Letar efter STM32 utvecklingskort med LCD och touch
Letar efter STM32 utvecklingskort med LCD och touch
Jag letar efter ett STM32 baserat kort (ARM Cortex-M3 eller -M4) med ca 3" färgskärm och touch för ett litet projekt jag har på G.
Största kravet på processorn är egentligen att den har minst 64 kbyte RAM, i övrigt duger Cortex-M3. Därtill vore det trevligt med batteribackupp för RTCn. (Kortet är tänkt att drivas med väggvårta men vid strömavbrott är det ju trevligt om den inte tappar tiden.)
Jag vill inte köpa något noname kort på ebay utan vill helst hitta ett mera "standard" kort med bra dokumentation och exempelkod.
Jag har googlat mig fram till följande som torde visa lite vad jag ungefär är ute efter:
mikromedia for STM32 M4
OLIMEX STM32-LCD
Båda finns på farnell och kostar ca 100 Euro + moms. Dvs, inte helt gratis men acceptable nivå för detta projekt.
Någon som har erfarenhet att dela eller något annat att säga om dessa kort?
Har jag missat något annat väsentligt kort?
Största kravet på processorn är egentligen att den har minst 64 kbyte RAM, i övrigt duger Cortex-M3. Därtill vore det trevligt med batteribackupp för RTCn. (Kortet är tänkt att drivas med väggvårta men vid strömavbrott är det ju trevligt om den inte tappar tiden.)
Jag vill inte köpa något noname kort på ebay utan vill helst hitta ett mera "standard" kort med bra dokumentation och exempelkod.
Jag har googlat mig fram till följande som torde visa lite vad jag ungefär är ute efter:
mikromedia for STM32 M4
OLIMEX STM32-LCD
Båda finns på farnell och kostar ca 100 Euro + moms. Dvs, inte helt gratis men acceptable nivå för detta projekt.
Någon som har erfarenhet att dela eller något annat att säga om dessa kort?
Har jag missat något annat väsentligt kort?
Re: Letar efter STM32 utvecklingskort med LCD och touch
De flesta begagnade mobiltelefonerna har väl ARM + LCD + touch ? 

Köpte detta kort HY-Smart STM32 förra året. Har lekt lite med det och det funkar fint till vad jag gjorde.
Tack Andax, det där kortet hade jag snubblat över tidigare men inte hittat nu.
blueint: Jag var ganska specifik i mitt "ARM" krav, dvs. uttryckligen Cortex-M från STMicro. Dessutom vill jag inte bygga ett getto projekt.
Det lutar starkt mot mikromedias kort. Processorkraft, välgenmtänkt och kompakt kort. Har t.o.m. inbyggd LiPo batteriladdare som då håller liv i RTCn och skulle även ge mobilitet, även om det inte var ett krav från början. Det som stör mig är att det finns färdiga drivers om man köper deras mikroC kompilator... vilket jag inte vill göra. Kommer att använda CooIDE som jag använt tidigare. Displayen verkar vara vanlig typ som används i Arduino och RasberryPi världen så det borde finnas öppen kod att titta på.
blueint: Jag var ganska specifik i mitt "ARM" krav, dvs. uttryckligen Cortex-M från STMicro. Dessutom vill jag inte bygga ett getto projekt.

Det lutar starkt mot mikromedias kort. Processorkraft, välgenmtänkt och kompakt kort. Har t.o.m. inbyggd LiPo batteriladdare som då håller liv i RTCn och skulle även ge mobilitet, även om det inte var ett krav från början. Det som stör mig är att det finns färdiga drivers om man köper deras mikroC kompilator... vilket jag inte vill göra. Kommer att använda CooIDE som jag använt tidigare. Displayen verkar vara vanlig typ som används i Arduino och RasberryPi världen så det borde finnas öppen kod att titta på.
Embest har DM-STF4BB Base Board som man alltså monterar en STM32F4-Discovery på och som kan kombineras med en touch-LCD som Embest också säljer (den finns beskriven på sidan). Embest hänger ihop med Element-14 nuförtiden har jag för mig.
Om det är en vettig kombination för din applikation har jag däremot ingen aning om.
Om det är en vettig kombination för din applikation har jag däremot ingen aning om.
Jag använder för tillfället STM32F4-DISCOVERY som prototyp platform i projektet, så steget skulle inte vara stort med dessa moduler.
Dock blir paketet med DISCOVERY, Base Board samt LCD kortet lite klumpigare kombination än mikromedias kort var jag får allt i ett, dessutom med exakt samma processor som i DISCOVERY kortet.
Jag lutar fortfarande startkt mot mikromedias kort. Men tack för tipset!
Dock blir paketet med DISCOVERY, Base Board samt LCD kortet lite klumpigare kombination än mikromedias kort var jag får allt i ett, dessutom med exakt samma processor som i DISCOVERY kortet.
Jag lutar fortfarande startkt mot mikromedias kort. Men tack för tipset!

