ungefär som logik i en avr?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mekme
Inlägg: 65
Blev medlem: 6 juli 2003, 22:37:54
Kontakt:

ungefär som logik i en avr?

Inlägg av mekme »

Har en hel del funktioner som ska utföras.
Istället för att använda logik är det enklare att programmera en avr med dessa funktioner.

Problemet för mig är... Jag kan inte programmera en avr.
Någon som kan hjälpa mig med lite kod exempel för just logikfunktioner och liknande bas kunskaper.

Tack på förhand.
Mvh Martin
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Är rätt så många som frågat om hur man kommer igång med AVR, så det finns en hel del nybörjarlänkar här på forumet.
Jag har inte använt AVR:er men om jag inte minns fel så finns instruktionerna AND,OR,EOR och SUB. De kan nog vara bra att använda till logiken.
Sen kan nog den här lösningen bli långsammare än att använda "vanliga" logikkretsar men det är ju skönare att ha färre kretsar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kanske du skall titta på PAL/GAL eller FPGA-kretsar? Dessa är programmerbara logikkretsar, vilket verkar vara det du söker. En mikrokontroller blir nog "för mycket" för att implementera ren logik, speciellt om den inte innehåller villkorlig exekvering (samt om du inte behöver alla finesser som PWM, timers, AD osv...). Med enkla PAL'ar kan man lätt skapa både "rak" logik (data in - data ut) och sekvensiell logik (typ räknare). Detta kräver dock att du har tillgång till en passande programmerare. Mer avancerade FPGA-kretsar kan köra ISP (In-circuit Programming).
mekme
Inlägg: 65
Blev medlem: 6 juli 2003, 22:37:54
Kontakt:

Inlägg av mekme »

känns som jag skulle behöva läsa lite mer om pal/gal, vet du händelsevis någon bra sida?

tack på förhand
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Inget bara så där. Ta och motionera din Google lite så lär du kunna hitta något.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Re: ungefär som logik i en avr?

Inlägg av hebbe »

mekme skrev:Har en hel del funktioner som ska utföras.
Istället för att använda logik är det enklare att programmera en avr med dessa funktioner.
Känner igen det där. Rekommenderar dig att läsa en bok om processorer först, sedan titta på microcontrollers. Böcker är 10ggr bättre än internet.
Mattias
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 juli 2003, 22:45:18

Inlägg av Mattias »

Precis som Illuwatar nämnde känns det som att du söker logik, inte processorstyrning. Du kan fundera på att använda en FPGA eller CPLD (är vad jag själv hade övervägt). Dessa är relativt enkla att programmera genom tex VHDL alt. Verilog. Dock måste du se till att hålla i huvudet att du jobbar med elektronik - inte programmering. Till vissa av kretsarna finns det även gratis utvecklingsprogramvara. Kolla på www.xilinx.com (xilinx är några av de större tillverkarna av FPGA kretsar).


I fallet ett du vill prova med en mikrokontroller (vilket kan vara lättare att få tag i och kanske även billigare) är det inte tvunget att skriva i assembler. Själv använder jag avr-gcc för att kunna använda C-kod när jag skriver programmen.

Lycka till..!
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Jag skulle nog välja vanliga logikkretsar ifall nätet inte är ovanligt stort. Rent kombinatoriska nät brukar inte bli så stora.
Programmerbara kretsar tar längre tid att lära sig behärska och är dyrare.
Xilinxs FPGA:s används tydligen av NASA i marslandaren. Det är ingen dålig merit!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast å andra sidan så har ju 50% av dom marslandare som landat gått sönder eller buggat ur. Och det känns inte så hemskt meriterande om det är FPGA'arnas fel :-)
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Att marslandarna buggar ur har väl mest med att göra att NASA anställer programmerare som inte kan realtidsprogrammering.
Tycker det känns rätt grovt att insuinera att världens ledande fpga-tillverkare skulle ha med det att göra. ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var nog mest ett sätt att säga att det kanske inte är en så stor merit att vara med på mars.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Digger skrev:Programmerbara kretsar tar längre tid att lära sig behärska och är dyrare.
Programmerbara kretsar tar också längre tid att köra ;-)

Eller med andra ord, det fina med gamla logik-grindar är att dom är snabba. Vanliga grindar har fördröjning på runt 10nS så man kan ha dom i kretsar som jobbar på uppemot 100MHz. Om designen har många latchar/ALU/ROM osv efter varann, kan man ha en klock-generator med fasförskjutna utgångar som clockar kretsarna en efter en.
Mattias
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 juli 2003, 22:45:18

Inlägg av Mattias »

hebbe skrev: Programmerbara kretsar tar också längre tid att köra ;-)
Det är inte nödvädigtvis riktigt sant. Du måste givetvis välja den programmerbara logiken efter de behov du har. Själv har jag jobbat med FPGA:er som klockas på 100MHz och tittat på andra som klockas än snabbare, dock ligger de i en annan prisklass. Anstränger man sig går det även att skapa fasförskjutna klockor. Tittar man på lite olika CPLD:s så har tex Spartankretsarna (de snabbare) en fördörjning på 7.5 ns från global klocka till utgång.
Skriv svar