Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det var så varmt på mitt kontor idag, så jag flydde ut i verkstan en stund och snodde ihop lite tjafs...

Bild
Stagringen sponsrad av SM2DMU ska få lite nya hål

Bild
Vad ska den här användas till tro?

Bild
:)

Bild
TUNGT!

Bild
8st 28mm hål

Bild
SG3P tyckte jag skulle göra något fäste för att kunna sätta 40m yagin i toppen av 60m masten så det blir lättare för han/oss att vrida beamen och försöka räta till elementen. Ska bygga vidare på den kanske i helgen?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen så blev det väl iaf lite gjort. Jag slet bort taket från bron (var lite dumt att göra själv men det gick bra) och kapade även bort räcket så jag kommer åt att byta panel. Jag kom dock på att huset förmodligen får stå utan bräfodringen i vinter eftersom jag tänkte bygga en takad altan som är förberedd för att kunna bli en utbyggnad av huset, och då vill jag inte ha en vägg där inne som är faluröd.

Jag satte även dit åskskyddet på rotorkablarna och antog att alla rotorer hade under 38V spänningar men visade sig att den gamla EMOTATOR 1103 hade 100V (!) vilket medförde att jag både brände upp åskskyddet plus rotorboxen eftersom det tog en stund innan jag upptäckte det. Ska sätta säkringar i serie där också för säkerhetsskull om någon MOV går sönder.

Jag och SM2XJP åkte ner till SM2UVU och hämtade lite grejor och drack kaffe och fikade gofika.

Anna klippte gräset och tvättade bilen plus vi åkte in och köpte en ytterdörr till huset. Jag spenderade Söndagen med att kapa ner stubbar i värmen och förhoppningsvis nästa helg så lånar vi L70n och bär lite grus dit och jag ska ringa grävaren så kanske han kan komma dit och skotta ur gropen igen som kollapsat lite.

Bild

Bild

Bild
En liten hare, vi såg även en räv i helgen. Skoj med lite djur runtomkring :)

Bild
Plattan som UVUs kompis skurit ut, jädrar vilken kvalite! Får nog dock borra några dräneringshål om det kommer in vatten där

Bild
Detaljer till stagringarna som UVU fixat som ska sitta på 60m masten från Moskojärvi

Bild

Bild
Behöver inte ens filas :)

Bild
Taket som jag slet ner från väggen

Bild
Taklöst

Bild
Lite järnskrot

Bild

Bild
Toppdelen av lagerfästet har fått sig lite färg
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Du fortsätter att leverera :tumupp:

En dum fråga: är det vanligt att rotera masten i stället för antennen? Jag ser helt klart fördelen med den antennpark du har, men samtidigt känns det som om det blir rätt kraftiga vridande belastningar på masten.

Av. Undsjuk
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Det som är vanligast är nog att ha bara en riktbar antenn som sitter i toppen och då roterar man bara själva antennen.
Har man däremot flera antenner monterade på samma mast så blir det faktiskt enklare att rotera hela masten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, att rotera hela masten ger enormt mycket mer möjligheter. Det finns ju möjligheten att sidmontera antenner men vill man då även kunna rikta dem så begränsas man till ~270-300 gr om masten är trekantig och mindre om den är fyrkantig. Rotorer kostar dessutom mycket pengar och jag skulle tro att konvertera en mast till roterbar (om den nu är vridstyv nog) så kostar det mindre om man får tag i grejor på "skroten" än att köpa en ny rotor för 5000-10 000kr. Men visst blir det enorma belastningar på masten, men det är samtidigt väldigt lång sträcka som absorberar vridmomentet som uppstår, vissa master skulle skruva ner sig i backen om man försökte göra de roterbara. Dock är den här militärmasten som vi grejar med nu är väldigt vridstyv, den har 35mm massiva ramben och 15mm solida tvärstag. De användes förut som 28m fristående master och hade stora paraboler på sig.

Innan vi fick tag i masten från Moskojärvi så var faktiskt planen att den masten skulle bli en 52m fast mast och sidmonterade antenner där man hade ett långt rör och rotor, så man kunde vrida top-antennen och sedan några av de andra antennerna. Men det är mycket jobb och blir inte lika bra.

