Signalförstärkare för höjning av linjenivå (audio)
- mr.olle.norell
Re: Signalförstärkare för höjning av linjenivå (audio)
Har ritat om lite och flyttat bort vippan från den känsliga återkopplingen.
När vippan aktiveras parallellkopplas R5 över R7 och förstärkningen ökar.
Men kanske är det som svanted skriver att det kommer smälla i högtalarna vid en omkoppling.
I så fall får man stänga av apparaten vid omkoppling. Kort ledningsdragning till vippan på kortet. Borde vara ok tänker jag:
När vippan aktiveras parallellkopplas R5 över R7 och förstärkningen ökar.
Men kanske är det som svanted skriver att det kommer smälla i högtalarna vid en omkoppling.
I så fall får man stänga av apparaten vid omkoppling. Kort ledningsdragning till vippan på kortet. Borde vara ok tänker jag:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För att minska risken för oljud vid omkoppling bör man hindra likspänning likt kopplingen i tråden jag länkade till innan. Vidare bör utrustning kontrolleras och se till att saker ting används som tänkt för en sådan här koppling kan lika gärna minska dynamiken med 20 dB.
- mr.olle.norell
Hur menar du att den potentiellt skulle minska dynamiken?
Inkommande brus förstärks också och tillsammans med signalen lyfts upp närmare klippning. Dock behöver inte detta vara ett problem, men det kan också vara helt fel då vi inte känner till något om utrustningen före och efter förstärkningen. Alla delsystem behöver sin optimala arbetsnivå för att kunna ta ut maximal dynamik.
Men det egengenererade bruset blir nog inget problem för 20 dB förstärkning då OPA2134 har brusspektrumdensitet på 8 nV/sqrt(Hz). Detta ger ett effektivvärde inom audiospektrumet på 1,1 µV som sedan förstärks 20 dB vilket ger 11 µV. Eftersom likspänning inte räknas med är effektivvärdet det samma som standardavvikelsen och då kan vi beräkna topptilltoppvärdet för bruset till ±3*11 µV = ±33 µV med 99,7% sannolikhet. För att sedan klara av 90 dB dynamik från t.ex en CD behövs ett spänningssving på ca ±10^(90/20)*33 µV = ±1,0 V
Men det egengenererade bruset blir nog inget problem för 20 dB förstärkning då OPA2134 har brusspektrumdensitet på 8 nV/sqrt(Hz). Detta ger ett effektivvärde inom audiospektrumet på 1,1 µV som sedan förstärks 20 dB vilket ger 11 µV. Eftersom likspänning inte räknas med är effektivvärdet det samma som standardavvikelsen och då kan vi beräkna topptilltoppvärdet för bruset till ±3*11 µV = ±33 µV med 99,7% sannolikhet. För att sedan klara av 90 dB dynamik från t.ex en CD behövs ett spänningssving på ca ±10^(90/20)*33 µV = ±1,0 V
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Bifogar en bild på en entransistorförstäkare.
Denna förstärkare fungerar ypperligt.
Enda förbehållet är att utgångsimpedansen är ganska hög (ungefär lika med kollektormotståndet).
Men förstärkningen är tämligen exakt lika med kollektormotstådet delat med emittermotståndet så länge som den inte belastas för hårt. Vid hård belastning (<50k) rekommenderas en emitterföljare på utgången.
Tyckte mest det var roligt att kanske bidra med nåt enkelt och användbart.
MVH/Roger
PS
Jag kan räkna om den för lägre utgångsimpedans om du vill för nu tappar du 6dB vid 10k last.
Denna förstärkare fungerar ypperligt.
Enda förbehållet är att utgångsimpedansen är ganska hög (ungefär lika med kollektormotståndet).
Men förstärkningen är tämligen exakt lika med kollektormotstådet delat med emittermotståndet så länge som den inte belastas för hårt. Vid hård belastning (<50k) rekommenderas en emitterföljare på utgången.
Tyckte mest det var roligt att kanske bidra med nåt enkelt och användbart.
MVH/Roger
PS
Jag kan räkna om den för lägre utgångsimpedans om du vill för nu tappar du 6dB vid 10k last.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Men blir det inte en himla massa annat att tänka på med en sådan där stor utgångsimpedans. Främst tänker jag på överhörning (kanske för insnöad på stora mixerbord) mellan kanaler men även koppling till andra störningar?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Varför skulle det bli överhörning mellan kanaler bara för att utgångsimpedansen är hög menar du?
