Gitarr-effekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag funderar på att konstruera ett rackmonterat mördarfilter baserat på Filtrex-1 från oakley. Är det någon annan som kan vara intresserad av det? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag! *Räcker upp en hand*
Det vore riktigt kul!

Har du lite mer info att bjuda på?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jimmy! Vad har jag sagt om att umgås med "rackmonterade-mördarfilter-killarna"? :D

Hur ligger vi till med pedal-projektet? Ska vi köra på din ide? Hur var det med den där switchen, är något liknande något att ha till detta? Hur många effekter ska vi stödja? Hur ska allt se ut och vara uppbyggt rent fysiskt? Vad säger cl3mens?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

ehm... :) :vissla:

Av förslagen verkar det som det blir 3-4 effekter. Man kanske skulle bygga för 4 effekter för säkerhetskull?

Jag tror att en såndär switch vore bättre än en hög med reläer. Det skulle framför allt ta mindre plats.

Skulle gärna vilja ha med separata in och utgångar på varje effekt. Blir det ont om plats kan man ju köra med små telejack. Det skulle inte påverka "min" relä/switch-grejj om man använder telejack med brytare som bara bryter kedjan när man kopplar in en sladd. Då kan man dessutom köra med patch-sladdar om man föredrar det. Det skulle göra att hela apparaten passar både för de som vill exprimentera fram egna kopplingar och de som bara vill ha en lättstyrd effekt-apparat till sin gitarr.

edit: Om ni gillar idén med "patchbayen" så kanske man borde sätta de anslutningarna på baksidan av apparaten? (Tänkte mest så att det inte tar för mycket plats och så man inte trasslar in fötterna... Hm, bara en tanke.)

Hur stor får hela gitarr-effekten vara? Hm, det kanske är lättare att bestämma när vi vet exakt vilka (och hur många) rattar och knappar som behövs...
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Nu är jag back in action igen!

Jag lägger min röst på den lösning som ger mest flexibilitiet, så länge den inte är omöjlig att genomföra såklart. :) Idén med switchdioderna verkar trevlig tycker jag, men jag är inte så insatt i det hela. Så länge vi inte målar in oss i ett komplext hörn så har jag inget emot någon av lösningarna! Jag tycker att vi kan sträcka oss till fyra effekter, då kan man ha flera distpedaler av olika karaktär och ändå få plats med annat nogvändigt godis. :]
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

För mig spelar inte storleken någon större roll, så länge allt är skapligt servicevänligt och genomtänkt. Runt 4 effekter låter bra.

Jag är egentligen öppen för alla förslag, patchkablar osv. Bara det, som sagt, är lite genomtänkt och möjligt att genomföra inom en rymlig tidsrymd och plånbok :)

Jimmy: Hur skulle allt, lite mer exakt, se ut om man satsar på fyra effekter?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag kan göra ett schema för fyra effekter baserat på relä/transistor-idén. Men för att komma på ett smidigt system med en switch-krets så skulle jag gärna labba lite med en sådan för att lättare kunna bygga upp ett system och presentera ett förslag som är både lätt att bygga och inte kostar så mycket.

Förresten: Om det visar sig att en liten mikroprocessor (typ PIC) skulle underlätta alla kopplingar, vad skulle ni tycka om det? Den delen skulle förstås kunna vara helt osynlig för användaren.

Har förresten lärt mig Eagle så pass mycket att jag kan göra scheman där. Får några felmeddelanden när jag öppnar "kretskorts-design-delen", men om jag fixar grundschemat så kanske du skulle kunna "städa" schemat så Eagle (och vi) blir nöjda. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det låter skitbra. Labba lite du och försök komma fram till ett schema med något av förslagen, så utgår vi därifrån.

PIC har jag absolut inget emot, är det inte heller några svårare saker så kan jag säkert hjälpa till med programmeringen. Kan även bränna kretsarna till de som vill vara med, men som inte har egna brännare.

Om jag kan hjälpa till med schemat, så gör jag det.
Behöver du allmän hjälp med Eagle så är det bara att höra av dig.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

För att fortsätta gå offtopic svarar jag väl på JimmyAndersson's fråga :)

Den kommer vara rätt så lik Filtrex-1 fast med inbyggd midi I/O, ytmonterat så det blir billigare kretskort, två filter i en låda så man kan köra stereo eller två mono, balanserade combo xlr/tele in/ut, pulsgivare istället för potar, mjölighet att spara/ladda presets, mer flexibel envelope follower som ska kunna modulera amplitud, dvs så man får en kompressor :) eventuellt med separat ingång. Sen kommer jag inte på något mer, men det gör man väl under byggets gång :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

chille: Oj oj oj. Det låter riktigt kul!
Får bygga den i smyg så inte Jack kommer på mig... :)
Skulle gärna vilja ha en sådan.

Men de projekten som jag prioriterar högst just nu är gitarreffekten och min laser. Ska bli spännande att följa ditt projekt. Troligen kommer jag att bygga en sådan också. Det brukar vara svårt att låta bli... :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Egentligen är nog jag också intresserad av monster-racket :)

Allt som har med ljud och ytmonterat och göra är alltid intressant. Tyvärr tillåter nog inte min ekonomi både projekten för tillfället. Men det ska bli skitkul att se vad du/ni kommer fram till.

Förövrigt så har jag beställt grejor till en SID-synth nu också. Blir en enkel variant av ucapps.de-grejorna. Ska bli riktigt skoj att plocka i hop den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ni är inte snälla. Komma med massa inspirerande projekt bara så där! :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Haha, finns så grymt mycket roliga audioprojekt man kan göra. Synd att man inte har obegränsat med tid och är ekonomiskt oberoende.

Btw, räkna inte mer att se något från mig. Har lite tight med pengar och projektet är bara i planeringsstadiet än så länge, måste avklara några andra projekt först också.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jimmy: Har du labbat nåt med nånting ännu? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Svaret på det får bli ett bestämt "njae..." :)
Fick hem massa LDR-motstånd i går. Håller precis på att bygga en kompressor som använder en lampa och LDR för "hop-packningen" av ljudet. När nyår är över så får jag lite mer tid över och kan börja labba på allvar igen.

Själv då? :)
Skriv svar