Men om man inte tänker stacka antennerna och kanske ha en 2el för 40m och en trebandare för 20-10m som många har, då kan det vara väldigt enkelt med bara en rotor i toppen och ett 5m topprör.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag håller på att hjälpa en kollega bygga övervåning på sitt hus, men idag så regnade det så jag passade på att spendera dagen med att tillverka delar jag behöver om jag vill kunna få klart fundamentet till militärmasten.

Bild
Svarvar ner en 30mm axel så det blir 3st nivåer, 30mm, 28mm och 20mm.

Bild
Ett litet test, lagret ovanpå är för att styva upp alltihopa lite, behövs förmodligen inte men lika bra att sätta dit det

Bild
Hade först tänkt kila allt men insåg att det inte kommer slå sig plus jag kommer inte vilja ta bort den här delen på drevet, huvudsaken hela axeln med kugg går att frigöra från snäckväxeln

Bild
Sedan helsvetsade jag

Bild

Bild
Svetsade även ihop nästa axel, lite försiktigare här med värmen

Bild
Dags att testa om den slagit sig något. Vid det här läget hade jag även gjort kilspår i axeln så det passar in med snäckan och fixat en kil. Ska frysa kilen och sedan knacka in den så sitter det som berget

Bild
Blev inte alls vidare krokig, jag gissar på under 1mm längst ut och när man tittar på kuggen så rör det sig inte ens det, mätte dock inte med mätklocka då det känns väldigt overkill

Bild
Dags att tillverka lite fastsättningsdelar

Bild
Justerbara fästen som ska svetsas i bottenplåten

Bild
Fästen för själva snäckan och sedan för lagret till övre sidan av axeln. Jag är lite orolig att det inte blir styvt nog men om så är fallet så sätter jag ett stag från snäckan som jag borrar fast i fundamentet.

För övrigt är ZX-45 helt värdelös att fräsa med, maken till glapp överallt. Måste kolla om det finns justermån men stål är den då iaf inte lämpad att fräsa i dagsläget.

To be continued...
Användarvisningsbild
Peterji

Inlägg av Peterji »

Vilket projekt, djupt imponerad!

73 från SM0GWT
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu kommer lite uppdateringar. Det har hänt väldigt mycket sista veckan men jag har varit för upptagen för att hinna uppdatera här. Får se om jag kommer igenom alla bilderna ikväll, vi får se.

Bild
Testar om delarna passar på bottenlagret

Bild
Verkar bli kanon!

Bild
Sedan begav jag mig ner till mor och far där jag fick träffa Blixten, en schäfer som är min brors som behövde ett dagis att vara på under tiden han är iväg och kör ljud åt Yohio

Bild
Sedan dök SM3SGP/SG3P/SK3W upp till morsan och farsan då han skulle spendera några dagar att försöka fixa 40m yagin i toppen av 60m masten och även hjälpa med lite annat

Bild
Yay, äntligen 3st veckor @SJ2W!

Bild
Det var för blåsigt för att jobba i masten, så det blev annat jobb istället, här svetsar jag fast delarna på bottenplattan

Bild
Och bygger på fästet som ska underlätta tiltningen av antennen i toppen av masten

Bild
Och som vanligt när jag arbetar blir det stökigt värre

Bild
Och Blixten övervakar det hela

Bild
SM3JLA ground support medans SG3P är uppe i masten

Bild
Behöver moddas lite

Bild
Toppdelen har fått mer färg, och här med lite vatten på sig

Bild
Det är nu man blir sugen på att skrika "APPORT" :)

Bild
Jag drar iväg med en pump och JLA gör, jag vettafan vad?

Bild
Gunnar riggar upp kameran för urpumpning av hålet till 40m mastens fundament

Bild
Pumpen nere

Bild
Jag svetsar ordning en armeringsbur

Bild
Sedan fick vi låna en traktor som SM2XJP körde. Han bar hem 6.6 ton 0-8 grus åt oss bla.