Det lilla jag vet om elektronik säger mig att det inte ens har med saken att göra.
Visst är det bra med låg utgångsimpedans men det är inte nödvändigt.
Allt är relativt.
Om slutsteget har en mycket högre ingångsimpedans än 10k så fungerar ovanstående ypperligt.
Och skulle det inte ha det så är det mycket enkelt att hänga på en emitterföljare och få utgångsimpedanser neråt 1 ohm (25/Ic(mA) för småsignaltransistorer).
Och då bara mha två transistorer. Vilket jag tycker är roligt
MVH/Roger
Det lilla jag vet om elektronik säger mig att det inte ens har med saken att göra.
Visst är det bra med låg utgångsimpedans men det är inte nödvändigt.
Allt är relativt.
Om slutsteget har en mycket högre ingångsimpedans än 10k så fungerar ovanstående ypperligt.
Och skulle det inte ha det så är det mycket enkelt att hänga på en emitterföljare och få utgångsimpedanser neråt 1 ohm (25/Ic(mA) för småsignaltransistorer).
Och då bara mha två transistorer. Vilket jag tycker är roligt

MVH/Roger
Utgångsimpedansen är viktigt. Tänk dig kapacitiv koppling från störkällan till signalledningen genom en kapacitans som kopplas via dess impedans. Tillsammans med utgångsimpedansen skapar den kapacitiva impedansen en spänningsdelning mot jord eller signal. Med lägre utgångsimpedansen fås större dämpning i spänningsdelningen. Dock antar jag att ingångsimpedansen hos följande krets är mycket större än utgångsimpedansen annars får den också tas med i beräkningarna.
- \(\text{störspänning: } V_{\text{störning}} = \text{\{spänningsdelning\}} = V_{\text{störkälla}} \frac{Z_{\text{ut}}}{Z_{\text{ut}} + Z_{C}}\)
- \(Z_{C}} = \frac{1}{j\omega C}\)
Nämen titta vad man snubblar på...PeterH skrev:Finns det någon fördel att låta vippan kortsluta resistorn i återkopplingen? Kan man inte lika gärna låta vippan välja det ena eller andra av två värden? Vidare tänker jag att de två värdena som återkopplar istället består av två trimpottar så kan man ställa respektive förstärkning steglöst och efter önskemål (räcker med trimpottar på kortet, behöver inte vara ställbara från fronten).
Vad gäller brus så är ju PA sällan någon lösning för ljuvlig HiFi utan mest råstyrka, även om man också där vill ha så lågt brus som möjligt
Jag är en av de som leker med det här projektet. (lätt reviderat, nu är det 21" som gäller)
Anledningen till at vi dragit igång det är just att så mycket i PAsamanhang låter skit och vi vill göra något bättre.
Bordet vi använder idag är ett Allen & Heath. Gammalt, men absolut inte skit. Problemet ligger snarare på DSPsidan/basintegrationen.slft skrev:angrip problemet från "rätt" ände
varför ger hans signalkälla inte tillräckligt med signal?
steget (om det är för pa-bruk) är säkert balancerat på ingången
har han kopplat det rätt ?
om inte steg och mixer(som jag antar är signalkälla) inte når upp till de specifikationer som är ställda för denna typ av utrustning
kommer resultatet inte att bli bra
har jobbat med pa i 20 år och de mixerbord som inte gett tillräckligt med signal har varit av kalle anka kvalite och således skrotats
//Ola
- mr.olle.norell
Hej sky_eye, kul att du hittade tråden!
För alla icke invigda: miniDSP är en digital signalprocessor som kan användas till mycket, bland annat att kompensera rumsresonanser.
Innehåller även aktivt delningsfilter?
Hur är eran uppkoppling?
Vet du något om slutsteget?
Och vilken inspänning på signalen krävs för full utstyrning?
För alla icke invigda: miniDSP är en digital signalprocessor som kan användas till mycket, bland annat att kompensera rumsresonanser.
Innehåller även aktivt delningsfilter?
Hur är eran uppkoppling?
Vet du något om slutsteget?
Och vilken inspänning på signalen krävs för full utstyrning?
Ja, MiniDSP använder vi som delningsfilter vilket ger stor flexibilitet,
både vid val av delningsfrekvens, rumskorrektion och annat.
Den bas vi snickrar på nu kommer att ha avstämning som kan varieras
mellan ca 18-30Hz. Dvs bas på riktigt, inte bara discodunk.
