USB-laddare till navgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
ElectricNooB

Re: USB-laddare till navgenerator

Inlägg av ElectricNooB »

Varför inte använda en sådan? Den klarar 42V in och du förlorar nästan ingen effekt!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19196
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

xxargs: Svar är bra, jag tänkte skriva något liknande innan jag kom fram till det inlägget. Men xxargs svar blev nog bättre än mitt skulle varit.

Om mobilen inte drar någon ström så har du fortfarande en spänning in till den, och den kommer att stiga till zenerspänignen om du inte belastar alls.
Malmberg88

Inlägg av Malmberg88 »

Det har föreslagits en på/av-knapp. Har nu kört lite tester på cykeln med multimetern. Det visade sig att det finns två sätt att koppla ihop detta.
Cykellampan har en utgång som lägger en utspänning på 6.7 V som max medan navgeneratorn fortsatte upp till 20-30 V i samma backe.

Detta hade varit bra om jag tänkt bygga den så att den bara passar denna cykeln, eller lampan egentligen, men jag tänker nog göra den så att den passar alla cyklar i fortsättningen. Alltså måste 20-30 V tryckas ner till 5 V.

Jag kopplade sedan på min lite snabbt ihopkopplade krets enligt detta schema (en bit ner på sidan) där jag mätte med en multimeter över utspänning och jord, fick bara 0.29 V. Mätte jag på fel ställe? Jag kommer hur som felsöka hela kretsen för efter ett snabbt byte av en komponent slutade allt fungera...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du ha lampan inkopplad samtidigt? Då finns det inte mycket att hämta.
Har du läst och förstått xxargs inlägg?
Malmberg88

Inlägg av Malmberg88 »

Nej lampa ska givetvis inte vara inkopplad samtidigt. Jag tyckte bara det var intressant att inflika att lampan matar ut 6.7 jämna volt... inget som hade med saken att göra, uttryckte mig kanske lite klumpigt. Nej strömmen skall tas direkt från generatorn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

xxargs förklarade mycket tydligt varför du får en stabil spänning nära 6V med rätt lampa ansluten. Läs hans inlägg och fråga om det du inte förstår.
xxargs

Inlägg av xxargs »

När du mätte dina 20-30 volt så lastade du inte generatorn med ström övh.? eller inte lastade tillräckligt (dvs strömmen under 500 mA) ??

Den spänningen som du mäter när du har lampan påslagen, 6.7 Volt, är förmodligen spänningen som blir över två seriekopplade vita lysdioder då dessa har en spänningsfall på ca 3.35 Volt per styck vid 500 mA med likriktarbryggans spänningsfall inräknat och så fort du slår av strömmen till lampan och strömmen är mindre än 500 mA ur generatorn så piper spänningen iväg till 20-30 Volt vid en snabbare cykling? - i det fallet agerar dina vita lysdioder när det är påslaget som den tänkta zenerdioden fast med lite högre spänning än din önskade 5.1 Volt som du vill ha till din USB-pryls laddning.

när du sätter likriktarbrygga med 5.1 V zenerdiod parallellt med lampans matning så kommer lampan troligen inte att tändas då 5.1V zenerdioden kommer att leda innan spänningen är tillräckligt högt för att de seriekopplade vita lysdioderna skall tändas. dvs den enheten som leder strömmen vid lägst spänning vinner all ström från generatorn när man leker med vita lysdioder och zenerdioder.

---

När du drar mindre än 500 mA ur generatorn och den inte går i strömgräns så kan spänningen stiga väldigt mycket - dvs. om du bara drar 450 mA ur generatorn för att prylen inte vill ha mer ström än så, så kan du få dina 30 volt om du cyklar snabbt och generatorn kommer också gå tungt då effektuttaget stiger linjärt med spänningen om strömmen hålls konstant eller stiger kvadratiskt om det är resistiv last och strömmen håller sig under 500 mA - för så fort det drar 500 mA och generatorn strömbegränsar så stiger inte spänningen längre även om man cyklar ännu fortare.

