Sen jag var liten har det stått en Honda XR 75 cross hemma. Med betoning på stått. Jag tror faktiskt aldrig den fungerat mer än ungefär fyra timmar i sträck.En del information om projektet kommer också postas på denna blogg: http://mechatronicsblogger.blogspot.se/
Det som ofta krånglat har varit det brytarbestyckade tändsystemet med mekanisk avancering av gnistan. Därför skulle man ju såklart bygga ett brytarlöst tändsystem till den. Sagt, men svårare gjort visade det sig.
Så här ser den ut ungefär (inte den på denna bild som jag grejar med, bild på den kommer senare):

Svänghjulet glappade i sidled så rev isär motorn för att undersöka.
Det visade sig att lättmetallen som ska hålla ramlagret hade spruckit.
Jag har ingen TIG svets för att svetsa lättmetall, men som tur vad satt lagret i en stålring. Då skulle det bara vara att svetsa på några små hållare på stålringen tänkte jag. Till min stora förvåning gick den överhuvudtaget inte att svetsa. Provade att svetsa med båda rutila och basiska pinnar och även MAG, men det enda som hände när man knackade på svetsen syns på bilden nedan.
Svårsvetsat stål
Vad kan det vara för konstigt stål? Det är väldigt hårt.
Lösningen fick bli att gänga i aluminiumet runt ringen och sedan skruva/svetsa fast stålbitar som ska hålla lagret. Det hela blev ganska bra tror jag, tror det kommer hålla.
Hemgjorda lagerhållare
Givare är ju lite fusk så utgångskonceptet beslutades till att bli att ta reda på vart svänghjulet befinner sig genom att kontrollera nollgenomgångarna från generatorn. Från nollgenomgång till nollgenomgång var tanken att anta att svänghjulets hastighet är tillräckligt konstant för att kunna antas vara konstant.
En tändkurva baserad på förtändning vid ett antal punkter knåpades ihop, och en funktion för interpolering mellan dessa.
Säg till den som vill ha det Open Office beräkningsblad som användes.
Allt fungerade perfekt på skrivbordet. En Atmega 168 och dess inbyggda komparator användes.
Efter lite experiment med olika värden på tändkurvan så startade den faktiskt. Dock gick den knackigt och ville inte varva upp. Jag satte en borrmaskin på svänghjulsmuttern kollade när gnistan kom med ett LED-stroboskop som gjorts till ära för projektet. Snart konstaterades problemet; såklart råkade man ut för fasförskjutning med stort f. Mellan ca 500-1000 RPM, (mer än så orkade inte borrmaskinen), flyttades nollgenomgången smått häpnande och oerhört irriterande ungefär 30 svänghjulsgrader.
Att den ens startade berodde på ett rent lyckokast med en inställda tändkurvan.
I det här läget skulle det vara bättre att få den att starta på robustaste enkla sätt, mäta upp fasförskjutningen över hela dess intervall och sedan kompensera för den i mjukvara.
I en låda hittade jag en databladslös hallswitch fick uppdraget att styra tändningen. Av ren tur visade den ha samma pinout som många andra hallswitchar jag kikade på.
Hållaren fick bli ett spikband som böjdes till lite. Hallswitchen fick lite smältlim och krympslang på sig och så här såg allt ut monterat:
Hallgivare
Jag blev förvånad över hur exakt och konsekvent det gick att få hallswitchen att trigga varje varv.
Kvällen har nu gått åt till att inte förstå hur det kommer sig att den inte vill starta. Gnistan är klarblå och av magnitud nog att skrämma iväg en elefant. Jag har verifierat med stroboskopet och oscilloscopet att den tänder när den ska, mätt på svänghjulet.
Eftersom det är två magneter i svänghjulet tänder den två gånger per motorvarv (två takter). Detta innebär att den även ger en gnista under insugstakten. Det här bör ju kunna ge problem men den startade ju iallafall en stund igår med nollgenomgångstrigger-konceptet som också ger två gnistor per motorvarv. Då ska ju det gå med detta koncept också.
Har provat att låta den ge gnista i intervallet (-30) - (+5) i relation till TDC, men den har bara protesterat högljutt och skjutit eld både i förgasaren och tändsystemet omvartannat. Enligt Hondas rits på svänghjulet ska brytarna öppna vid runt -17 grader innan TDC så jag har ju täckt in ett ganska stort intervall runt denna punkt.
Har svänghjulet kanske lossnat från krysskilen. Hmm. Faktiskt ganska osannolikt.
Det absolut sista försöket blir nog att se till att den bara tänder en gång per motorvarv genom att lägga till en magnet någonstans eller kanske en optisk trigger på utsidan av svänghjulet.