Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
ElectricNooB

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ElectricNooB »

Härlig ironi i sista kullagerbilden :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag och Thomas på jobbet åkte till Bodens handelsjärn igår och köpte lite stål. Blev en hög som ska bli lite olika saker på stationen. Idag tänkte jag att jag skulle bygga ihop en del av grejorna och kom väl en bit på väg men blev fördröjd då de hade tenta i rummet bredvid vår verkstad, och jag hade inte samvete att börja kapa då. Så jag fick börja först kl 13.

Blev iaf 2st bomstag byggda till 20m yagisarna och 2st element till bomfästen för 40m 2el yagisarna, men är en del kvar innan de är klara.

Testade köra med P48S (7018) som ska vara en betydligt bättre elektrod än den P43 (6013) som jag kört tidigare (eftersom jag använt svetstrafo tidigare). Den svetsar riktigt fint men är en pina att starta om, ibland får man fila till den för att kunna starta om vettigt vilket är lite drygt. Börjar dock lära mig nån form av teknik för att slå igång den igen, fast det är inte alls pålitligt kontra att börja med en ny. Punktade ihop grejorna med 6013, annars blir man tokig :)

18m 25x25x2mm profilrör
6m 25x25x3mm vinkeljärn
6m 50x50x5mm vinkeljärn
6m 40x5mm vinkeljärn
2m 15mm rundstång
4m 150x4mm plattjärn
6m 60x3mm plattjärn

Bild
Lite järn inhandlat

Bild
Lagras på mitt kontor :)

Bild
Satt upp kapen på ett rullbord

Bild
Nya leksaker

Bild
Ännu en leksak, moddad nu med avslipat hörn som är markerat på bilden

Bild
Svetsarbetsplatsen ute

Bild
Hmm, vad blir detta?

Bild
Första fogen med 7018-pinnarna

Bild
Några fogar senare börjar jag få häng på tekniken

Bild
Det blev de :) Stöd för material i höjd med kapen

Bild

Bild
Kapar till 25x25x2mm profilrören

Bild
Slipar

Bild
Dags att svetsa

Bild

Bild
Behöver ett riktigt svetsbord

Bild
Det tar sig...

Bild
Så fungerar det, bommen på antennen är nedtill och sedan stagar man den med vajrar upp till toppen av det där staget

Bild
Vetsar...

Bild

Bild

Bild
Nej, det är inte jag som röker :)

Bild
Element till bomplattor för 40m yagi. Överdrivet att göra det i stål men jag har inte grejor för att svetsa i alu och är för snål att köpa 6m U-balk i alu

Bild
Ihopsvetsat

Bild
Nu ska det borras, sedan svetsas dit profilrör för elementstagen

Bild
Körde in grejorna för natten
Emil95

Inlägg av Emil95 »

Var är kapen inköpt?
Börjar tröttna på gerlådan :roll:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ang svårstartade pinnar: Om du vill ha bättre startegenskaper så titta efter en finare inverter. Skiljer så absurt mycke mellan dem. Även de svåraste pinnarna startar man med att bara precis komma nära materialet :D

Snyggt arbete annars och de ser välsvetsat ut!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, den nya svetsen jag väntar på har ju non form av hotstart osv, blir intressant att känna skillnaden även om den också är en lågbudgetvariant (STAHLWERK).

Är på jobbet och grejar igen, blir mer bilder ikväll. Skitig som bara den är jag :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fortsätter på gårdagens tema...

Bild
Borrar ett hålmönster i "U-balken"

Bild

Bild
Förra gången jag byggde sådana här hållare så var det tumstock och körnare, lite skönare detta :)

Bild

Bild

Bild
Borrar hål för galvningen, nog räcker väl de här hålen?

Bild
Och ett i botten

Bild
Stagen till elementen, är väl egentligen överkurs för dessa element men det kostar i princip inget extra och då klara antennerna lite mer is/snölast

Bild
Plattan som ska fästas in mot stagen

Bild
Den här gången borrade jag hålen för galvningen i förväg också :)

Bild
Behöver kunna borra fast de här klossarna i bordet, annars rör de sig bara och välter

Bild
Svetsat en, tre kvar

Bild
Måste träna lite så jag kan köra 2st sidor utan paus

Bild

Bild
2st i princip färdiga, behöver sätta dit en vinkel så den sätts fast med 2st klammer till mot bommen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Stannade lite extra efter jobbet idag och gjorde klart det som skulle svetsas ihop här uppe. Nu behöver jag fixa ihop bom till mastplattorna till de här antennerna också men jag behöver mäta lite på masten för det först så jag vet vilket hålmönster jag ska göra. Sedan kan allt skickas på galv.

