Val av transformator?
-
Re: Val av transformator?
Om du sätter agget i en tät låda så kommer den förmodligen bli för varm då du inte har någon ventilation. Resterande har du redan svarat på själv om jag inte missade nåt.
-
Har inget svar på hur ett inomhus nätaggregat står sig utomhus i vinterkyla? Kan man använda det fullt ut fast det är -20?
Överhettning, får man väll fixa 2st lufthål.
Överhettning, får man väll fixa 2st lufthål.
- prototypen
En vanlig järntrafo fungerar i utomhustemp. En elektronisk måste vara dimensionerad för kallt väder för att fungera utomhus. Elektronikkomponenter är temperaturberoende, en del halvledare är väldigt beroende.
En tät låda låter inte helt bra, man kan stänga in fukt. Används transformatorn regelbundet och sitter skyddat skulle jag inte vara orolig för fukt.
Protte
En tät låda låter inte helt bra, man kan stänga in fukt. Används transformatorn regelbundet och sitter skyddat skulle jag inte vara orolig för fukt.
Protte
-
Så denna trafo skulle inte funka utomhus om jag skyddar den från väder o vind?
http://www.ebay.com/itm/310649383179
Kan man förstöra med trafon med kylan? Eller spökar den lite bara? I sånna fall får man väll låta bli att använda den under vintertiden.
http://www.ebay.com/itm/310649383179
Kan man förstöra med trafon med kylan? Eller spökar den lite bara? I sånna fall får man väll låta bli att använda den under vintertiden.
-
Nu är det där väl en switchad nätdel (Den har en liten transformator men är något helt annat än en ”järnklupstransformator”). Jag vettefan om jag skulle använda en sådan i -20C med tanke på kondens o dyl. 
Ett till tipps: Använd ALDRIG en nätdel som köpts på ebay utan att noggrant kolla att den är ok. Det samma gäller dx, alibaba och liknande.

Ett till tipps: Använd ALDRIG en nätdel som köpts på ebay utan att noggrant kolla att den är ok. Det samma gäller dx, alibaba och liknande.

-
Ja jo, har hittils 3 nätdelar från Ebay. Har alltid stått lika skrajsen på handen när man ska stoppa in kostnaden... Hur kollar man egentligen om dom "ser bra ut"? Öppnar upp?
Kondens o liknande, om man bortser från det hehe
vad är det värsta som kan hända om jag har den ute under vintern?
altanen är helt torr när det regnar och snöar.
Kondens o liknande, om man bortser från det hehe

Värsta som kan hända är att någon/något dör. 230v på lågnivåsidan är ingen höjdare.
-
Om man inte har kunskapen för att avgöra det så köper man helt enkelt ett bra och säkert nätagg (min stavningskontroll ville få det till nätragg). 

-
Huset kan ju alltid brinna ner och sedan de som bor där dö. Och som reklamen på tv. Branden kanske sprider sig så brinner hela nöjesparken upp i stockholm...