detta gör att lösningar med linjära regulatorer inte är lyckad då man kanske vid en nedförsbacke-körning och full fart ligger på 40 Volt in i regulatorn som skall tas ned till 5 Volt vid strax under 500 mA och du får en förlusteffekt på 17.5 Watt som måste kylas bort och det är 2.5 Watt som går vidare in i din mobil/kamera etc. - dom 17.5 Watten som blir värme får du betala med dina ben om du cyklar fort på raksträcka förutom dom 2.5 W som din pryl tar emot, medans med 5.1 V zenerdiod parallellt efter likriktarbrygga så kommer det inte bli mycket mer än 2.5 Watt belastning hur fort du än cyklar och hjulet kommer att snurra med mindre bromsning ju fortare hjulet snurrar
GFEF

Inlägg av GFEF »

>@GFEF: Att köpa en färdig kommer inte komma på tal,

Vad du använder inom elektronik blir det färdiga "svarta lådor" som endast tillverkare kan ge upplysningar hur in och utgångar fungerar / används......

En serie spännings regulator fodrar högre spänning in en ut......
Den överflödiga spänning bränns bort som värme.....
Något som inte önskas för muskel kraft drivna utrustningar.........

Enklast "svarta lådan" som serie spännings regulator är en zenerdiod.....
MEN funktionen är inte bra........

En IC-krets fungerar mycket bättre.....

http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

MEN en standar 78xx fodrar minst 3V högre inspärrning än utspärrning.....

Något som ett 9V transistor batteri är inte säkert att ge för en 7805.....
En LDO- version som 78LS05 kan fungera ner till 5,1 in för 5,0 ut....

En "switchad spänningsregulator" kan fungera både som upp eller ner reglering.

I regel endast upp eller ner med samma koppling.

Men i dag finns det färdiga kretskort som klara både upp och ner reglering med samma koppling.

MEN detta är mycket mera än avancerat än serie spännings regulator......

Det mesta av arbetet utföres av en IC-krets alla övriga komponenter får man följa C-krets tillverkarens instruktioner inkluderad kretskortets utseende.

Färdiga kompletta enheter kan köpas för mycket lägre pris än vad delaren kostar för ej storserie produktion.

Sök på "dc-dc solar converter" på Ebay
Malmberg88

Inlägg av Malmberg88 »

jag ska försöka förklara med några bilder, som i och för sig får mig att framstå som 3 år gammal men men, mina olika mätserier och vad jag menar. Alla mätningar gjordes i samma backe i ungefär samma hastighet

Legend:
M - multimeter
L - Lampa
N - Navgenerator
kopplingar.jpg

Försök 1: kopplade multimetern direkt på navgeneratorn. Hade ingen last, så det var väl inte så konstigt, men jag vill väl mest se vad jag kunde komma upp i när jag pressade ner för en backe. Att koppla in sig på navgeneratorn var betydligt svårare än vad jag väntat mig då den satt svårtillgängligt.

Försök 2: På baksidan av lampan satt två kopplingar (+ och jord) som jag inte vet hur de förhåller sig till lampan, då jag inte vill öppna och kolla. Det stod 6 V / 2.4 W, så jag satte fast multimetern på den och brände ner för backen, ingen last, då kom jag inte över 6.7 V. För att få detta att fungera måste lampan var igång vilket inte gör detta till en optimal lösning då jag måste dela på strömmen med lampan, men det var mycket enklare att koppla in sig på den, därav var jag tvungen att prova.

Försök 3: min nybyggda krets kopplades in, direkt på navgeneratorn, och vid utgången mätte jag med multimetern. Dioderna blinkade på ordentligt i början när hjulet snurrade långsamt. När jag vände vid backens nedre ände så blinkade ingen av dioderna längre och nu fungerar de inte alls. Jag mätte som mest 0.3 V. Jag hade givetvis inte mitt mobiltelefonsbatteri inkopplat så jag hade inte rätt mängd last.

Detta var alltså en beskrivning av vad jag gjorde och ingen förklaring av någon teori... Det är alltså fig 3 jag kommer att arbeta utifrån, ingen lampa involverad.

xxargs: tack för förklaringen! Alltså rekommenderar du att jag inte använder 7805, enl fig 3 ovan, utan kör med din variant med en likriktningsbrygga, en zenerdiod och en kondensator (där zener och kond är parallella).Får prova det imorgon. Eftersom vi snittar 22 km/h när vi cyklar så antar jag att jag kommer att ligga på ett ganska högt volttal hela tiden så verkar onödigt att slösa energi på det (fast mer motstånd = mer träning ;) ). Jag kommer dock ha en på/av-knapp så jag kan stänga av den när mobilen är färdigladdad/det är uppförsbacke/det är för trögt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar