Lite mer förklaring:
Jag jobbar (tämligen ideellt för närvarande) med en maskin som spolar upp små rullar (dia 60 mm, spindeln är 20 mm) av ett pappersmaterial. Materialet tas från en rulle vars diameter initialt är 400 mm, när pappret nästan är slut så är diametern ca 100 mm. Bredden på rullen är 23 mm.
Både spindeln (som de små rullarna spolas upp på) och "avrullningen" drivs av servomotorer. Spindelmotorn körs i constant torque mode, dvs den ger konstant vridmoment, för att kontrollera hur hårt rullen rullas upp. "Avrullningsmotorn" körs i velocity mode, det är alltså den som styr hastigheten. Eftersom "utväxlingsförhållandet" varierar från 1:20 till 1:1.66 så vill jag styra hastigheten på "avrullningsmotorn" genom att konstant mäta radien/diametern på rullen materialet spolas av från, och ge den signalen till servomotorn för "avrullningen". Helt enkelt vill jag att motorn max ska snurra i 600 rpm när rullen på axeln är 400 mm i diameter, och 2400 rpm när rullen har minskat till 100 mm.
Sensorn skulle kunna vara någon ultraljudsvariant, eller optisk, eller i sin enklaste form i princip en potentiometer med en hävarm med en liten rulle i ändan. Det viktiga är att jag måste kunna justera i vilket område en ger 0-10 V ut. Allt utanför det området bör vara 0 V eller 10 V (beroende på vilken sida om det intressanta mätområdet sensorn är).
Det absolut bästa hade såklart varit en beröringsfri sensor, men det är inget krav. Dock vill jag absolut inte behöva konstruera sensorn själv, det har jag inte tid med. Så jag hoppas att någon råkar känna till någon typ av sensor som skulle kunna klara biffen

Det skulle också gå att använda ett litet hjul som rullar mot pappersbanan och på så vis mäter hastigheten, men även i det fallet måste utsignalen kunna skalas, det måste alltså vara en "smart" sensor.
Alla former av tips och idéer är mycket varmt välkomna!