Kabel med 9 ledare sökes, följdsam och fin
Kabel med 9 ledare sökes, följdsam och fin
Jag söker alltså en kabel med 9 ledare som bara behöver klara 5V-signaler 50mA. Den ska vara tunn och skön. Applikationen är en DIY-joystick till en spelkonsol, så en fin följdsam kabel är att föredra, men som helst inte spricker om man rycker och sliter i den. Det är alltså bara kabel jag söker utan några kontakter. Rulle helst. Och finns den i ljusgrått är lyckan fullständig.
Var hittar jag detta? Har googlat fingrarna blodiga. Svårt att hitta bra söktermer för det jag vill ha, så konkreta tips uppskattas. Varken eBay eller Elfa har hittills lyckats imponera mig med sitt utbud av detta.
Var hittar jag detta? Har googlat fingrarna blodiga. Svårt att hitta bra söktermer för det jag vill ha, så konkreta tips uppskattas. Varken eBay eller Elfa har hittills lyckats imponera mig med sitt utbud av detta.
Re: Kabel med 9 ledare sökes, följdsam och fin
Synd att du behöver 9 ledare och inte 8, annars hade ju en nätverkskabel varit en enkel lösning 

-
Skärmad nätverkskabel och ta skärmen som nionde ledaren? 

Om jag tolkar det rätt så ska det vara en mjuk och följsam kabel (tänk "mikrofonkabel") och då tror jag ingen av de föreslagna duger.
-
Flertrådig nätverkskabel är riktigt fin och mjuk, hur dom är när som är skärmade vet jag dock inte...
Tack för tipsen!
Jag tror dock att de där kablarna är för styva. Får nog ta en tur till Elfa och känna på dem.
Hur som helst skulle det allra bästa vara sån kabel där själva huvudisoleringen är gjuten runt ledarna, så att om man skulle skära ett snitt ser det ut som en blomma. Ledarna i sin tur får gärna vara flerkardelade och gärna ligga med bomullstråd (eller vad det är som brukar vara instoppat i exempelvis ljudkablar) för att göra den mer slitstark (antar jag?).
Det måste väl finnas sådan kabel jag söker med 9 ledare? Lite kosta vad det kosta villvarning på det, bara den uppfyller min önskan.
Jag tror dock att de där kablarna är för styva. Får nog ta en tur till Elfa och känna på dem.
Hur som helst skulle det allra bästa vara sån kabel där själva huvudisoleringen är gjuten runt ledarna, så att om man skulle skära ett snitt ser det ut som en blomma. Ledarna i sin tur får gärna vara flerkardelade och gärna ligga med bomullstråd (eller vad det är som brukar vara instoppat i exempelvis ljudkablar) för att göra den mer slitstark (antar jag?).
Det måste väl finnas sådan kabel jag söker med 9 ledare? Lite kosta vad det kosta villvarning på det, bara den uppfyller min önskan.

Du skulle kunna titta på 9-poliga serieportskablar och klippa kontakterna. Dom brukar vara rätt tunna och flexibla.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja om nu alla pinnarna är 1:1 vilket det säkerligen inte är.
-
Är nio ledare ett absolut krav då? Det känns som att det blir exponentiellt mycket svårare att hitta en med nio ledare istället för åtta...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu är det visserligen 10 ledare, men mjukare och smidigare kabel får du leta efter
55-612-56
Har använt sån (med mindre antal ledare då) som joystickkabel, strömkabel till handhållna lågspänningsprylar, mm. Otroligt smidig, och går "aldrig" sönder.
Svår att skala dock, eftersom det är polyuretangummi i både mantel och ledarisolering. Försiktigt med brytbladskniven funkar bra.
Sen beror det ju på hur tunn du menar den ska vara. 4,6mm är inte jättemycket.
55-612-56
Har använt sån (med mindre antal ledare då) som joystickkabel, strömkabel till handhållna lågspänningsprylar, mm. Otroligt smidig, och går "aldrig" sönder.
Svår att skala dock, eftersom det är polyuretangummi i både mantel och ledarisolering. Försiktigt med brytbladskniven funkar bra.
Sen beror det ju på hur tunn du menar den ska vara. 4,6mm är inte jättemycket.
9 ledare är ett absolut krav ja, men 10 ledare uppfyller ju det kravet. Den där kabeln du länkar till ser ut att vara precis en sådan jag söker. Hittar jag den inte med 9 ledare så blir det den. Sjukt dyr är den inte heller. Bra där!