Kabel med 9 ledare sökes, följdsam och fin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johey
Kontakt:

Kabel med 9 ledare sökes, följdsam och fin

Inlägg av johey »

Jag söker alltså en kabel med 9 ledare som bara behöver klara 5V-signaler 50mA. Den ska vara tunn och skön. Applikationen är en DIY-joystick till en spelkonsol, så en fin följdsam kabel är att föredra, men som helst inte spricker om man rycker och sliter i den. Det är alltså bara kabel jag söker utan några kontakter. Rulle helst. Och finns den i ljusgrått är lyckan fullständig.

Var hittar jag detta? Har googlat fingrarna blodiga. Svårt att hitta bra söktermer för det jag vill ha, så konkreta tips uppskattas. Varken eBay eller Elfa har hittills lyckats imponera mig med sitt utbud av detta.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kabel med 9 ledare sökes, följdsam och fin

Inlägg av Meduza »

Synd att du behöver 9 ledare och inte 8, annars hade ju en nätverkskabel varit en enkel lösning :)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Skärmad nätverkskabel och ta skärmen som nionde ledaren? :D
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

55-712-86 ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om jag tolkar det rätt så ska det vara en mjuk och följsam kabel (tänk "mikrofonkabel") och då tror jag ingen av de föreslagna duger.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Flertrådig nätverkskabel är riktigt fin och mjuk, hur dom är när som är skärmade vet jag dock inte...
johey
Kontakt:

Inlägg av johey »

Tack för tipsen!

Jag tror dock att de där kablarna är för styva. Får nog ta en tur till Elfa och känna på dem.

Hur som helst skulle det allra bästa vara sån kabel där själva huvudisoleringen är gjuten runt ledarna, så att om man skulle skära ett snitt ser det ut som en blomma. Ledarna i sin tur får gärna vara flerkardelade och gärna ligga med bomullstråd (eller vad det är som brukar vara instoppat i exempelvis ljudkablar) för att göra den mer slitstark (antar jag?).

Det måste väl finnas sådan kabel jag söker med 9 ledare? Lite kosta vad det kosta villvarning på det, bara den uppfyller min önskan. :)
Pucco

Inlägg av Pucco »

Du skulle kunna titta på 9-poliga serieportskablar och klippa kontakterna. Dom brukar vara rätt tunna och flexibla.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja om nu alla pinnarna är 1:1 vilket det säkerligen inte är.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Är nio ledare ett absolut krav då? Det känns som att det blir exponentiellt mycket svårare att hitta en med nio ledare istället för åtta...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är det visserligen 10 ledare, men mjukare och smidigare kabel får du leta efter
55-612-56

Har använt sån (med mindre antal ledare då) som joystickkabel, strömkabel till handhållna lågspänningsprylar, mm. Otroligt smidig, och går "aldrig" sönder.
Svår att skala dock, eftersom det är polyuretangummi i både mantel och ledarisolering. Försiktigt med brytbladskniven funkar bra.

Sen beror det ju på hur tunn du menar den ska vara. 4,6mm är inte jättemycket.
johey
Kontakt:

Inlägg av johey »

9 ledare är ett absolut krav ja, men 10 ledare uppfyller ju det kravet. Den där kabeln du länkar till ser ut att vara precis en sådan jag söker. Hittar jag den inte med 9 ledare så blir det den. Sjukt dyr är den inte heller. Bra där! :)
Skriv svar