JEDAC: ännu ett försök till high-end USB-DAC

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Re: JEDAC: ännu ett försök till high-end USB-DAC

Inlägg av blueint »

Tekko skrev:http://www.mother-of-tone.com/conversion.htm <-- känns som att den gammla 16bit R2R dacen är bättre än allt nuvarande delta sigma kramms.
Konklusionen är:
Texas Instruments offers some great R2R DACs that were developed by Burr-Brown. The flag-ship is the PCM1704, which is the only audio converter available with true 24-bit noise-free resolution.
;)

Apropå överföring så finns ju möjligheten med Ethernet också..
JanErik

Inlägg av JanErik »

En fråga här; jag hade slut på 1k5 som feedbacken ska vara på PupDAC, R6 och R17 här: http://www.diyforums.org/PupDAC/schemat ... atic-3.gif

Satte 1k8 istället. Det borde betyda aningen högre förstärkning? Borde väl vara OK eftersom jag har mera headroom med +-5V istället för +-2.5V?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur stor skillnad det gör beror ju på de andra motståndens värden, men det borde vara helt ok.

Nu är jag lite off-topic, men jag måste passa på när Blueint skrev:
"Apropå överföring så finns ju möjligheten med Ethernet också.."

Finns det Ethernet-ljudkort? ..med stöd för det i datorns mjukvara förstås. :D
Alltså med en Ethernet-anslutning (RJ45) i ena änden och en ljudutgång i andra?
Det vore en trevlig grej.

Ursäkta för off-topic.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Apple har väl iaf sådan med wlan?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag har för mig jag har sett ett flertal sådana på senare tid. Det där med drivrutiner ska jag låta vara osagt dock. Men det är ingen raketforskning att åstadkomma.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressant. Det måste jag titta mer på. :)
JanErik

Inlägg av JanErik »

Några bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Note to self ännu en gång: elektrolytar är större än du tror.
Senast redigerad av JanErik 27 juli 2013, 18:36:33, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur stor skillnad gör det mellan "bra" och dåliga lödningar? sådana som oftast har god kontakt men kanske är lite väl nära omkringliggande lödningar (kapacitans) eller assymetriska.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

I det här sammanhanget (med "bara" I2S mellan kretsarna) så har det ingen som helst betydelse.
Mer på akademisk nivå möjligen, men isåfall handlar *det* projektet mer om teori än att bygga en fysisk pryl. :)
(Det finns lite för många projekt på forumet som bara stannat vid teorin och aldrig blivit en fysisk grej.)

JanErik:
Se där ja! :tumupp:
Men.. är det bara chassit kvar nu? Det här går fort framåt! :)

Har du tittat (eller lyssnat) något på vad ändringen av feedback-motstånden gav för resultat?

(Apropå lödning: Om du inte redan känner till det: Kika på "släplödning". Bra tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=58967
Väldigt smidigt för lödning av små kretsar med många ben.)
PF013

Inlägg av PF013 »

Troligtvis någonstans mellan grönmålade kanter på CD-skivorna och högtalarkablar skärmade med tungt vatten... :D

Livslängd över temperaturcykler påverkas av "dåliga" lödningar, men jag skulle bli ytterst förvånad om man kan mäta upp någon skillnad (eller höra skillnad i ett seriöst ABX-test).
JanErik

Inlägg av JanErik »

Jag brukar göra en variant av släplödning men innan jag sätter dit chippet, så trycker jag bara fast ett ben i taget. Är det inte riskigt med släplödning om man som jag gärna drar ledningar under chippen? Tycker det skulle finnas risk att det sugs in under så man inte kommer åt att ta bort det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Angående lödning så tänkte jag främst på sådana i ingångssteg till op-amp osv. I de digitala delarna lär det ha obefintlig påverkan.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

JanErik skrev:Jag också några DIR9001 och funderade göra en med S/PDIF, men är det nån mening med det då när CD och det mesta material är 16-bit?
PCM2707 har S/PDIF ut som alternativ till I2S (kan styras med både h/w och s/w om jag minns rätt). DIR9001 är ju en S/PDIF-mott med I2S-utgång så jag hänger inte riktigt med nu - eller menar du som alternativ till "USB-audioingången" med ingångsmux till gemensam DAC?
superx

Inlägg av superx »

psynoise skrev:Observera att en samplingsfrekvens på 192 kHz eller 48 kHz borde spela mindre roll då jag misstänker att rekonstruktionsfiltret arbetar med samma höga översamplingsfrekvens oavsett val. Dock borde 192 kHz ge sämre siffror på pappret om man räknar med större bandbredd eftersom översamplingen minskar.
Jag tror snarare det är så att den jobbar med en fast uppsamplingsfaktor. De digitala filtren har alltid samma frekvenssvar, men frekvensaxeln skalas om beroende på inkommande samplingsfrekvens. Om man använder 96kHz inkommande istället för 48kHz så kanske man kan kosta på sig att köra med "slow-rolloff"-filtret som ev. har bättre egenskaper i tidsdomänen. Skillnaderna mellan de här fallen riskerar säkert att vara av rätt akademisk karaktär, speciellt om inte allt annat är perfekt.
superx

Inlägg av superx »

JimmyAndersson skrev:Finns det Ethernet-ljudkort? ..med stöd för det i datorns mjukvara förstås. :D
Alltså med en Ethernet-anslutning (RJ45) i ena änden och en ljudutgång i andra?
Japp! Rednet från Focusrite t.ex., som använder sig av det ethernet-baserade ljudprotokollet Dante. Sedan kan man köpa licenser från Audinate (som äger Dante) för en drivrutin som använder ett vanligt nätverkskort som ljudkort. Tror inte det funkar med vilket gammalt nätverkskort som helst dock.

Som ni kanske gissar är det inga superbilliga grejer.

Det är nog inte så svårt att bygga en grej som spelar upp en eller två kanaler ljud över ethernet, men när det är många enheter som måste synkroniseras och samtidigt ha låg fördröjning tror jag det blir jäkligt svårt å andra sidan.
Skriv svar