Trasig kondensator i enfasmotor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
oskarbjo

Trasig kondensator i enfasmotor?

Inlägg av oskarbjo »

Hej! Idag havererade min trotjänare till bordsfläkt och jag gav mig genast på att skruva isär den för att se vad som kunde vara fel. I den sitter en enfasmatad motor (230 V) med en tillhörande, något underlig, kondensator (bild). Jag misstänker även att det är denna som är trasig, i övrigt ser allt helt intakt ut.

Kondensatorns funktion i en enfasmotor har jag nu tagit reda på är att skapa en ytterligare fas, antingen vid drift eller enbart vid start. Jag har försökt att 'knuffa' igång motorn (vilket jag ju antar borde hjälpa om kondensatorn endast fanns där för att starta rotationen) utan resultat. Förmodligen håller den alltså uppe denna extra fas hela tiden vid drift genom någon slags hjälplindning.

Min fråga är nu om det är ett rimligt antagande att just kondensatorn är trasig och om så: Var kan jag få tag på något liknande?

Tack på förhand!

Bild
xxargs

Re: Trasig kondensator i enfasmotor?

Inlägg av xxargs »

om du knuffar igång denna så bör fläkten snurra upp även utan kondensatorn - det är bara i startläget den behöver hjälp då rotationen i sig skapar den asymmetri som krävs för att ge kraft till rotorn.

tex kylskåp så kör det med bara en lindning på kompressorn när det väl startats (dock moderna dito börja nu köra med kondensator då det ger lite mindre förluster)

vill den inte gå alls så låter det mera som att huvudlindningen inte har någon ström genom sig
oskarbjo

Re: Trasig kondensator i enfasmotor?

Inlägg av oskarbjo »

Hm, det är så alltså... :humm: Får väl prova att mäta över lindningen då!
Skriv svar