Ca 6kg styck väger dessa bom till elementplattor, betydligt tyngre än om jag gjort dem i aluminium men jag tycker inte det gör något. Bommen är bara 6m lång och stagad, dvs 2.8m utstick och 75x3mm bom så det är ingen belastning att tala om.

Skulle verkligen haft en MIG, skulle gå dubbelt så fort.

Bild
Fick en fin tröja av en kollega :)

Bild
Svetsar dit "öron" för 2st extra 76mm klammer. Synd jag är för snål för att köpa rostfria klammer utan det blir galvade. Håller ju förmodligen så länge livslängden på antennen ändå är men det är trist med rost. Kanske att man kletar rostskydd över dom.

Bild
ÄLSKAR 7018 (P48S, OK48) elektroder!

Bild

Bild
Fabriken stänger för kvällen :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det hände lite under helgen också även om det inte blev så mycket gjort som jag hade tänkt. Det var väldigt varmt och tyvärr fick jag slut på virke så det blev ett litet stopp på Lördagen.

Det åskade en del så jag la mig på en filt på bron under brotaket och tittade på masten medans det slog ner lite runtom. Det var mäktigt att se urladdningarna som skedde i masten med blixt som hoppade. Svårt att se vad som exakt hände men läckert i alla fall. Närmast så slog det ner några km bort så det kom aldrig riktigt nära och verkade mest åska mellan molnen.

SM0CXU/PY2ZXU kom även förbi med frun, svågern och systern vilket var mycket trevligt. De stannade i flera timmar och det blev godfika mm. Även schäfern Enzo var med och han är otroligt lik den hunden vi hade tidigare i utseende, nästan en kopia förutom att Enzo var lite större.

Bild
SM2XJP son är ute och kör lite röjsåg för första gången

Bild
Och jag klipper gräset, XJP hade redan börjat när vi anlände men det var jobbigt pga värmen och myggen

Bild
Glad att arbetsdagen är över ;)

Bild
SM2XJP skruvade bort några eltjafs och började sedan riva lite panel

Bild
Good shit

Bild
Sedan fick jag ett ryck och rev mer panel på kvällen med myggen som sällskap

Bild
Efter att jag tagit bort den hemska isoleringen som jag drömmer mardrömmar om. Med dammsugaren kan man få bort det mesta av glasullet, annars har man glasull på allt runt hela gården.

Bild
Regnsäkert

Bild

Bild
Lånade hyveln av grannen för att få bort lite mögel och blåningssvamp, enklare än med stålborste

Bild
Hyvlat

Bild
Dags för reglar

Bild
Blånat virke, kanske skulle sålt det istället ;)

Bild
SM2XJP uppe på taket och tar ner 6m yagin plus försöker få ner blindkäppen för 2m eftersom kabeln slets bort i vinter pga snöraset. Nu är det mer permanent fixat så nu ska den klara snön.

Bild
SM0CXU kom på besök och detta var hans systers vovve

Bild
Hela gänget

Bild
Väntar på en kebabtallrik i byn

Bild
Tog fram stora vinkelslipen

Bild
Så långt jag hann innan jag hade slut på skivor till vinkelslipen, tänk om man hade en gassvets eller ännu bättre en plasmaskärare.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Får väl ta och visa att jag iaf gjort något vettigt idag, en grej till SM2OANs vinsch...

Bild
Trevligt med mässing

Bild

Bild
Passar

Bild
Försökt göra kilspår...

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ännu lite tid spenderad i svarven. Jag har inte svarvat stål i en svarv sedan jag var 14 år, så det blev en del rådfrågningar från en kollega men det gick riktigt fint.

Det är en övergång från min snäckväxel med motor till drevet till bottenlagret för 40m militärmasten. I den här delen så ska det sedan gå en 30mm axel som fästs in i snäckan och sedan ska det lagras ovanför drevet också.

Bild
Fick järnbiten av en kollegas far

Bild
Drevet, 18mm kilspår

Bild
Små skär...

Bild
Efter en stund, märkte jag kunde ta ca 0.75mm i taget utan att det lät allt för illa

Bild
Stickstål och sedan kapade jag av det sista

Bild

Bild
Börjar borra

Bild
Tog en stund men tillslut kom jag igenom. Detta är en 28mm borr, så jag får nog svarva ner axeln sedan ca 2mm. Det känns enklare än att svarva upp håldiametern då biten är så pass lång.

Bild

Bild
Ska fräsa kilspår också
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, byggföljetången fortsätter...blev "midsommarfirande" i Burträsk där jag lyckades få lite snickrat. Tjejen hon klippte gräs och hjälpte mig bära isolering :) Vi åkte även till grannen och hämtade lite virke så jag kan regla upp mer på framsidan.

