aluminiumfräsningsfråga
aluminiumfräsningsfråga
Hej alla,
Jag har en aluminiumprofil som ser ut ungefär som ett liggande H, ca 15 mm hög och 40 mm bred och materialtjocklek 1,5 mm. Tvärs över profilen vill jag skära ett 90-gradigt V så att ca 1-2 mm av profilen blir kvar längst ner i V:et.
Hittills har jag försökt göra detta med en kapcirkel med aluminiumklinga så att jag lutat klingan 45 grader och sågat ett snitt och sedan vänt på profilen och försökt passa in det andra snittet så det bildas ett V. Det tar tid och blir inte så exakt och säkert som jag vill ha det. Iaf inte med den kapcirkel jag använder nu.
Jag kommer att ha behov att göra en stor mängd av dessa så jag tänkte konstruera nån typ av jig. En metod som känns intressant i mitt huvud är att ha en relativt bred och lång fräs med en spindel som är monterad 45 grader mot bordet och fräsa ur ett V med hjälp av den. Är detta en vettig metod eller kommer någon på något bättre sätt? Var kan man hitta en lämlig fräs? Vad behöver jag för effekt och varvtal på motorn?
/Anders
Jag har en aluminiumprofil som ser ut ungefär som ett liggande H, ca 15 mm hög och 40 mm bred och materialtjocklek 1,5 mm. Tvärs över profilen vill jag skära ett 90-gradigt V så att ca 1-2 mm av profilen blir kvar längst ner i V:et.
Hittills har jag försökt göra detta med en kapcirkel med aluminiumklinga så att jag lutat klingan 45 grader och sågat ett snitt och sedan vänt på profilen och försökt passa in det andra snittet så det bildas ett V. Det tar tid och blir inte så exakt och säkert som jag vill ha det. Iaf inte med den kapcirkel jag använder nu.
Jag kommer att ha behov att göra en stor mängd av dessa så jag tänkte konstruera nån typ av jig. En metod som känns intressant i mitt huvud är att ha en relativt bred och lång fräs med en spindel som är monterad 45 grader mot bordet och fräsa ur ett V med hjälp av den. Är detta en vettig metod eller kommer någon på något bättre sätt? Var kan man hitta en lämlig fräs? Vad behöver jag för effekt och varvtal på motorn?
/Anders
Re: aluminiumfräsningsfråga
Vet inte om jag förstår 100 hur snittet skall va men om det är som jag tror borde en vanligt gersåg med hårdmetall klinga klara det?
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... ag-GCM8SJL
lägger du profilen ned och en vinklar huvudet 45 grader så har du dina jack ?
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... ag-GCM8SJL
lägger du profilen ned och en vinklar huvudet 45 grader så har du dina jack ?
- SeniorLemuren
Om du skall göra en stor mängd (med samma längd) så är det bästa sättet att såga ena snittet först på alla. Sätt ett mothåll i ena änden så du får snittet på exakt rätt ställe.
Sedan gör du likadant på andra hållet genom att justera om mothållet. När du justerar in mothållet så sågar du lite knappare hellre än för mycket och justerar tills det blir rätt.
Det framgår inte om det är en bänksåg elller en handsåg. Om det är en handsåg så tillverkar du ett provisorisk sågbord som du monterar sågen i uppochner.
Jag talar om egna erfarenheter här och för mig har denna denna metod fungerat mycket bra.
Sedan gör du likadant på andra hållet genom att justera om mothållet. När du justerar in mothållet så sågar du lite knappare hellre än för mycket och justerar tills det blir rätt.
Det framgår inte om det är en bänksåg elller en handsåg. Om det är en handsåg så tillverkar du ett provisorisk sågbord som du monterar sågen i uppochner.
Jag talar om egna erfarenheter här och för mig har denna denna metod fungerat mycket bra.
detta gör man enklast med en bordscirkelsåg med rörligt anhåll...
de är ju inte gratis...
har man en handcirkelsåg får man göra en jigg av en planka och lite lister..
där man lägger en eller flera profiler och som har ett anhåll som sågen löper mot...
de är ju inte gratis...
har man en handcirkelsåg får man göra en jigg av en planka och lite lister..
där man lägger en eller flera profiler och som har ett anhåll som sågen löper mot...
Tack för era svar.
Det är en bordscirkelsåg som jag har. Att först såga alla snitt en väg och sedan vända på den och använda mothåll går ju bra om alla snitt ska vara på samma avstånd från profilens ände och om det går att göra alla profiler på en gång.
Tyvärr är det inte riktigt så lyckligt nu. Helst vill jag kunna använda min kapcirkel för att göra raka snitt och hitta på någon ny och snabb och exakt metod för att göra V-snitten.
Ingen som tror på min idé med att fräsa istället för att såga?
/A
Det är en bordscirkelsåg som jag har. Att först såga alla snitt en väg och sedan vända på den och använda mothåll går ju bra om alla snitt ska vara på samma avstånd från profilens ände och om det går att göra alla profiler på en gång.
Tyvärr är det inte riktigt så lyckligt nu. Helst vill jag kunna använda min kapcirkel för att göra raka snitt och hitta på någon ny och snabb och exakt metod för att göra V-snitten.
Ingen som tror på min idé med att fräsa istället för att såga?
/A
Det tar ganska lång tid att fräsa bort material, även om det är aluminium. Jag brukar fräsa 0.5mm djupt per gång jag passerar godset. Vad gäller maskin så måste du ju ha tillgång till en riktig fräs, ingenting du gör med en handöverfräs direkt. Men du kan få ett fint resultat med exakta mått i alla fall. 

Jag hade fräst. Borde inte ta lång tid / bit om man har en riktig fräs.
har du ett rörligt mothåll i vinkel med skivan?
jag antar att du ska bocka profilerna efter urskärningen?
ngn konsekvens måste väl finnas eller är alla olika långa?
gör en trälist som har samma dimensioner för att kunna experimentera på.
antagligen finns det en markering på mothållet vad som är mitt för klingan?
använd den för att justera exakt var mitten på v spåret ska ligga,
som blir markeringen PLUS en halv klingbredd, så om du gör två extra markeringar med en halv klingbredd på var sida om mitten på klingan,
då behöver du bara markera var mitten på v spåret ska vara och kapa efter det.
alltså mot ngn av sidomarkeringarna på var sida om "Mitt-på-klingan" sträcket
jag antar att du ska bocka profilerna efter urskärningen?
ngn konsekvens måste väl finnas eller är alla olika långa?
gör en trälist som har samma dimensioner för att kunna experimentera på.
antagligen finns det en markering på mothållet vad som är mitt för klingan?
använd den för att justera exakt var mitten på v spåret ska ligga,
som blir markeringen PLUS en halv klingbredd, så om du gör två extra markeringar med en halv klingbredd på var sida om mitten på klingan,
då behöver du bara markera var mitten på v spåret ska vara och kapa efter det.
alltså mot ngn av sidomarkeringarna på var sida om "Mitt-på-klingan" sträcket