Bilnyckel kontrollera så att den sänder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Bilnyckel kontrollera så att den sänder

Inlägg av gOry »

Med så enkla medel som möjligt hur kan jag kontrollera så att min bilnyckel verkligen sänder något när jag trycker på knappen..?
Nyckeln är "helgjuten" så den går inte skruva upp annars hade jag gjort detta.

Problemet är att de är svårt att låsa upp men att låsa går alltid upplever jag. Felet kan vara knappen i nyckeln eller "ZKE" boxen i bilen..
Innan man börjar rota i något så hade de varit kul att verkligen kolla ifall nyckeln sänder något när bilen vägrar att låsa upp!
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Bilnyckel kontrollera så att den sänder

Inlägg av netrunner »

Jag antar att det är centrallås som du vill låsa upp på avstånd från bilen med hjälp av en sänder som sitter på bilnyckeln?

Hur byter du batteri om den är helgjuten?

På min Nissan var det bara lite pill att öppna sen gick det att byta både batteri och gummi-membranet som är knappen. Delarna fanns på Ebay för 80kr och verkstan vill ha 4600+kr för en ny nyckel och programmering av bilen.
Den nyckeln så också ganska gjuten ut och membranet var helt slut. Men visst det tog nog 20 minuter att öppna nyckeln, membranet (det utslitna) var inte lätt att få bort, tog nog 1 timme med liten kniv.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om den sänder kanske går att mäta med en liten antennslinga, en lämplig HF-diod och ett med fördel analogt universalinstrument eller ett scope. Denna anordning kan bekräfta sändning, men inte med säkerhet säga att den inte sänder.

Kan Du komma åt att mäta strömförbrukningen så kan Du även den vägen konstatera om knappen "tar". Drar den ungefär samma ström när det fungerar som när det är fel så sänder den troligen.

Däremot kan givetvis ingen av metoderna säga om det är rätt data som sänds...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

netrunner skrev:Jag antar att det är centrallås som du vill låsa upp på avstånd från bilen med hjälp av en sänder som sitter på bilnyckeln?
Precis så!
netrunner skrev:Hur byter du batteri om den är helgjuten?
Det gör man inte, de laddas när de sitter i tändningslåset!
netrunner skrev: På min Nissan var det bara lite pill att öppna sen gick det att byta både batteri och gummi-membranet som är knappen. Delarna fanns på Ebay för 80kr och verkstan vill ha 4600+kr för en ny nyckel och programmering av bilen.
Den nyckeln så också ganska gjuten ut och membranet var helt slut. Men visst det tog nog 20 minuter att öppna nyckeln, membranet (det utslitna) var inte lätt att få bort, tog nog 1 timme med liten kniv.
Ska man öppna denna får man skära med rakblad i gjutskarven och sen limma ihop de, vilket jag helst slipper göra!

Marta: En koppling som funkar mot ett universalinstrument hade varit intressant då jag inte äger ett scope ännu!
Nyckeln är helgjuten som sagt :(
Däremot kan givetvis ingen av metoderna säga om det är rätt data som sänds...
Nä men om den sänder något varje gång man trycker på knappen känns de konstigt att den helt plötsligt skulle sända annan data helt plötsligt :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du värmer försiktigt, tex med en hårtork och inte går över 80 -90 grader blir limmet mjukt och du kan dra isär halvorna.

Du behöver tålamod, hårtork, handskar och något mjukt att pilla med, tex tandpetare. Ofta finns det filmer på Youtube som visar exakt hur du ska göra.

"Biltjuvarnas centrallager för verktyg" dvs DX eller Ebay har ofta det du behöver. Kvalitén är kanske inte helt lysande, det är INTE originaldelar så att säga.

Bör det inte räcka med en spole ... 10 varv ... och ett par lysdioder (vända mot varandra parallellt), så står man i ett mörkt rum och sticker in nyckeln i spolen och trycker?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är inte säker på att den är limmad ens, kan lika gärna vara ultraljudssvetsad!
Tipset för just denna modell är att man skär upp den som sagt! Men de kan mycket funka med att värma vad vet jag!?

Tänkte bara ifall någon hade nått fiffigt tips hur man skulle kunna detektera om den verkligen sänder när jag trycker på knappen eller ej!
Ungefär på samma sätt man kan testa en ir-fjärrkontroll med hjälp av en mobilkameran!

Så linda nån typ av spole?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Har du någon radio som kan lyssna på PMR? Är väl sannolikt på det frekvensbandet som nyckeln sänder.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det handlar sanolikt minst om 430MHz, det går inte med 10 varv spole att stoppa in den i och lysdioder. En sladdstump på knappt ett par decimeter som antenn och en germaniumdiod kan fungera. Är det 2.4GHz behövs det troligen annan diod och antenn på 3cm ungefär.

Anslut en kondensator på kanske 100pF tvärs över instrumentet och sedan diod och antennstump i serie in på ena sidan av kondingen. Har aldrig provat detta med så svaga sändare som bilnycklar, men med 145 eller 435 MHz amatörradio på 150mW slår det visaren i botten på ett 100µA panelinstrument.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Du bor i sthlm, någon bör ha scope eller annat instrument och kan hjälpa dig över en fika
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jag provade en gång nyckelen till en gammal Toyota. En 433MHz mottagar-modul kopplad till ett otriggat oscilloskop så såg man tydligt när knappen på nyckeln trycktes ner.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon med frekvensanalysator ..

(eller hack med TV-tuner..)
EvilGhozt

Inlägg av EvilGhozt »

Borde inte din auktoriserade bilverkstad ha enklare utrustning för att testa att nyckeln sänder? vi har i vart fall det på Mercedes.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jo du har nog rätt, vi kanske borde stänga ner detta forum!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"klackbarer" som sysslar med nycklar har ibland en liten låda med lysdiod på för att kolla om fjärren sänder, du kan ju kolla om du har nån sån i närheten ?

jag antar att det bara är nån mottagare (eller några för olika frekvenser) som tänder en lysdiod när dom hittar en signal ?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Prova och sätt en liten bit kabel i antenn uttaget på en tv med analogtuner, sätt den på analog kanal 21 (471 MHz), du skall nu alltså ha myrornas krig på tv.

Med lite tur så spiller fjärrkontrollen över till 471 MHz, varken fjärrkontrollen eller
tvtunern är något under av smalband, ev. så får du ändra tvtunerns frekvens uppåt.
Om det funkar så får streck i bilden eller digitalnoise i ljudet.

Kjelle
Skriv svar