Problem m. automatisk matning MJ 189
Problem m. automatisk matning MJ 189
Hej,
håller på att lära mig en Mj 189-svarv men kan inte få den automatiska matningen att fungera. Dvs. det lilla remdrivna hjul (snäckan) som driver stången för matning rör sig inte och sitter fast som berget. Kan det vara så att det ska frigöras på något sätt? Det sitter en liten sprint 90 grader försänkt strax under snäckan i godset. Ska den slås loss? Snäckans ände i godset täcks av en aluminiumnit, ser det ut som. Ska den vara kvar?
Jag skulle bli mycket glad om någon kunde tipsa (trots att jag inte har bilder att skicka)!
Hälsar och hoppas
Olof
håller på att lära mig en Mj 189-svarv men kan inte få den automatiska matningen att fungera. Dvs. det lilla remdrivna hjul (snäckan) som driver stången för matning rör sig inte och sitter fast som berget. Kan det vara så att det ska frigöras på något sätt? Det sitter en liten sprint 90 grader försänkt strax under snäckan i godset. Ska den slås loss? Snäckans ände i godset täcks av en aluminiumnit, ser det ut som. Ska den vara kvar?
Jag skulle bli mycket glad om någon kunde tipsa (trots att jag inte har bilder att skicka)!
Hälsar och hoppas
Olof
Re: Problem m. automatisk matning MJ 189
Det skulle jag också vilja veta!
Har tyvärr ingen men har sökt på nätet och även i en Unimat 3:s brux men inte hittat nåt. Köpte svarven begagnad för många år sedan och har först nu haft tid att meka med den...

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ta lite bilder och lägg upp dessa här på forumet så kanske någon kan säga vad som är vad och hur det fungerar.
Har bifogat två bilder på drevhuset till Mj189, där det remdrivna hjulet (nr 4 på bilden) sitter fast och inte kan rubbas. Jag undrar om "Sprinten" (nr 1) ska tas bort eller överhuvudtaget röras? Den sitter djupt försänkt sett från framsidan medan den är jäms med godset på baksidan.
Saknar tyvärr bruksanvisningen. Troligen har förre ägaren aldrig använt den automatiska matningen så svarven är kanske transportlåst?
Har någon ett tips vore jag mycket tacksam!
.
Saknar tyvärr bruksanvisningen. Troligen har förre ägaren aldrig använt den automatiska matningen så svarven är kanske transportlåst?
Har någon ett tips vore jag mycket tacksam!
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Det där ser ju ut som en plankning av Emco Unimats koppling. Länge sedan jag lekte med en Unimat men om inte minnet sviker så ska den svarta ratten kunna föras in/ut för att koppla in drivningen därav det slitsade spåret i utgående axel. Har du ratten utdragen skall drivhjulet snurra fritt. Inga trix med låsningar och sådant utan av eller på.
Kanske har förra ägaren använt nåt gägg till smörjning som torkat ihop.
Kanske har förra ägaren använt nåt gägg till smörjning som torkat ihop.
Tack snabb reaktion! Javisst är det en kopia av Unimaten.
Den svarta ratten kan man trycka in och ut och funkar som den ska. Men det går alltså inte att vrida på hjulet med snäckan, oavsett om ratten/drivningen är inkopplad. (Har bara använt handkraft för att inte förstöra något. Men tror inte att det är intorkad gegga, det är alldeles för stumt, inget som helst spel.) Så även jag har kört fast...
Den svarta ratten kan man trycka in och ut och funkar som den ska. Men det går alltså inte att vrida på hjulet med snäckan, oavsett om ratten/drivningen är inkopplad. (Har bara använt handkraft för att inte förstöra något. Men tror inte att det är intorkad gegga, det är alldeles för stumt, inget som helst spel.) Så även jag har kört fast...

- tecno
- Kontakt:
Lägg ner det hela i diesel i ett par dagar så att det kan krypa in och lösgöra axeln, är 100:a på att det är fast ärjat pga. av avsaknad smörjning eller fel smörjning.
Ok, säger du det, då bli det diesel ett par dagar. Tack! 

Det fungerar nu fint, geggan löstes upp och snäckdrevet funkar som det ska. Tack!