Och så fanns ju:
mikromedia+ for STM32 ARM
med allt som lillebror har plus större skärm (4.3"), ljussensor, buzzer, 2.4 GHz RF, Ethernet PHY, etc.
OK, så nu har jag två starka kandidater!
mikromedia+ for STM32 ARM
med allt som lillebror har plus större skärm (4.3"), ljussensor, buzzer, 2.4 GHz RF, Ethernet PHY, etc.
OK, så nu har jag två starka kandidater!

Jag har testat Andax kort och det är inge fel på det, dock saknar jag kraften hos en STM32F4 i det.
Efter att ha testat det "illa" kortet så skulle jag gå på mikromedia kortet nu om jag va du.
Efter att ha testat det "illa" kortet så skulle jag gå på mikromedia kortet nu om jag va du.
När jag kollar närmre, finns all källkod till den öppet? Eller måste man köra med deras egna programvara?
De kan ju vara en showstopper om inte annat.
De kan ju vara en showstopper om inte annat.
Källkoden är vad jag förstår inte öppen. Drivrutiner och diverse bibliotek ingår i deras "mikroC" kompilator; ca 250 Euro.
Men det är ju ingen showstopper, eftersom fullständigt schema för kortet finns. Tar ju bara lite längre tid att tota ihop egna drivers.
Synnerligen irriterande är det dock, eftersom "allt" redan finns färdigt, men man måste betala för det.
Men det är ju ingen showstopper, eftersom fullständigt schema för kortet finns. Tar ju bara lite längre tid att tota ihop egna drivers.
Synnerligen irriterande är det dock, eftersom "allt" redan finns färdigt, men man måste betala för det.

Sant, klart det går att skriva eget men lite irriterande att de inte släpper sånt.
Men, om du tar på dig att skriva drivisar till den hör då av dig till mig! Jag har länge letat ett liknande kort så kan nog chippa in med lite kod jag också.

Men, om du tar på dig att skriva drivisar till den hör då av dig till mig! Jag har länge letat ett liknande kort så kan nog chippa in med lite kod jag också.

OK, tack, det skall jag hålla i minnet.
Jag tror jag väntar med beslut lite ännu. mikromedia+ kortet verkar riktigt häftigt, men priset stack iväg lite mer än jag hade tänkt mig.
Ibland dyker det upp bättre alternativ om man väntar lite och inte hugger på första bästa. Projektet segar framåt i sakta mak ändå.
Jag tror jag väntar med beslut lite ännu. mikromedia+ kortet verkar riktigt häftigt, men priset stack iväg lite mer än jag hade tänkt mig.
Ibland dyker det upp bättre alternativ om man väntar lite och inte hugger på första bästa. Projektet segar framåt i sakta mak ändå.
har du kollat på cutedigi's hemsida?
denna t.ex:
http://www.cutedigi.com/arduino/spruce- ... h-lcd.html
är lite osäker på om förslaget ovan uppfyller alla dina krav.
Har beställt av dem tidigare och deras kort fungerar bra.
Kör med gcc och codesourcery, funkar bra.
scheman och all kod verkar vara öppen för de flesta av deras utvecklingskort.
Deras tutorials för att få igång det hela med bootloadern via USB i linux var lite rörig och fungerade inte riktigt. men du verkar ha erfarenhet inom området så det är nog inga problem. Har man en jtag så löser sig allt.
denna t.ex:
http://www.cutedigi.com/arduino/spruce- ... h-lcd.html
är lite osäker på om förslaget ovan uppfyller alla dina krav.
Har beställt av dem tidigare och deras kort fungerar bra.
Kör med gcc och codesourcery, funkar bra.
scheman och all kod verkar vara öppen för de flesta av deras utvecklingskort.
Deras tutorials för att få igång det hela med bootloadern via USB i linux var lite rörig och fungerade inte riktigt. men du verkar ha erfarenhet inom området så det är nog inga problem. Har man en jtag så löser sig allt.
- Electricguy
Utveklingskort med en STM32, 2,8" skärm med touch.
http://dx.com/p/mini-stm32-stm32f103rbt ... een-157301

http://dx.com/p/mini-stm32-stm32f103rbt ... een-157301