Hållare/platta för PCB i fräsen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danielr112

Hållare/platta för PCB i fräsen

Inlägg av danielr112 »

Jag har gjort ett par kort i fräsen nu och det funkar riktigt bra. Inga som helst problem att få till bra och fina ledare. Det som däremot är en nackdel just nu är att få korten att faktiskt ligga plant.

Jag har tills vidare fräst ut i mdf skiva för att få dem att ligga helt plant samt sedan tejpat kanterna. Har inte provat dubbelhäftande tejp ännu. Är detta såpass bra så att det håller dem relativt plant? Isåfall vilken tejp har ni använt?

Jag är lite sugen på att helt enkelt bygga någon typ av vakum bord. På detta då lägga en mdf skiva som har flertalet hål igenom sig som sedan suger fast laminatkortet. Frågan är om detta skulle kunna fungera?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hållare/platta för PCB i fräsen

Inlägg av tecno »

Tape i all ära men det är ett h-e att få loss korten, givetvis beroende på hur de ligger monterade på underlaget. Vacuum bord is da shit som man säger.
dagrende

Inlägg av dagrende »

Ett sätt som funkar bra för mig är snabblim (cyanoakrylat) på ett glatt underlag. Jag använde brun formplywood under av den mkt plana sorten. Några droppar lim, lägg något tungt på kortet ett par minuter. Kortet tas enkelt loss genom att bända upp lätt. Ta bort limrester med en fönsterskrapa m rakblad i.

Jag har ochså lyckats bra m tunn dubbelhäftande tejp. Billigast på biltema.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Limmet lät som en ide. Om man då har ett underlag som man fräst ut så ligger den ju an mot kanter. Har även funderat på att tillverka någon typ av jigg. Får fundera lite till. Är emot att ha tejp under dock mest för att det känns som om mycke "krabb"
dagrende

Inlägg av dagrende »

Det bör vara en yta som gåra få bort limrester ifrån, så fräst är inte så bra. Om du inte hittar fin plan formplaywood, så kan jag rekommendera laminatgolv. Superbilligt, hårt, plant. Limma ev på en tjockare skiva. Jag använder det som underlag när jag fräser. Det käkar dock frässtål, så undvik att fräsa i laminatet.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Orsaken att jag just fräser är ju att fräsen diffar drygt 0.2mm från ena sidan till andra. CNC 6040. Ganska normalt och har inte haft tid att planfräsa ännu. Tänkte göra det någon dag.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Flytande fräshuvud är nog den bästa lösningen, i kombination med vacuumbord.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

vad är flytande fräshuvud?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det är väl där själva frässtålet kam rör sig uppåt och nedåt och där man har någon typ av pressarfot som håller stålet i rätt höjd mot underlaget.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Oftast rör sig väl hela fräsmotorn och man har en fot runt frässtålet.
Aktiv renblåsning är nog ett måste.

I princip bara att montera ett linjärlager mellan Z-axeln och motorfästet, och så foten såklart.

I filmen ser man tydligt att dom har en "extra Z-axel" och förmodligen är det bara kress:ens egen tyngd som håller ner den.
Man kan sätta en fjäder för att öka trycket om det behövs.

Skriv svar