Bild
Skopbyte

Bild
Blandaren lånad av grannen. Vi passade även på att bära dit 16-32 och 10st säckar cement

Bild
Peter använder långa skopan för att gräva ur gropen som rasat ihop

Bild
Fin maskin! Ytterligare en bra sak var att trots 11 ton maskinvikt och 3.3 ton i skopan så sjönk maskinen inte ett dugg på väg ut, så hoppet att få lyfta masten i Augusti lever!

Bild
Geggigt :)

Bild
SM2XJP gillar att köra traktor

Bild
Blixten hittade en pinne

Bild
Som var lite besvärlig

Bild

Bild

Bild
Miss :(

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Forts...

Bild
SM3JLA och SG3P samlade ihop lite av mitt grövre aluminium medans jag byggde något (?)

Bild
En av innvånarna i gropen :)

Bild
Formen jag byggde ifjol på plats

Bild
Sektionen på plats

Bild
Spännde upp spännband för att räta upp sektionen och gjorde en ränna av ett bajsrör som skulle slängas på jobbet.

Bild
Dags att blanda

Bild
Den där nedre antennen, 4el för 20m (CUE DEE) ska ner och designas om lite för att få bättre bandbredd. Behövs ingen F/B då den är fast riktad mot Europa ändå.

Bild
Gunnar sprider ut betongen medans jag blandar

Bild
Jag är ju noga så jag "mäter" allt i hink, motsvarande K35

Bild
Det tar sig...

Bild
En sats till...

Bild
Fäääärdig :)

Bild
Blixten är en enormt fin hund, inga problem att ha lös

Bild
Gunnar nöjd/arg/ledsen?

Bild
Bottenplattan målad och monterad, rollade sista lagret och fick en fin finish

Bild
Motorn monterad, skar även några "slits" i plattan så att eventuellt vatten kan rinna ut

Bild
Kilen på plats

Bild
Testade roteringen, 1 varv på 1 minut och 30 sekunder vilket är helt perfekt

Bild
SM2UVU kom förbi med lite grejor han köpt till min röjsåg. Gräshuvud (tråd), slyklinga och skydd

Bild
En skitnödig SM2NOG kom med 205m 1 1/4" koaxialkabel som SM2RIX donerat och ett par rullar med 7/8" som jag fått genom SM2OAN. Tusen tack grabbar!

Bild
SM2UVU och SG3P lastar av

Bild
Jag bygger form till pelaren (K-600 sektionen gjuts in)

Bild
SM2NOG fick åka hem med en liten mastsektion, bra byte va? :)

Bild
SM2UVU ready for action :)

Bild
SM2NOG

Bild
SM2UVU ger sig ut på arbete i hettan

Bild
Medans jag bygger form

Bild
Uthållig pojk

Bild
Blixten är uttråkad
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Forts...

Bild
SG3P på väg upp i masten

Bild
Först ska 20m antennen sänkas ner så långt det går och fästas strax ovanför stagringen

Bild
SM2UVU nöter vidare

Bild
Beamen lös men nedhissad, nu ska den sättas fast

Bild
Upp till 40m yagin och förbereda för arbete dagen efter

Bild

Bild
Jag bygger vidare på min form

Bild
Ni ser att elementen på yagin i topp är snea, det är vad som ska fixas

Bild
Vägen grannen gjorde på min mark för att komma åt sitt skifte börjar se fin ut. Behöver rensas upp i kanterna dock.

Bild
Testar att sätta dit klammer på fästet

Bild
Bestämde mig för att förstärka lite

Bild

Bild
Svetsar på

Bild

Bild
Nu är det stadigare, svetsade in trekantiga järnbiten

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Forts...

