Beräkning av kylskåpseffekt och batteriåtgång?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jappelino_1

Beräkning av kylskåpseffekt och batteriåtgång?

Inlägg av jappelino_1 »

Sommaren 1989 låg vi i Rönne hamn utan tillgång till 220 volt.
Det kyldes ett antal Hof för att klara den varma sommaren.
Efter två dagar var batterierna inte riktigt i form.

Jag kommer ihåg att jag räknade ut att kompressorn behövde lika mycket energi för att kyla en Hof som för att hålla det mycket välisolerade ( 10 cm bonocell ) igång ett dygn.

Det är ju 24 år sedan, jag kommer inte riktigt ihåg hur jag räknade fram det.
Men kan det stämma?
Senast redigerad av blueint 28 juni 2013, 13:54:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: kylskåp
xxargs

Re: Beräkning av kylskåpseffekt och batteriåtgång?

Inlägg av xxargs »

vad var det för kompressorer - och hur pass bra håller boxen/skåpet kyla? (tex kolla hur fort 10 isklampar smälter (väg dessa), vad du har för temperatur i skåpet under tiden det smälter och yttertemperatur samtidigt) bra isolering är närmast bortkastad om det kan läcka ut kalluft i underkanten pga. dålig tätlist etc.

en waeco-kylbox CDF18 kan lätt köra 3-4, troligen 5 dygn på ett 100 Ah batteri med 0 grader i boxen och 25 grader utanför, skall man försöka med samma trolleri med en termoelemetbox som köps billigt både på gubbdagis och större varuhus så får man vara glad om det håller 20 timmar och temperaturen är sällan kallare än 10 grader under omgivningstemperaturen.

även kyl och frys hemma med 'A' och 'A+' i energideklarationen kostar minst 500 Wh per dygn (160 kWh/år vilket är häften mot vad de drog för 20 år sedan vid samma storlekar)

med andra ord tillverka kyla är en dyr sport energimässigt om man inte kan nyttja naturlig kyla på något sätt.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Det var en danfoss kompressor som drog 5 A när den gick. På min senare båt är det en annan danfoss kompressor som drar 2,5 A.
Jag har under en längre tid mätt upp en daglig förbrukning runt 10-12 Ah.
Frågan var hur man räknar energiåtgången för att kyla ner.
Jag har ett svagt minne av hur man räknar på uppvärmning och "värmekapacitet" men jag antar att det inte går att räkna riktigt på samma sätt när vätskor ska kylas ner.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

För nedkylningsprocessen är det förstås exakt samma mängd värme som skall transporteras bort som åtgick för uppvärmningen. Det som kan ställa till det i uträkningarna är precis som xxargs säger dålig isolering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

jappelino_1 skrev:Det var en danfoss kompressor som drog 5 A när den gick. På min senare båt är det en annan danfoss kompressor som drar 2,5 A.
Jag har under en längre tid mätt upp en daglig förbrukning runt 10-12 Ah.
Frågan var hur man räknar energiåtgången för att kyla ner.
Jag har ett svagt minne av hur man räknar på uppvärmning och "värmekapacitet" men jag antar att det inte går att räkna riktigt på samma sätt när vätskor ska kylas ner.
Grovt räknat:

Q= m*4,2*T

Massan i kg och temperaturen i kelvin.
Med temperatur avses differansen mellan okyld och nedkyld.
Svaret blir i kWs.

För att få reda på hur bra isoleringen är, kan du köra boxen tom, och mäta energiförbrukningen när boxen stabiliserat sig på rätt arbetstemperatur.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om du klarar dig på 10 - 12 Ah dygn så får det nog ses som väldigt bra med en genomsnittsström på 0.5 ampere.

kompressorboxen jag har så anges genomsnittsströmmen till 0.4 ampere vid +20/+8 men i verkligheten kör jag snarare +25/0 grader och då kostar det mer energi redan där, kanske dubbelt upp.

Att kyla ett antal liter dryck är inte gratis - för vattenbaserade drycker så kan man säga 1.16 Wh per grad och kg i värme som måste bortföras, verkningsgraden på kompressorn är starkt beroende på temperaturdiffen mellan evaporatorn och kondensorn under drift och den temperaturdiffen är nog närmare 60 grader under drift om du håller boxen nära nollan (smälter inte frosten på evaporaton så är den definitivt under nollan hela tiden och kanske nedåt -10 grader medans kompressorn arbetar - kyl och frysboxar av kompressortyp är normalt inte fläktade på kylsidan och därför blir evaporatorn ganska kall för att kunna dra ut värme ur matvarorna med någon större hastighet )

att kyla 24 st 33cl dryck från 20 grader till 0 grader handlar om 158 Wattimmar i värme som måste bortföras från drycken

vid evaporatortemperatur -10 grader och kondenstemperatur 55 grader så anges kyl-COP till 1.36-1.48 beroende på varvtal på danfoss BD35F-kompressorn så handlar det om ca 116 extra Wh från batteri i kylkostnad per 24-pack 33 cl dryck.

skulle man med fläktar hålla evatoratorn kring 0 grader när drycken kyls ned så är kyl-COP ca 1.78-1.87 beroende på kompressorvarvtal och samma mängd dryck skulle då ta ca 89 Wh från batteri att kylas ned.

Mao. att kyla ned en 24-pack 33cl dryck (7.92 liter) från 20 till 0 grader drar nästan lika mycket energi från batteriet som ett dygns kompressorkyla i din kylbox.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Underbart, jag hade i och för sig fel med en faktor 24.
Tack för ett utförligt svar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är man i en båt så finns det kanske kallt vatten några meter ner under kölen. En liten cirkulationspump kan vara ett alternativ om man inte vill sänka ner det som ska kylas.
xxargs

Inlägg av xxargs »

åtminstone kan man kyla den första tiotalet grader med drycken i en nätkasse i vattnet innan man skickar in den i kylen

sedan är det också skillnad effektivitet på kylmaskiner med kondensor som är luftkylda med kanske fläkt som hjälp mot maskiner som kyler kondensorn mot havsvatten och med kapillärsrörlängder anpassade för resp. driftfall
Skriv svar