Hetluftstationen från SwechTrading. Intryck och en fråga

sodjan
EF Sponsor

Re: Hetluftstationen från SwechTrading. Intryck och en fråga

Inlägg av sodjan »

eBay stationen är ett sämre alternativ om man vill stödja
en svensk leverantör som har mycket bra service och support
på mycket annat också. Förövrigt är det inte halva priset.
Möjligtsvis om man smiter från MOMS'en på eBay köpet, då
kommer man i alla fall i närheten...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller fullständigt med Sodjan.
(Just med att det inte är halva priset är inte mycket att just "hålla med" om. Det är ju fakta. :) )

Jag köper alltid i första hand av Swech, Elf98 (m.nu), Sodjan, osv.
En del har säkert lagt märke till att jag gärna undviker eBay,
men det varken för att jag är rädd för att beställa från andra länder
eller för att jag inte törs beställa av de jag inte är "bekant" med.
(Har flera gånger köpt grejer av privatpersoner jag bara har en svag bild av
och (nästan allt för) ofta av musikinstrument-firmor i England, Tyskland och Japan.)

Nå, till topic och det jag egentligen skulle skriva:

Swech:
Har du något nytt att berätta när det gäller arbetet med den nya manualen?
Dröjer det länge tills den beräknas vara klar?
Jag har förstås vant mig vid hetluftstationen, så jag behöver ingen längre, men jag tänker förstås på andra.

Att dessutom kunna ladda ner en manual innan man köpt en produkt ser jag personligen som ett mycket stort plus!
Det ger oftast bra mycket mer än de vanliga beskrivningarna/specifikationerna som brukar finnas hos tillverkare och återförsäljare.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Manualen är klar, den är gjord av en EFare och blev mycket bra.
Jag har inte haft tid / prio att lägga upp den. Men det skall fixas i veckan som kommer.

Sedan är det ju naturligtvis omöjligt att hålla Ebay priser eftersom jag
varken kan eller vill sälja prylar utan moms och utan påslag.
Den stora samköpstråden för ett par år sedan visade väl på hur snett det kan gå om
man inte har täckning för kostnader man inte tänkt på.
Köper man in 10-20 enheter och lägger på lager så behöver man också några
kronor för att täcka garantier och helt enkelt för att det skall vara någon mening
med att hålla på....
Vet att många uppskattar jobbet jag/vi lägger ned och det gäller även
jobb och service som andra aktörer som t.ex. electrokit också lägger ned.
Det ökar utbudet och håller priserna på nivåer som är ok för alla parter, men jag har naturligtvis full förståelse för att man köper från Ebay.

Swech
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

MaSc skrev:Hetluftstationen från SwechTrading ser ut att vara samma station som ATTEN 858D fast re-brandad. Kommer kanske från samma fabrik?!? Men Attens hetluftstation kostar bara hälften på Ebay, och min Atten har funkat kanon hittills. Och den var väl packeterad. Kanske kan vara ett bättre alternativ för den som ska köpa en lågbudget-station? :humm:
Alla kommer från samma fabrik om de är lika.

Jag tycker det är väl snålt att köpa en station på Ebay, stöd svenska importörer såtillvida de är på lågnivå. Vad händer om den går sönder? Eller om leveransen strular?

Man KAN inte räkna med att slippa momsen vid kinabeställningar. Det är en villofarelse, fessutom tillkommer amvgiften för momsning så vips är priset i stort sett detsamma.
Dessutom är det skattebrott ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om det dessutom är en vara med tullsats över 0% så blir det väl i princip varusmuggling utöver skattebrottet? Kanske lite tveksamt, men faktum kvarstår dock att den här "slippa moms-mentaliteten" förstör för mindre svenska importörer. Det är dock ganska typiskt svenskt beteende; "det gör ingen skillnad om JAG gråimporterar/smugglar mina grejer själv, så länge ALLA inte gör det". Sen när det är bråttom klagas det istället på att grejerna inte finns att köpa över disk i Sverige.

Exakt det har jag sett angående kameror. När kameradoktorn gick omkull så var det många som tyckte det var sååå tråkigt, men när man rotade lite i arkiven så hade ett antal av de klagande klämt och känt på prylar hos bl.a. kameradoktorn, för att sen gå hem och beställa grejerna online från BHphotovideo i New York och spara ett par hundringar.

Stöd svenska importörer, om vi ska ha några alls kvar om 20-30 år!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Väl lagda ord Walle :tumupp:
MaSc

Inlägg av MaSc »

rikkitikkitavi skrev: Alla kommer från samma fabrik om de är lika.

Jag tycker det är väl snålt att köpa en station på Ebay, stöd svenska importörer såtillvida de är på lågnivå. Vad händer om den går sönder? Eller om leveransen strular?

Man KAN inte räkna med att slippa momsen vid kinabeställningar. Det är en villofarelse, fessutom tillkommer amvgiften för momsning så vips är priset i stort sett detsamma.
Dessutom är det skattebrott ;)

Haha, ja jag ska faktiskt vika mig lite och hålla med dig. :roll:

Man ska stödja svenska importörer, det råkade bara bli så att jag spontanhandlade min på Ebay lååångt innan jag ens visste att SwechTrading sålde hetluftstationer. Skulle den gå sönder så lagar jag den, men vill/kan man inte laga den själv så är det ju självklart att man ska köpa den med garanti i Sverige.

När det gäller strul med leveranser så är det väl allmänt känt att man inte beställer viktiga eller sköra paket från Kina. :D
När det gäller att slippa momsen vid kinabeställningar så ska jag lite skämtsamt ta en annan position och säga gummi-stämpel. Nästan alla beställningar jag gjort från Kina har haft en stämplad tull deklaration, som typ säger " Electronics - value $5" oavsätt vad man köpt. :humm:
Men jag är helt med på vad du menar med att man inte KAN räkna med att slippa momsen.

Och när det gäller skattebrott i " under 100kr kategorin " gäller det att hålla hårt i tvålen. :o :wink:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

:D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag såg av en tillfällighet att Dave från EEVblog har testat en nästan identisk hetluftstation:

EEVblog #167 - Atten 858D Hot Air Rework Review

(På den som Swech säljer står det "UF 858D".)
MaSc

Inlägg av MaSc »

Haha, det var "That crazy aussie bloke"s förtjänst att jag köpte min Atten 858d+ :D
Skriv svar