Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)
Det lättaste är att frikoppla extruderns motor och ersätta tempsensorn med en 100K potentiometer. Justera potentiometern så att systemet visar ca 180°c, då bör extrudermotorn gå att köra.
/// Marcus
/// Marcus
De flesta firmwaren har en inställning (default påslagen) där de som skydd ej går med på att flytta extrudern utan att rätt temperatur är uppnådd. Om du t.ex. matar in plast utan att ha tillräckligt hög temp så kommer trycket byggas upp till något får ge vika. (Vad beror på extrudertyp). Vissa firmware har en M-code man kan sända manuellt för att stänga av säkerhetsspärren men kommer ej ihåg vilken.gottmoz skrev: Jag har kollat o tempsensorn är kopplad på rätt ställe, har dock sett att det finns olika thermistorer? 100k osv.
Hur vet var vilken jag har? Hur mäter jag den? Borde inte extrudern gå att jogga även om tempen inte är uppnådd?
Ok, får ta en raid in på elfa immorn o köpa en pot o testa, undrar dock varför jag inte får någon feedback gällande temp...lond skrev:Det lättaste är att frikoppla extruderns motor och ersätta tempsensorn med en 100K potentiometer. Justera potentiometern så att systemet visar ca 180°c, då bör extrudermotorn gå att köra.
/// Marcus
Tempsensorerna är väldigt känsliga och går lätt sönder enligt min erfarenhet!gottmoz skrev: Ok, får ta en raid in på elfa immorn o köpa en pot o testa, undrar dock varför jag inte får någon feedback gällande temp...
(Har alltid några reserv hemma numera)
Man kanske skall gå över till K-givare istället för termistor? Fick dock inte min att fungera... Kanske skall göra ett nytt test.
/// Marcus
/// Marcus
Asså, thermistorerna går oftast inte sönder om man behandlar dem rätt
.
Problemen för mig har varit två:
1. Fysiskt gått sänder när jag jobbat med extrudern för många gånger, d.v.s. snurrat kablar m.m. (Syns mest troligt)
2. Överhettning när man försökt använda högtemperaturkrympslangen som kommer med vissa thermistorer. (Syns inte)
Har gett upp dessa krympslangar och numera lindar jag istället med rörmockartejp som klarar hög temperatur.
Båda går att undvika med lite försiktighet.

Problemen för mig har varit två:
1. Fysiskt gått sänder när jag jobbat med extrudern för många gånger, d.v.s. snurrat kablar m.m. (Syns mest troligt)
2. Överhettning när man försökt använda högtemperaturkrympslangen som kommer med vissa thermistorer. (Syns inte)
Har gett upp dessa krympslangar och numera lindar jag istället med rörmockartejp som klarar hög temperatur.
Båda går att undvika med lite försiktighet.
Har nu pillat lite med printer o det verkar inte vara något fel på termistorn...
När jag värmer upp den via arduino terminalen så stämmer tempraturen utmärkt!
Får däremot inte till det med vilken mjukvara jag skall använda, verkar vara min firmware/mjukvara kombo som inte stämmer....
Har provat
Replicator g = ingen temp/ingen extruder
Redsnapper= ingen respons alls från skrivaren...
O reprap som jag inte ens kan starta...
Finns det någon expert i sollentuna trakten som kan tänkas avvara några timmar nån kväll, mot en slant?
Får däremot inte till det med vilken mjukvara jag skall använda, verkar vara min firmware/mjukvara kombo som inte stämmer....
Har provat
Replicator g = ingen temp/ingen extruder
Redsnapper= ingen respons alls från skrivaren...
O reprap som jag inte ens kan starta...
Finns det någon expert i sollentuna trakten som kan tänkas avvara några timmar nån kväll, mot en slant?
- Klas-Kenny
Jag använder mig av Repetier som host och en pinmodifierad Marlin firmware i min skrivare.
/// Marcus
/// Marcus
Pronterface=testat på 2 datorer, får ej igång!
Efter som min gamla printer använder samma elektronik som din skulle jag testa att slänga in Marlin istället för Sprinter
På http://www.solidoodle.com/how-to-2/how- ... -firmware/ finns en bra guide för hur man drar in en ny fw på den, och det borde vara samma sak med din. Kan vara termistor typen som blir fel, men du borde iaf få den till att börja reagera.
På http://www.solidoodle.com/how-to-2/how- ... -firmware/ finns en bra guide för hur man drar in en ny fw på den, och det borde vara samma sak med din. Kan vara termistor typen som blir fel, men du borde iaf få den till att börja reagera.
