[uppgradering Turnigy 9X] Hur skaffa failsafe?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[uppgradering Turnigy 9X] Hur skaffa failsafe?

Inlägg av netrunner »

Idag har jag en Turnigy 9X 9Ch som fungerar mycket, mycket bra.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ware_.html

En funktion som jag saknar är failsafe. Detta är en hårdvarufunktion i mottagaren (inte i sändaren).

Om mottagaren tappar kontakten med sändaren så går den automatiskt över till ett förinställt värde "snäll krasch" (går att konfigurera).

Har man en multicopter kan ofta flightcontrollen känna att mottagaren går till failsafe och då aktivera RTL (return to launch). Förutsätter att man har GPS. RTL är också en bra sak att ha om man klantar sig ordentligt, skymd sikt osv, låt flighkontrollern flyga hem.

Någon som vet en bra uppgradering för att få detta?

Ett alternativ är att bygga en egen "add on" som drar nytta av av lysdioden på mottagaren och tillsammans med en mikrodator fixar det men ... ganska mycket jobb.
ToPNoTCH

Re: [uppgradering Turnigy 9X] Hur skaffa failsafe?

Inlägg av ToPNoTCH »

Hade samma problem med Spektrum där flertalet mottagare gör precis som din.
Numera kör jag Turningy 9XR.

Om du har FrSky moduler, så finns alternativ firmaware som slår av PCM signalen på kanalerna vill jag minnas.

Det enda alternativet att fixa detta utan större övriga ingrepp är om din flightcontroller har ett läge där man kan tvinga in den i RTL läge (ganska vanligt).

Då kan du sätta failsafe läget (oftast en knapptryckning så spar den aktuella värden på kanalerna som failsafe läge) med RTL knappen tillslagen).
På så vis fattar inte din flightcontroller att du tappat kontakten, men den får en manuell trigger att aktivera RTL.

Jag kör med Open LRS moduler och det fina i den kråksången är att man själv kan modifiera koden precis som man vill.
Då är sådana här problem lättlösta :-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Har Turningy 9XR äkta failsafe? och öppen kod som programvara?

Funderar på OpenLRS men idag köra jag redan APM:ens telemetri på 433MHz. Vet inte om jag vill sluta med det... kanske.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag kör med Frsky telemetri modul i min Turnigy 9x och det är en modifikation som jag varmt kan rekommendera, både för att du får en bra failsafe , samt att dom enligt mina erfarenheter ger räckvidd än orginalmodulen.
Det kombinerat med er9x firmware och telemetri modifikationen så får man en väldigt trevlig radio som varnar om sinalstyrkan börjar bli låg eller när batterispänningen hos flygfarkosten går under det förutbestämda värdet. :D

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... odule.html
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

netrunner skrev:Har Turningy 9XR äkta failsafe? och öppen kod som programvara?

Funderar på OpenLRS men idag köra jag redan APM:ens telemetri på 433MHz. Vet inte om jag vill sluta med det... kanske.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "äkta failsafe". I min värld har sändaren inte så mycket med failsafe att göra utan det är en sak mellan mottagaren och eventuellt styrsystem/flightcontroller
Sändaren är ju liksom inte med i bilden, därav "fail". (du skrev det själv i först posten).

Du kör APM och den har väll RTH stöd om den "tappar radion".
Problemet är ju huruvida APM "fattar" att du har tappat kontakten, och det är där ditt problem uppstår som jag fattar det rätt.
Mottagare har generellt 3 varianter av hur dom hanterar "failsafe läge" (det vill säga förlorad kontakt med sändaren).

1.) Behåll sista kända servolägen (vanligt på spektrums billigare mottagare)
2.) Ställ servona i förinställt läge (ex. FrSky kör detta som default)
3.) Sluta sända servosignal (ovanligt och inte så praktiskt i normala fall)

Problemet är att i alternativ 1 & 2 fattar aldrig APM att du tappat länken då den får "normala servosignaler".
Så med flightcontrollers som har RTH vill man ha alternativ 3 så att flightcontrollern fattar att det gått snett.

Det jag försökte förklara i mitt inlägg var att man ofta kan trigga RTH läget med en switch/kanal. Om man ställer den switchen i RTH läget och sätter detta som "förinställt läge" så löser man även mottagare
som funkar enligt alternativ 2 ovan. Eftersom du skrev att din mottagare funkar enligt alternativ 2, så borde du få det att funka.

Jag kör precis så mot min DJI controller med FrSky moduler och det funkar bra.

På mitt lite större FPV plan så kör jag Open LRS modulerna (med OLRSng kod) och dom har som sagt helt andra möjligheter varav en är att agera enligt alternativ 3 ovan så där hoppar RTH igång utan problem.

För att fylla på LaRdA's reklam så är FrSky riktigt bra grejor, jag kör det på alla "normala modeller" jag har.

jag funderade lite på APM's telemetri.

Har en APM på inkommande så jag vart lite nyfiken på om man kan sätta nya waypoints "in flight" med telemetrin, eller om man bara kan "följa farkosten" på google maps typ och få parametrar.
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

LaRdA skrev:Jag kör med Frsky telemetri modul i min Turnigy 9x och det är en modifikation som jag varmt kan rekommendera, både för att du får en bra failsafe , samt att dom enligt mina erfarenheter ger räckvidd än orginalmodulen.
Det kombinerat med er9x firmware och telemetri modifikationen så får man en väldigt trevlig radio som varnar om sinalstyrkan börjar bli låg eller när batterispänningen hos flygfarkosten går under det förutbestämda värdet. :D

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... odule.html
Funderar på att modifiera min 9x med Frsky. Vad kör du för reciever? Ska man köpa till D8R-II?
Skriv svar