Ny fräs
Ny fräs
Går och funderar på att bygga en ny fräs som skall kunna klara av att fräsa i hårdare material som stål/titan etc än min nuvarande maskin som klarar alu som bäst.
Den jag har nu är byggd av epoxi fyllda alu profiler med en vatten kyld höghastighets spindel på 2.2kw som tappar kraft under 6000 varv. inte så robust som man skulle önska.
Finns det någon tråd eller tips på vad man kan använda för material eller teknik för att göra en riktigt robust maskin liknande de man köper som är i gjutjärn? Är det ens möjligt? blir de dyrare än att köpa en färdig?
Tacksam för alla tips och råd som jag kan få.
Den jag har nu är byggd av epoxi fyllda alu profiler med en vatten kyld höghastighets spindel på 2.2kw som tappar kraft under 6000 varv. inte så robust som man skulle önska.
Finns det någon tråd eller tips på vad man kan använda för material eller teknik för att göra en riktigt robust maskin liknande de man köper som är i gjutjärn? Är det ens möjligt? blir de dyrare än att köpa en färdig?
Tacksam för alla tips och råd som jag kan få.
Senast redigerad av geidnert 27 juli 2013, 19:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ny fräs
Borde vara enklare och billigare att bygga om / rusta upp en äldre billig maskin. Finns ju fungerande floropar för 25K.
Ja, det kanske är så, tänke ju använda all elektronik linjär enheter och kulskruvar som jag har redan, men de kanske blir dyrare ändå att försöka göra en ny "stomme" bara?
Vad mer för krav har du på nya fräsen än att den ska klara tuffare material?
Hur stor arbetsyta behöver du ha på nya fräsen?
Ska den vara manuell eller CNC?
Vad får kalaset kosta i runda slängar?
Hur stor arbetsyta behöver du ha på nya fräsen?
Ska den vara manuell eller CNC?
Vad får kalaset kosta i runda slängar?
Nej det är väl grunden i det hela, att den skalla vara mycket robust och klara tuffare material. Sedan skall den kunna göras med verktygsväxlare med, är så trött på att byta verktyg i en vanlig ER20.
Mina nuvarande kulskruvar och linjär enheter klarar 500x500x200, så det är väl någonstans där som den nya skulle hamna med för att kunna använda de grejerna jag har.
Cnc styrd ska den ju vara med.
Har tillgång till en hel del olika material och så med, större fräsar och svarvar, fast manuella, samt min nuvarande cnc fräs för att tillverka delar till en ny, men behöver som sagt ideer och tips/råd på vad ban bör göra för att få en så stadig och rak fräs som möjligt.
Mina nuvarande kulskruvar och linjär enheter klarar 500x500x200, så det är väl någonstans där som den nya skulle hamna med för att kunna använda de grejerna jag har.
Cnc styrd ska den ju vara med.
Har tillgång till en hel del olika material och så med, större fräsar och svarvar, fast manuella, samt min nuvarande cnc fräs för att tillverka delar till en ny, men behöver som sagt ideer och tips/råd på vad ban bör göra för att få en så stadig och rak fräs som möjligt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du plats så köp en större äldre CNC maskin och utgå ifrån detta, jag har ju mitt CombiMill projekt du kan titta på. Finns som sagt fleropar till anständiga pengar med växlare och allt men som sagt dessa kräver ju lite plats så har du inte det så är det ju kört.
Håller med tecno helt. Leta på en bättre beg. stadig maskin och cnc konvertera den.
Att byta verktyg i ER-collets blir i längden ganska plågsamt, så om du inte ska köra ATC till så är iaf dragstång (manuell eller pneumatisk) ett måste.
Att byta verktyg i ER-collets blir i längden ganska plågsamt, så om du inte ska köra ATC till så är iaf dragstång (manuell eller pneumatisk) ett måste.

Nej, jag har ju bara ett vanligt bil garage som jag fyllt och det är inte speciellt högt till tak, knappt 2.40 tror jag 
Alternativt vore kanske om det skulle gå att bygga vidara/stadga den maskin som jag redan har, men det blir kanske svårt!?

Alternativt vore kanske om det skulle gå att bygga vidara/stadga den maskin som jag redan har, men det blir kanske svårt!?

-
Blir nog ingen höjdare att fräsa hårdare material i den. Finns en anledning till att en riktig fräs väger flera hundra kilo. tillochemed ett par ton 
Jag säger som övriga ovan att köpa en äldre maskin och konvertera. Det är precis det jag tittar på för att kompletera min alu-fräs.

Jag säger som övriga ovan att köpa en äldre maskin och konvertera. Det är precis det jag tittar på för att kompletera min alu-fräs.
Jag håller inte med.MaSc skrev:Leta på en bättre beg. stadig maskin och cnc konvertera den.
Satsa på en befintlig CNC-maskin istället.
Möjligtvis ett styrsystemsbyte.
Hehe, tankarna går olika hos alla som det brukar vara, men det var väl detta jag var ute efter, höra olika åsikter och sedan när det inte verkar komma något mer försöka reda ut vad som passar mig bäst av alla ideer och tips.
-
Jag kör ofta titan och legerat stål i min Jula maskin, önska dig inga under bara.
En RF45 clon kan vara ett alternativ om man kan mecka lite med takhöjden alt montera motorn lite anorlunda.
Har nog inte 500 x 500 arbetsområde dock har jag för mig, men den klarar stål!
https://www.google.se/search?q=rf45+cnc ... 33&bih=958
Har nog inte 500 x 500 arbetsområde dock har jag för mig, men den klarar stål!
https://www.google.se/search?q=rf45+cnc ... 33&bih=958
Håller med säter, helt klart!säter skrev:Jag håller inte med.
Satsa på en befintlig CNC-maskin istället.
Möjligtvis ett styrsystemsbyte.