Jag har ett problem med min Kina 6040 CNC och det är att den wobblar när man närmar sig "bakre/övre" delen av fräsens Y-axel. Med wobblar menar jag spindeln och hela konstruktionen som håller spindeln rör sig fram och tillbaka i något som liknar självsvängning. Jag filmade det hela men det var väldigt svårt att se rörelsen på film men jag uppskattar den pendlande rörelsen till 2-3mm fram och tillbaka ett flertal ggr längst upp på spindeln/konstruktionen. Det är enbart dom sista 10-15cm i Y-axeln som symptomet uppträder och resterande sträcka går den hur fint som helst.
Har ni några tips på vad som kan orsaka denna oönskade rörelse?
Vad för åtgärder jag kan vidta?
Har införskaffat mig en indikatorklocka med mätområde 0-10 mm, avläsning 0,01 mm med noggrannhet enligt DIN 878. Så tips på hur och vart jag skall mäta för att se vad som orsakar det hela vore toppen.
Saker jag har testat/kontrollerat:
Smörjt upp allt med gejderolja
Försökt med ögat se om kulskruven är skev men det ingen tendens till det
Dragit åt samtliga skruvar
Senast redigerad av Plogen 17 juli 2013, 17:14:02, redigerad totalt 1 gång.
Låter mycket troligt att det är för att något sitter snett. Jag har liknande problem med min modifierade Z-axel på julafräsen. När jag närmar mig kanten så började det vibrera som satan. Körde en temporär lösning med att fetta lite extra och köra lite långsammare. När jag orkar ska jag shimsa/justera in den ordentligt.
säkert som tecno säger. Jag har ALDRIGT köpt något från kineserna som har varit perfekt.
Senast jag bytte pumpmotor så var jag i elskåpet och där var alla kablarna lösa pga dragavlastarna ej var dragna
Allt för någon ville spara 3 öre i timtid. Inte speciellt lämpligt i en 400v maskin tycker jag!
Så utgå ifrån att de har gjort något moment med handkraft.
Har du lossat båda linjärskenorna överallt och kört till ändläge, dragit åt skruvarna längst ut, kört till motsatt ändläge, dragit åt skruvarna vid det ändläget, kört till mitten, dragit åt skruvarna där?
Vet inte om det är riktigt så man skall göra för att få allt centrerat när man har bara en motor på Y men jag tror att du skall dra åt kulskruven först och sedan rikta skenorna på det här sättet.
Kanske gör det lite lättare om du tar av portalen först också.
Tack för tipsen! Jag skall direkt testa när jag kommer hem om några dagar ifrån spontanresan till kusten.
Jag tänkte testa DavidS förslag. Någon som ser någon risk jag bör ha koll på med denna metod?
Börja med att kolla att linjärskenorna sitter parallellt.
Det gör du ex. genom att "koppla" bort kulskruven (ex. genom att skruva bort kulmuttern från bordet)
Lätta på skruvarna som håller linjärskenorna.
Kör bordet till ena ändläget och dra åt linjärskenornas skruvarna i ena änden.
Flytta bordet till andra änden och gör samma sak.
Kontrollera sedan att bordet går att lätt flytta till båda ändlägen utan att det tar emot.
Sedan "kopplar" du in kulskruven igen och kopplar bort stegmotorn.
Lätta sedan på skruvarna till kulskruvens stöd-lagerblock och kulmuttern.
Drag sedan bordet till ändläget där fix-lagerblocket sitter och drag sedan åt skruvarna i kulmuttern.
(det jag gör är att jag utgår från att fix-lagerblocket sitter på rätt plats och
sedan justerar kulmuttern och därefter stöd-lagerblocket)
Sedan drar du bordet till andra ändläget, där stöd-lagerblocket sitter och
drag sedan åt skruvarna till stödlager-blocket.
Nu kvarstår bara att koppla in och justera stegmotorn,
så att den sitter centrerat och parallell med kulskruven...hur man nu gör det på ett enkelt sätt ?
Jo, jag glömde att säga att om inte bordet går att flytta lätt,
när kulmuttern är bortkopplad, så beror detta troligen på att
dom fyra linjärblocken inte sitter parallellt med varandra eller/och att linjärskenorna är krokiga.
Att justera in linjärblocken gör du ex. genom att lätta på skruvarna till alla linjär-blocken utom en.
Skruva sedan fast linjärblocket som sitter på samma linjärskena.
Skruva sedan fast linjärblocket som sitter på andra linjärskenan.
Vid behov, så får man upprepa injusteringar,
så att linjärskenorna OCH linjärblocken sitter parallellt
Till slut, så ska det gå lätt att flytta på bordet från ena till andra ändläget.
Nu tog jag mig en titt på problemet igen. Testade att frikoppla kulskruven och putta spindelkonstriktionen och den förflyttade sig utan några problem hela sträckan. Men jag hittade problemet. Det är kulskruven som är skev... Efter att ha monterat tillbaka kulskruvsmuttern på spindelkonstriktionen så testade jag att köra Y-axeln utan att ha skruvat fast skruvarna riktigt till kulskruvmuttern. Och då var det väldigt tydligt att kulskruven är skev.
Fräsen har enbart stått på två platser och båda har vart plana ytor fria ifrån föremål under fräsen. Så jag är väldigt säker på att jag inte har orsakat skevheten. Och någon support lär jag inte få då den har vart riktigt dålig tidigare ifrån http://www.carving-cnc.com där jag köpte fräsen ifrån.
Kan man "räta ut" en kulskruv? Eller är det bara att glömma och köpa en ny om jag inte får en ersättare ifrån http://www.carving-cnc.com?
Tog isär så gott som hel fräsen och riktade upp den ifrån grunden. Detta eftersom jag märkte att dom förmonterade delarna ifrån kina inte hade centerade borrhål. Dom har tvingat i skruvarna vilket medförde spänningar i hela maskinen.
Jag rätade även ut kulskruven. Tog jäkligt lång tid eftersom jag var lite för försiktig i början. Jag gjorde två Y-backar i MDF och placerade längs ut i kanterna på kulskruven. Först tryckte jag med haldkraft men i slutet tog jag en träbit och hoppade Kontrollerade hela tiden med en indikatorklocka mot kulmuttern på olika ställen på kulskruven. Använde delar av fräsen som jigg och markerade upp slagen på papperstejp som jag klistrade runt kulskruven.