Hej! Håller på med ett litet projekt, liknande detta:
Som ni märker i videon är bilden inte särskilt stadig utan cirkulerar ständigt. Detta är just det problem även jag har och jag föreställer mig att jag genom att installera någon form av varvtalsräknare alternativt lägessensor kan åtgärda det.
Samma kille som gjorde den första videon löste det genom att sätta in en ir-sensor (kan beskådas här: vilken jag antar fungerar som en varvtalsräknare. Min fråga är om någon har en bättre idé för att lösa det hela, och om inte - var får man tag på en IR-led och lämplig IR-sensor?
Tack på förhand!
/Oskar
Varvtalsräknare mha ir-sensor?
Re: Varvtalsräknare mha ir-sensor?
Rent faktisk är det inte en varvtalsräknare du behöver, det är en "nordpuls". Sedan kan man låta mjukvaran låsa in till pulserna om man vill och på det vis få korrekt antal pulser per varv.
Och om du har en IR-diod eller en magnet + spole är av mindre betydelse. Ett enkelt sätt kan vara att ha en reflex-optosensor (t.ex. 10-443-51) och sedan låta den peka på handtaget där det kan finnas en svart fläck på ett vitt handtag eller vice-versa.
Och om du har en IR-diod eller en magnet + spole är av mindre betydelse. Ett enkelt sätt kan vara att ha en reflex-optosensor (t.ex. 10-443-51) och sedan låta den peka på handtaget där det kan finnas en svart fläck på ett vitt handtag eller vice-versa.
Enklast är väl ett tungelement (tex 37-492-23 ) och en magnet.
Annars kan man även ha en hallsensor som i stort sett är samma sak fast utan rörliga delar. (tex 73-214-93 )
Alternativt som icecap säger fast jag skulle nog kört med en läsgaffel, dessa kan du slakta från cdrom eller liknande. Eller så 75-401-32 som exempel
Annars kan man även ha en hallsensor som i stort sett är samma sak fast utan rörliga delar. (tex 73-214-93 )
Alternativt som icecap säger fast jag skulle nog kört med en läsgaffel, dessa kan du slakta från cdrom eller liknande. Eller så 75-401-32 som exempel
Ah, jag tänkte mig att en sådan lösning skulle kunna vara något, men visste inte vad jag skulle leta efter! Sen att det inte heller behöver handla om just en varvtalsräknare hade inte slagit mig, men det låter ju klart mycket vettigare att låta den agera som en slags referenspunkt istället. Tack till er båda!
Edit:
Följdfråga om det här tungelementet; kan jag använda i princip vilken slags magnet som helst och ändå få den att fungera som den ska?
Edit:
Följdfråga om det här tungelementet; kan jag använda i princip vilken slags magnet som helst och ändå få den att fungera som den ska?
Tungelementet är en mekanisk kontakt - fastän rätt använd är den stabil. Men med "mekanisk kontakt" medföljer att den i timing-hänseende kan vara stötkänslig samt att det - som alla andra mekaniska kontakter - lider av kontaktstuts.
Så i mitt tycke är det inte ett optimalt val.
Men som svar på din fråga: testa dig fram! Är magneten tillräckligt stark är det mest en fråga om rätt placering i förhållande till tungelementet.
Så i mitt tycke är det inte ett optimalt val.
Men som svar på din fråga: testa dig fram! Är magneten tillräckligt stark är det mest en fråga om rätt placering i förhållande till tungelementet.
Köpte en av varje! Här skall testas
Blir nog för övrigt till att köpa en Arduino Mega också, blir tråkigt med så få lampor som mina Uno och Leonardo levererar... Får slänga upp något i projektdelen när jag kommit någon vart också.

Blir nog för övrigt till att köpa en Arduino Mega också, blir tråkigt med så få lampor som mina Uno och Leonardo levererar... Får slänga upp något i projektdelen när jag kommit någon vart också.