Film på när Gunnar sänker 20m yagin, jag står på backen med vinschen

Bild
SM2XLL tog bilden när han var på väg ut till oss, SG3P uppe under övre stagringen

Bild
Vi hissar upp fästet + lite annat

Bild
SM2XJP drar i repet

Bild
Gunnar monterar tiltfästet i masten

Bild
Jag på väg upp för att hjälpa till

Bild
Står och vilar på mellanringen

Bild
Gunnar räcker ner drivelementet

Bild
Och jag tar emot och sätter fast det längre ner där det inte är i vägen

Bild
På väg upp igen

Bild
40m yagin lös på ena sidan och Gunnar för in tiltfästet och sätter fast det i beamen

Bild
Sedan vrider han runt det hela så vi kan tilta beamen utan att elementen fastnar i 20m beamen

Bild
Mysväder

Bild
Vi börjar tilta beamen

Bild
Beamen tiltad, nu sätter jag dit backlägg och drar åt för kung och fosterland.

Bild
Gunnar med sin kamera på huvudet :) Tyvärr så hade han tömt batteriet när det var dags för de roliga/spännande momenten :(

Bild
Dags att tilta runt åt andra hållet

Bild

Bild
Snett...

Bild
Jag klättrar runt för att räta till denna sida

Bild

Bild
Hallåååå :)

Bild
Lite lustigt att stå och skruva med magen utåt tittandes ner från 53m :)

Bild
Dags att ge upp för dagen, solen hade just gått ner. Men det värsta jobbet var gjort.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Forts...

Bild
Jag och Gunnar står och inspekterar gjutningen

Bild
Ser bra ut

Bild
Tur man inte är så hemskt höjdrädd ;)

Bild
Formen färdig och oj så fin den blev :)

Bild
Gunnar på väg upp igen

Bild
Hyffsad koax

Bild
Efter Gunnar spenderat några timmar till i masten så ser den nu ut så här, vilken förbättring! Nu behöver jag upp och sätta dit sidostagen för 20m och hairpin + koax för 40m

Bild
Efter Gunnar åkt hem så fortsatte jag med att göra ordning för gjutning av pelaren. Byggde en liten ramp

Bild
Dags att frakta ut formen, för att upptäcka att jag tänkt fel och den är FÖR LITEN!!!

Bild
Arg som ett bi började jag bygga en ny

Bild
Inventerade lite koax, ska sätta kontakter på alla. Dessa ska användas ut till "inband" positionen 400-500m bort

Bild
Monterar ihop formen i den hemska hettan!

Bild

Bild
Svetten droppade och rann när jag var nere innuti formen för att positionera den jämt runt K-600 sektionen, fy fan

Bild
Färdig, redo för betong

Bild
Den fina rampen monterad

Bild
Och här ska det tippas. Tänker slänga ner en massa sten i mitten också för att dryga ut betongen lite
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, idag har jag tagit det relativt lugnt. Jag har fixat dit ett skydd på röjsågen och provat lite med gräshuvudet som SM2UVU kom hit med, fungerar kanon. Så bara det blir lite svalare så blir det att snygga upp lite här.

Sedan tog jag en tur upp i 60m masten och satte dit hairpin på 40m och även koaxen. Tyvärr upptäckte jag en rejäl spricka i drivelementet som jag blev orolig över och bör nog byta ut det innan vintern (se bild nedan). Jag fortsatte sedan ner och fixade till sidostagen på 20m beamen.

Grannens syrra ville låna blandaren (det är grannens) så jag blir av med den imorgon och fram till mitten av veckan, så det är inte hela världen. Jag hade ändå inte tänkt blanda före Onsdag/Torsdag pga utlovat regn.

Bild
En liten ramp

Bild
Uppe från 60m

Bild
Burträsk by

Bild
Sprickan i drivelementet, går ända ut till klamret till vänster

Bild
Där 40m masten ska stå

Bild
Sidostaget på 20m beamen

Bild
Annan vy på min lösning :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Någon som förresten har en ide om hur man kunde laga sprickan eller är det bara att byta ut? Känns lite drygt att behöva ta ner elementet men det är inte hela världen. Dock är det alltid läskigt att jobba ovanför översta stagringen.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Aluminium tigsvetsar man ju. Det är väl inget problem för dig att svetsa uppe i masten :mrgreen:

Hur lång är sprickan? Du kanske kan skicka i ett rör invändigt som förstärkning?

// VDT
Skriv svar