel. Seriemotståndet måste beräknas så att spänningsfallet vid max-ström inte blir allt för högt.
-
Nu börjar jag förstå lite mer!
De här värdena 1,5 resp 0,1 kan jag hitta dem i databladen?
Signalen kommer från Lambdasonden på bilen, jag tror inte att den har så kraftiga spikar att det skulle skada Op,n
Däremot tänker jag sätta ett motstånd där i alla fall för att minska risken för att störa Lambdan.
Jörgen
De här värdena 1,5 resp 0,1 kan jag hitta dem i databladen?
Signalen kommer från Lambdasonden på bilen, jag tror inte att den har så kraftiga spikar att det skulle skada Op,n
Däremot tänker jag sätta ett motstånd där i alla fall för att minska risken för att störa Lambdan.
Jörgen
Tyvärr så är databladen ganska dåliga på att redovisa dessa siffror. Men jag vet att just 741:an är ganska kass på så låga spänningar.
För att tolka databladet behöver man förstå en del saker. När det gäller 741:an antar man i databladet att man matar den med dubbel matningsspänning, t.ex. +12V och -12V. Sedan står det att utgången inte kan driva spänningen så nära matningsspänningen - den hamnar någon volt under.
Driver du den med 12 volt så kan man likna detta med att driva den med +6V och -6V och att din signal på 0.5 volt då hamnar på -5.5 volt (efterom -6V egentligen är din "jord" = referens). Men om 741:an bara kan driva ... låt säga... inte mer än matningen minus 2 volt, kommer den aldrig att kunna ge ut under -4 volt... Det motsvarar +2V jämfört med din "jord". Hoppas jag inte krånglade till det mer än nödvändigt.
Det du behöver ha reda på i ett datablad är:
a) antingen att kretsen kan drivas med "singel supply" och att den kan ge ut spänningar ner till 0 volt (eller nära 0V).
b) eller så står det "rail-to-rail" som betyder att den kan driva utgången i hela intervallet mellan V+ och V-.
En OP som borde duga är MC33072, men det beror på hur lasten ser ut (hur mycket ström det kommer att gå in eller ut ur 'output'-pinnen.)
Kollar man databladet på den så hittar man "output swing" för diverse olika matningsspänningar.
När det gäller skydd mot störningar så var det inte lambda-signalen jag tänkte på utan batteri-spänningen (12V) som får fula spikar av t.ex. generator och startmotor mm...
För att tolka databladet behöver man förstå en del saker. När det gäller 741:an antar man i databladet att man matar den med dubbel matningsspänning, t.ex. +12V och -12V. Sedan står det att utgången inte kan driva spänningen så nära matningsspänningen - den hamnar någon volt under.
Driver du den med 12 volt så kan man likna detta med att driva den med +6V och -6V och att din signal på 0.5 volt då hamnar på -5.5 volt (efterom -6V egentligen är din "jord" = referens). Men om 741:an bara kan driva ... låt säga... inte mer än matningen minus 2 volt, kommer den aldrig att kunna ge ut under -4 volt... Det motsvarar +2V jämfört med din "jord". Hoppas jag inte krånglade till det mer än nödvändigt.
Det du behöver ha reda på i ett datablad är:
a) antingen att kretsen kan drivas med "singel supply" och att den kan ge ut spänningar ner till 0 volt (eller nära 0V).
b) eller så står det "rail-to-rail" som betyder att den kan driva utgången i hela intervallet mellan V+ och V-.
En OP som borde duga är MC33072, men det beror på hur lasten ser ut (hur mycket ström det kommer att gå in eller ut ur 'output'-pinnen.)
Kollar man databladet på den så hittar man "output swing" för diverse olika matningsspänningar.
När det gäller skydd mot störningar så var det inte lambda-signalen jag tänkte på utan batteri-spänningen (12V) som får fula spikar av t.ex. generator och startmotor mm...
En 741'a har utgångssteg som inte medger att utgångsspänningen kommer närmre matningen än ung. 2V.
