Hydrider - lagra hydrogen
Hydrider - lagra hydrogen
Letar efter ett kostandeffektivt och säkert sätt att lagra hydrogen.
Palladium verkar vara det bästa sättet att lagra hydrogen på idag, men det är ju ingenting man hittar på rabatt hos ICA.
Ni-Mh är vad jag förstått det som är mest effektivt förhållande till kostnader samt säkerhet.
Eftersom jag inte har något lust att slakta ett gäng med batterier så undrar jag om man kan köpa det "löst"?
Kan man göra det här själv? Pulverisera nickel och en passande metall?
Palladium verkar vara det bästa sättet att lagra hydrogen på idag, men det är ju ingenting man hittar på rabatt hos ICA.
Ni-Mh är vad jag förstått det som är mest effektivt förhållande till kostnader samt säkerhet.
Eftersom jag inte har något lust att slakta ett gäng med batterier så undrar jag om man kan köpa det "löst"?
Kan man göra det här själv? Pulverisera nickel och en passande metall?
Re: Hydrider - lagra hydrogen.
Hydrogen = Väte antar jag..
en.wikipedia.org/../Hydrogen storage#Metal hydrides
en.wikipedia.org/../Hydrogen storage#Metal hydrides
Metal hydrides, such as MgH2, NaAlH4, LiAlH4, LiH, LaNi5H6, TiFeH2 and palladium hydride, with varying degrees of efficiency, can be used as a storage medium for hydrogen, often reversibly.[9]
Re: Hydrider - lagra hydrogen
Metallhydrid-anoden i en NiMH-cell verkar vara en salig blandning av jordartsmetaller och nickel/kobolt/mangan/aluminium.
Kikade lite på Alibaba men det verkar bara gå att få tag i färdiga vätebehållare. Kineserna håller på råmaterialet själva.
Kikade lite på Alibaba men det verkar bara gå att få tag i färdiga vätebehållare. Kineserna håller på råmaterialet själva.
Nej, har väldigt svårt att hitta information om blandingen. Vet att det föregår forsking om metallhydrider på uppsala universitet, får man ta del av informationen av dylikt forsking?
Kika på publikationer som oftast finns i form av pdf:er. Oftast krävs dock en rätt hög förkunskapsnivå. I gengäld så kan man få en helt annan djupförståelse.
Har läst igenom en del men det framkommer aldrig någon information om upplösningen eller mängd.blueint skrev:Kika på publikationer som oftast finns i form av pdf:er. Oftast krävs dock en rätt hög förkunskapsnivå. I gengäld så kan man få en helt annan djupförståelse.
Kommer nog till att göra det, lite för lat att tagit det såå tänkte höra här först, bäst vore om man kunde köpa en klar blandingblueint skrev:Fråga någon på instutionen?