Bild
Hämtat lite virke

Bild
Reglat färdigt

Bild
Installerade mitt åskskydd, en RG-217 som jordledare

Bild
Klämpt och lött

Bild
Jag skruvade rakt fast det på väggen inkl uttaget som legat löst på golvet

Bild
Enkelt att dra ut den genom väggen när man inte har någon panel eller isolering :)

Bild

Bild
Fastsatt i jordledaren runt huset

Bild
Pysslet med att formskära isolering

Bild
Anna hjälper mig bära isolering från ladan

Bild
SM2XLL på besök

Bild
Skär bort lite utstick på bottendelen till militärmasten

Bild
Kommit en bit på väg

Bild

Bild

Bild
Dit med papp

Bild
Och läkt

Bild
SM2UVU kom förbi med stagringar till 60m masten vi tog ner från Moskojärvi. Han har fått dem utskurna med laser så jag kan byta ut inför förhoppningen att den masten ska fixas ordning nästa år.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen bar det av norrut för mig och SM2NOG upp till SM2OAN där vi skulle installera 36m OH8QD-mast och 9st antenner. Jag klättrade på Söndagen och satte dit de fyra nedre antennerna och SM2NOG gjorde jobbet på Lördag ovanför toppstaget. SM2OAN installerade den nedersta antennen själv :)

Det är ett helt fantastiskt ställe ute på Seskarö och vi fick god mat och öl + mycket sol. Svider än av solbrännan jag drog på mig då vädret var toppen förutom några skurar som kom givetvis när det var jag som var i masten.

Bild
SM2OAN står vid ett stagankare och förbereder

Bild
Vi hade lite strul med stagskruvarna som inte hade rakkilat. Ett tips när man använder sig av styv wire är att använda rakkilat, går så ENORMT mycket fortare.

Bild
Bottenfästet redo för mast

Bild
36m OH8QD, all kabel redan på plats

Bild
Skogen av antenner som ska upp i masten

Bild
Väldigt fint ställe

Bild
Hav och prefekt badstrand

Bild
Höglyftaren kommer

Bild
HG (SM2NOG), eller som min flickvän kallar honom, "Amatörradions Clint Eastwood"

Bild
Grabbarna ser på

Bild

Bild
Stroppat, tyvärr så stroppade vi en meter för högt, så när den stod upp så fattades det ca 1m för att få upp den på fästet. Så vi fick lägga ner den och stroppa längre ner.

Bild
På väg upp

Bild

Bild
Smidig grej, vi skulle haft en sådan här i närheten av Burträsk också!

Bild
HG på väg upp för att kroka loss

Bild
SM2OAN underhåller

Bild

Bild
Fina grejor, ser högt ut

Bild
SM2NOG (HG)

Bild
En lättad SM2OAN

Bild
Kedjan på plats

Bild
Dags för antenner

Bild
En förkortad 2el för 40m uppe, HG på väg upp för att skruva fast den

Bild
Leker med zoomen på min nya kompaktkamera

Bild

Bild
En 6el för 6m på väg att skruvas fast

Bild
En 5el för 20m

Bild
HG riktar in elementen

Bild
Och OAN skruvar

Bild
Vi hade inte nog med plats, så vi fick skruva upp beamen nere på stranden istället och hissa därifrån, då gick det bättre men det var med nöd och näppe vi kom över träden

Bild
Beamen nästan på plats

Bild
HG nästan uppe

Bild
Finurligt :)

Bild
Vinschen för båten

Bild
Andra båten också på räls

Bild
2el för 30m

Bild
Jag lite smått solbränd...

Bild
It's a long way, to the top if you...

Bild
Jag står och väntar på en 5el för 15m i dåligt väder

Bild
Takeoff från 14m höjd, glömde ta bilder från den övre ringen när jag skruvade dit 30m yagin

Bild
Stället uppifrån

Bild
Nuvarande antennen, en 4el Step-IR

Bild
Wet T-shirt contest?

Bild
15m yagin på väg upp medans SM2OAN börjat skruva ihop 5el för 20m

Bild

Bild

Bild
SM2OAN på väg upp för att skruva fast sista antennen

Bild
Fina grejor

Bild

Bild
Fint wirespel med fjärrkontroll som OAN byggt ihop. Vi kapade trädet EFTER vi satt upp antennerna :)

Bild
Jag ligger och softar medans HG är på väg upp för att klamra kabel

Bild

Bild
Riktigt bra grej
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Bara så sjukt coolt!!!

:shock:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Wet t-shirt... hahaha! Den minen där... oslagbar! Hahah! Jag hade skrattat så jag fått ont i magen om jag varit där :rofl
Skriv svar