Hur tolka temperaturgivares precision?
Hur tolka temperaturgivares precision?
Ni som har erfarenhet av att läsa datablad har jag en undran till. Om vi nu tar tex DS18B20 digital
tempgivare, så står följande i databladet:
Measures Temperatures from -55°C to +125°C
(-67°F to +257°F)
±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C
Det jag undrar över är noggrannheten den säger +- 0,5% så långt är jag med dvs mindre än 0,5 grader.
Är det så att felmätningen är konsekvent eller kan den ena stunden visar - 0,5% för att senare visa
+ 0,5% ?
tempgivare, så står följande i databladet:
Measures Temperatures from -55°C to +125°C
(-67°F to +257°F)
±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C
Det jag undrar över är noggrannheten den säger +- 0,5% så långt är jag med dvs mindre än 0,5 grader.
Är det så att felmätningen är konsekvent eller kan den ena stunden visar - 0,5% för att senare visa
+ 0,5% ?
Senast redigerad av blueint 23 juli 2013, 01:33:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Tempgivare
Anledning: Ettordsrubrik: Tempgivare
Re: Tempgivare
Du får räkna med att alla mätningar är +/- 0,5K fel, dvs den kan visa vad som helst inom detta.
Det är dessutom efter 3s inställningstid, sedan beror det ju naturligtvis på hur givaren är monterad, media, egenuppvärmning mm.
Det är dessutom efter 3s inställningstid, sedan beror det ju naturligtvis på hur givaren är monterad, media, egenuppvärmning mm.
Ok då e jag med men om jag är intresserad av en fast temp låt oss säga 50grader.
Så kan ena mätningen visa 50,5grader för att 10minuter senare visa 49,5grader
fast media temperaturen är oförändrad?
Så kan ena mätningen visa 50,5grader för att 10minuter senare visa 49,5grader
fast media temperaturen är oförändrad?
-
danielr112
jo att det skiljer mellan givare är jag med på, bara dom är någorlunda stabila kan man ju kompensera
detta i coden.
detta i coden.
-
danielr112
Jo jag har givare typ Pt100 klass A men dom är lite besvärliga att coda av bara men stabila och fungerar fint.
Men till ett framtida projekt tänkte jag att just den givare jag visade kunde klara problemet. I det fallet är det inga
större variationer på mediet utan vad jag behöver är en stabil givare bara. Att den sedan visar lite fel är inget problem
bara felet är någorlunda konsekvent.
Men till ett framtida projekt tänkte jag att just den givare jag visade kunde klara problemet. I det fallet är det inga
större variationer på mediet utan vad jag behöver är en stabil givare bara. Att den sedan visar lite fel är inget problem
bara felet är någorlunda konsekvent.
Med den typen av givare, dvs digital mfl, kan du aldrig få en bättre noggrannhet, vill du vara säker på att du alltid mäter samma, så är det PT100/1000 som gäller.
Att de skulle vara krångliga att hantera håller jag inte med om, med rätt grejor på den analoga sidan, så är de enkla att att hantera och mäta med.
Att de skulle vara krångliga att hantera håller jag inte med om, med rätt grejor på den analoga sidan, så är de enkla att att hantera och mäta med.
TomasL har labbat en del med pt100 vad menar du med rätt saker på analogsidan?
Den är ganska dåligt specificerad, så det är lite knepigt att avgöra. Man är alltid garanterad att få ett mätvärde som aldrig avviker mer än ±0.5°C. Upplösningen går att ställa mellan 0.5°C och 0.0625°C. Jag tror helt enkelt det är så att det är kalibreringen i kombination med lägsta möjliga upplösning som är avgörande för siffran ±0.5°C. Troligtvis är det inga problem att få en repeterbarhet på 0.1°C. Folk har rapporterat att helt nya håller sig inom någon tiondel, eller bättre.
Tack chille det var det svaret jag väntat på. Ska koppla upp ett par pt100
under veckan och köra dem mot några DS18B20 och se om det kan ge resultat
som jag vill ha.
under veckan och köra dem mot några DS18B20 och se om det kan ge resultat
som jag vill ha.
Vi använder ett "analogt" huvud från TI, innehåller strömgenerator, digitalt kontrollerad förstärkare samtt AD-omvandlare, allt samkalibrerat från fabrik, till ett par PPM fel, typ.
Vi kör 4-trådsmätning på PT100, men 3-Tråd funkar också med dessa omvandlare.
Den vi använder har 4 differentiella ingångar (7 -single ended) samt två strömgeneratorer, och multiplexer samt 24-bitars omvandlare, vilket innebär att vi kan sätta två PT100 på varje krets.
Finns endast ytmonterad TSSOP, kostar runt 150+moms i enstyck hos ELFA
ADS1248 73-294-15
Den finns ett antal varianter med olika många ingångar, mer info hittar du på TI's hemsida.
Vi kör 4-trådsmätning på PT100, men 3-Tråd funkar också med dessa omvandlare.
Den vi använder har 4 differentiella ingångar (7 -single ended) samt två strömgeneratorer, och multiplexer samt 24-bitars omvandlare, vilket innebär att vi kan sätta två PT100 på varje krets.
Finns endast ytmonterad TSSOP, kostar runt 150+moms i enstyck hos ELFA
ADS1248 73-294-15
Den finns ett antal varianter med olika många ingångar, mer info hittar du på TI's hemsida.
TomasL har själv byggt en del elektronik runt pt100, men amatör som man är så vart det inget bra. Hittade till slut
Smartec uti
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... martec+uti
Köpte båda och kom ganska snart igång, men sedan ska dessa codas av och in i en Arduino
och då uppstod det en del problem, när man nu har nivån att tända en lysdiod. Så för mig vart
det besvärligt.
Smartec uti
Köpte båda och kom ganska snart igång, men sedan ska dessa codas av och in i en Arduino
och då uppstod det en del problem, när man nu har nivån att tända en lysdiod. Så för mig vart
det besvärligt.
Just därför att du valde UTI-chippet, vilket i mitt tycke är en rätt dålig lösning.
Genom att använda 4-trådsmätning med en strömgenerator, så kan man problemfritt mäta med en differentiell AD-omvandlare, den enda kodningen du behöver är då Skala och Offset, dvs läsa av AD-värdet vid två kända temperaturer, och räkna fram skal- och offset-faktorerna, vilka du sedan lägger in i koden som kalibreringsfaktorer.
Enkel sak, förbrukar typ 5 rader C-kod.
Genom att använda 4-trådsmätning med en strömgenerator, så kan man problemfritt mäta med en differentiell AD-omvandlare, den enda kodningen du behöver är då Skala och Offset, dvs läsa av AD-värdet vid två kända temperaturer, och räkna fram skal- och offset-faktorerna, vilka du sedan lägger in i koden som kalibreringsfaktorer.
Enkel sak, förbrukar typ 5 rader C-kod.
oj låter hur bra som helst köper gärna dom kretsarna om man kanske kan få lite hjälp med
.
Ska ladda hem datablad och studera lite, tack för hjälpen så länge
Ska ladda hem datablad och studera lite, tack för hjälpen så länge