Vilken givare du har kan vi andra tyvärr inte säga. Har du en multimeter som kan mäta resistans?Jag har kollat o tempsensorn är kopplad på rätt ställe, har dock sett att det finns olika thermistorer? 100k osv.
Hur vet var vilken jag har? Hur mäter jag den?
Om ja, kan du i så fall koppla ur temperaturgivaren från kortet och mäta resistansen vid rumstemperatur?
Om du kör med Marlin firmware så kan man inte köra extrudern om den inte tycker att hot-end är varm. Har för mig att gränsen går vid 150 grader.Borde inte extrudern gå att jogga även om tempen inte är uppnådd?
Om man vill testa att köra ändå kan man skicka M302.
Kommer inte ihåg om funktionaliteten är lika i Sprinter firmwaren, har aldrig kört Sprinter själv.
Lite svårt för oss andra att säga vad som är fel här. Vad händer? Kör du windows eller Linux?Pronterface=testat på 2 datorer, får ej igång!
Händer det något alls när du försöker starta? Får du några felmeddelanden?
Lite mera information kan nog vara bra att ge oss!
Hur gjorde du här? Vad fungerade? Hur testade du? Vad fick du för resultat?Har nu pillat lite med printer o det verkar inte vara något fel på termistorn...
Nu har jag fått igång promterface!
Mina extruder o temperaturproblem är borta, problemet låg i att extrudern inte fungerade i replicatorg o inte temp avläsning heller....
Har gjort några print tester, men får problem med att skrivaren inte lyfter z axeln tillräckligt mycket per lager, så efter ca 3 lager tar nozzle i.....
Har mätt när jag anger ett mått o då lyfter den samma som jag anger....
Ska prova att öka ett par steg i firmwaren o se vad som händer....
Har även problem med att extrudern inte verkar hinna med att värma pla plasten tillräckligt fort när jag printar fort, då börjar extrudern tappa steg...
Måste oxå köpa ny hobbed bolt , den ser inte särskilt bra ut....
Mina extruder o temperaturproblem är borta, problemet låg i att extrudern inte fungerade i replicatorg o inte temp avläsning heller....
Har gjort några print tester, men får problem med att skrivaren inte lyfter z axeln tillräckligt mycket per lager, så efter ca 3 lager tar nozzle i.....
Har mätt när jag anger ett mått o då lyfter den samma som jag anger....
Ska prova att öka ett par steg i firmwaren o se vad som händer....
Har även problem med att extrudern inte verkar hinna med att värma pla plasten tillräckligt fort när jag printar fort, då börjar extrudern tappa steg...
Måste oxå köpa ny hobbed bolt , den ser inte särskilt bra ut....
nej, du ska inte ändra i hur högt den lyfter Z! Du har någon felaktig inställning i ditt slicer program som gör att du trycker ut för mycket plast för den aktuella lagertjockleken.
Vilket slicer prog använder du? om det är sli3er så mecka med extrusion multiplier först och främst. Det är även väldigt viktigt att mäta upp diametern på din plast, 1.85 eller 3.0 kan skilja en hel del, tillräckligt för att ställa till det...
För att få en 3d printer att skriva ut som man vill har man oftast en (hel) del fine-tunande för att få allt rätt, speciellt vid ett hemmabygge.
Hur snabbt kör du rörelserna med tanke på att den inte hinner med att få ut plasten, och vid vilken temp kör du?
Vilket slicer prog använder du? om det är sli3er så mecka med extrusion multiplier först och främst. Det är även väldigt viktigt att mäta upp diametern på din plast, 1.85 eller 3.0 kan skilja en hel del, tillräckligt för att ställa till det...
För att få en 3d printer att skriva ut som man vill har man oftast en (hel) del fine-tunande för att få allt rätt, speciellt vid ett hemmabygge.
Hur snabbt kör du rörelserna med tanke på att den inte hinner med att få ut plasten, och vid vilken temp kör du?
Kör med sli3er o hade extrusion multiplier på 1 körde med 10mm sec för att extruder inte skulle tappa steg...Rondavouz skrev:nej, du ska inte ändra i hur högt den lyfter Z! Du har någon felaktig inställning i ditt slicer program som gör att du trycker ut för mycket plast för den aktuella lagertjockleken.
Har provat en calibration box nu med extruder multiplier på 0.7 och temp 230 på 3mm pla, första 2 lagren borjade den bygga för högt och munstycket tog i, pausate då printern och skruvade manuellt upp z ett varv och fortsatte sen printa, första lagret efter höjning hängde smältan i luften sen gick det mycket bättre resten av kuben.
Sista 2 lagren började mitten av kuben bukta uppåt vilket gjorde att ytfinnishen inte blev så lyckad...
Ska prova en kub till med temp 215 och extrusion multiplier på 0.6