Alltså är 0,4V helt ur spelet med den op-amp. Och som andra skriver: det finns rail-to-rail op-amp som gör det möjligt.
Alltså är 0,4V helt ur spelet med den op-amp. Och som andra skriver: det finns rail-to-rail op-amp som gör det möjligt.
-
Jag ska bara driva en lysdiod med op-förstärkaren så 30mA bör väl räcka?
Är det denna rad ("Current - Output / Channel 30mA") som berättar strömstyrka ut?
Tack för hjälpen! Jag har lärt mig mycket på detta!
Jörgen
Är det denna rad ("Current - Output / Channel 30mA") som berättar strömstyrka ut?
Tack för hjälpen! Jag har lärt mig mycket på detta!
Jörgen
1) vad vill du?
2) vad händer?
tror inte jag riktigt fick svar på dessa.
Du kopplade ju en spänningsföljare.
Det brukar man inte använda för att driva en lysdiod med.
Vad är det du egentligen vill ska hända?
När ska lysdioden lysa? När ska den inte lysa? Ska det bara vara på/av eller ska den lysa olika starkt/svagt beroende på inspänningen.
Eftersom jag inte vet något om lambdasonder kan jag inte räkna ut själv vad du vill.
Ska du tända och släcka lysdioden vid en viss inspänning så ska du koppla OP:n som em komparator, inte som spänningsföljare. Komparatorn måste dessutom ha en spänningsreferens, och eftersom ditt bilbatteri på 12 volt varierar en hel del (mellan 11 och 15 volt ungefär) så fungerar det inte med en vanlig spänningsdelare.
2) vad händer?
tror inte jag riktigt fick svar på dessa.
Du kopplade ju en spänningsföljare.
Det brukar man inte använda för att driva en lysdiod med.
Vad är det du egentligen vill ska hända?
När ska lysdioden lysa? När ska den inte lysa? Ska det bara vara på/av eller ska den lysa olika starkt/svagt beroende på inspänningen.
Eftersom jag inte vet något om lambdasonder kan jag inte räkna ut själv vad du vill.
Ska du tända och släcka lysdioden vid en viss inspänning så ska du koppla OP:n som em komparator, inte som spänningsföljare. Komparatorn måste dessutom ha en spänningsreferens, och eftersom ditt bilbatteri på 12 volt varierar en hel del (mellan 11 och 15 volt ungefär) så fungerar det inte med en vanlig spänningsdelare.
Jag tror, precis som jesse, att det är bättre att gå igenom problemställningen från början och sen bestämma en lämplig kretslösning.
Eftersom utspänningen från lambdasonden aldrig kommer vara över ca 1 V och en lysdiod har ett framspänningsfall på (minst) ca 1.8V så kommer aldrig lysdioden tändas med den föreslagna lösningen.
Eftersom utspänningen från lambdasonden aldrig kommer vara över ca 1 V och en lysdiod har ett framspänningsfall på (minst) ca 1.8V så kommer aldrig lysdioden tändas med den föreslagna lösningen.
-
Ähh..
Vad vill jag?
Jag vill att en lysdiod ska lysa med olika intensitet när lambdasondens signal växlar.
Lägre signal < typ 0,5V svagt ljus > typ 0,9V starkare ljus.
Mitt första försök på en annan bil där jag kopplade en diod direkt på signalen funkade men jag antar att det stör signalen från lambdasonden till datorn.
Därför tänkte jag att en spänningsföljare vore en bra idé.
Jörgen
Vad vill jag?
Jag vill att en lysdiod ska lysa med olika intensitet när lambdasondens signal växlar.
Lägre signal < typ 0,5V svagt ljus > typ 0,9V starkare ljus.
Mitt första försök på en annan bil där jag kopplade en diod direkt på signalen funkade men jag antar att det stör signalen från lambdasonden till datorn.
Därför tänkte jag att en spänningsföljare vore en bra idé.
Jörgen