Ett av problemen med MiniDSP:n är att den övertyr fruktansvärt fult.
Därför vill vi kunna hålla insignalen på en säker nivå och kunna höja den
för att fullt styra ut stegen vid behov.
Idag har vi en klase NAD208:or, men skall se över slutstegsparken.
Vi tittar på tex Behringer iNuke6000.
både vid val av delningsfrekvens, rumskorrektion och annat.
Den bas vi snickrar på nu kommer att ha avstämning som kan varieras
mellan ca 18-30Hz. Dvs bas på riktigt, inte bara discodunk.
Ett av problemen med MiniDSP:n är att den övertyr fruktansvärt fult.
Därför vill vi kunna hålla insignalen på en säker nivå och kunna höja den
för att fullt styra ut stegen vid behov.
Idag har vi en klase NAD208:or, men skall se över slutstegsparken.
Vi tittar på tex Behringer iNuke6000.
- mr.olle.norell
Ingångskänslighet på Nad 208 tycks vara 1,6V för full utstyrning.
Vi bör därmed kunna konstatera att er nuvarande utrustning inte räcker för ingångar som kräver för 1,6V.
Läste manualen till Behringer-förstärkaren och ingångskänsligheten på det slutsteget tycks inte vara givet vad jag ser.
Bara ingångsimpedans finns angivet.
http://www.behringer.com/assets/NU1000_ ... ochure.pdf
Modellen finns dock att köpa med inbyggd DSP. Men det kanske är en dålig idé, jag vet inte.
Dock kanske det löser problemet?
Vi bör därmed kunna konstatera att er nuvarande utrustning inte räcker för ingångar som kräver för 1,6V.
Läste manualen till Behringer-förstärkaren och ingångskänsligheten på det slutsteget tycks inte vara givet vad jag ser.
Bara ingångsimpedans finns angivet.
http://www.behringer.com/assets/NU1000_ ... ochure.pdf
Modellen finns dock att köpa med inbyggd DSP. Men det kanske är en dålig idé, jag vet inte.
Dock kanske det löser problemet?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"ingångskänsligheten på det slutsteget tycks inte vara givet"
Fråga Behringer. De brukar vara väldigt hjälpsamma och trevliga.
-
Litet sidospår medan jag ändå skriver:
sky_eye:
"ca 18-30Hz. Dvs bas på riktigt, inte bara discodunk."
Usch ja...
[off topic]
Det finns inga öronproppar på marknaden som klarar de frekvenserna. Omöjligt att designa pga våglängden...
Jag hör fortfarande två toner och brus i höger öra sedan konserten med Gyllene Tider i Kalmar för 6 dagar sedan.
(Detta alltså trots de mest påkostade (formgjutna och specialbeställda) öronproppar som man kan få tag i.)
Övriga frekvensområdena dämpades bra, men den riktiga lågbasen gick rakt igenom.
Jag jobbar som ljudtekniker, men nu får jag istället pyssla med huset och hoppas att jag inte behöver byta jobb.
Så kan det gå när "everything louder than everything else" är mottot för andra ljudtomtar.
[/off topic]
(Jag ska försöka gottgöra sidospåret senare.
)
-
sky_eye:
Usch ja...
[off topic]
Det finns inga öronproppar på marknaden som klarar de frekvenserna. Omöjligt att designa pga våglängden...
Jag hör fortfarande två toner och brus i höger öra sedan konserten med Gyllene Tider i Kalmar för 6 dagar sedan.
(Detta alltså trots de mest påkostade (formgjutna och specialbeställda) öronproppar som man kan få tag i.)
Övriga frekvensområdena dämpades bra, men den riktiga lågbasen gick rakt igenom.
Jag jobbar som ljudtekniker, men nu får jag istället pyssla med huset och hoppas att jag inte behöver byta jobb.
Så kan det gå när "everything louder than everything else" är mottot för andra ljudtomtar.

[/off topic]
(Jag ska försöka gottgöra sidospåret senare.

De frekvenserna spelas väldigt sällan i PA sammanhang.JimmyAndersson skrev:"ingångskänsligheten på det slutsteget tycks inte vara givet"
-
sky_eye:
Usch ja...
[off topic]
Så kan det gå när är mottot för andra ljudtomtar.![]()
[/off topic]
(Jag ska försöka gottgöra sidospåret senare.)
"everything louder than everything else" kommer från Deep Purples studioarbete.
Alla vill låta lite starkare än de andra.