snabbfråga om linjärlager (tror jag)
snabbfråga om linjärlager (tror jag)
är det tänkt att man skall fetta in linjärlager typ sc20uu innan bruk?
Jag tycker det är en hel del "kuggning" när jag för lagren långsamt längs axeln.
Nu använder jag visseligen kromad stång som axel (jag har mätt dem till 19.97mm över hela) som kanske är helt fel. Men gratis e gott.
EDIT: såg nu att THK har samma beteckning på nå fingrejjer. Mina är från LinearMotionBearings.
PS. Bor i Östersund om nån e sugen på kaffe och/eller ljug (annars kanske jag bor nån annanstans).
/Ulf
Jag tycker det är en hel del "kuggning" när jag för lagren långsamt längs axeln.
Nu använder jag visseligen kromad stång som axel (jag har mätt dem till 19.97mm över hela) som kanske är helt fel. Men gratis e gott.
EDIT: såg nu att THK har samma beteckning på nå fingrejjer. Mina är från LinearMotionBearings.
PS. Bor i Östersund om nån e sugen på kaffe och/eller ljug (annars kanske jag bor nån annanstans).
/Ulf
Re: snabbfråga om linjärlager (tror jag)
Jag fick en leverans av linjärlager och axel idag (min första), och jag undrar samma sak. Skall de "kugga"? De går ju inte alls mjukt över axeln.
-
Kommer flytta när man sätter fast en platta samt ev motstånd. Ivf gjorde mina det.
Hugga gör de väl inte direkt på mina precisionsslipade axlar..
danielr112:
Va? Hur menar du nu ?
Men ni menar iaf att man kör de "torra" ?
Va? Hur menar du nu ?
Men ni menar iaf att man kör de "torra" ?
-
Nej jag menar att mina när de sattes en platta på så höll dem lagrena "mera" linjärt och då var det inga problem. Givetvis ska de vara lite smörja på dem. Nu är mina billiga kina lager.
Jo mina är med billiga kinalager (linearmotionbearings på ebay)
Mina sitter i ett 70% maskinellt klart MDF-bygge (Alltså motsvarande dina "plattor"?).
Det är när jag rör X-portalen eller Y-axeln sakta jag känner att det "kuggar"
Vad skall man fetta in de med då??? och hur mycket? gärna med hänvisningar till Julas sortiment
Mina sitter i ett 70% maskinellt klart MDF-bygge (Alltså motsvarande dina "plattor"?).
Det är när jag rör X-portalen eller Y-axeln sakta jag känner att det "kuggar"
Vad skall man fetta in de med då??? och hur mycket? gärna med hänvisningar till Julas sortiment