Störningar i RS485

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
in_fidem

Störningar i RS485

Inlägg av in_fidem »

Hej, jag är helt ny här och dessutom inte slängd i elektronik - eller nätverk. Vi har ett allvarligt problem med en larmanläggning som befinner sig nära kraftledningar. Några larmsektioner kan inte tolka de instruktioner som skickas ut från centralen. Vi misstänker en 50Hz-störning från kraftledningarna.

För att undvika galvanisk kontakt har vi monterat adapters som översätter signalerna till RS485. Det blev något bättre men inte bra nog. Finns det något annat sätt att störa av? Hjälper det att skärma själva elektroniken och vad bör man i så fall använda?

Vi hade tänkt mäta upp signalen med ett oscilloskop. Vet någon hur man går tillväga? Vilken typ behövs och hur kopplar man in den?
Det är en enkla pulser och kvittenser, ingen komplicerad signaltrafik alltså. Apparaterna är inställda på 2400 Baud.

Om detta är fel forum är jag tacksam för en spark i rätt riktning.
Användarvisningsbild
swapper

Re: Störningar i RS485

Inlägg av swapper »

Det enda jag kan bidraga med är att det är viktigt att man har med jorden när man kör RS485 då det annars kan bli potentialskillnader som stör ut signalen.
Dvs 2 ledare + jorden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom får den inte vara jordad, däremot kan det vara bra med skärmad kabel, vilken man jordar i ena ändan och med ett rc-filter i andra ändan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Konceptet med RS485 är att det inte finns några störningar säger Lasp
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, RS485 över TP är mindre störkänsligt än andra system, och klarar rätt tuffa miljöer, om man gör rätt.
Som vanligt, gör man fel, så skiter det sig, oavsett.
jah

Inlägg av jah »

Vad är det för "adapters" ni använt, och RS485 ger ju ingen galvanisk isolation i sig själv!?

Om adaptrarna är av den minimala typen så stjäl de kanske rent av matningen från serieporten, och då blir det kanske inte mycket till signal i andra änden, samtidigt som det saknas isolation.

Sedan bör man se till att det finns tomgångsspänning på linan (bias) så att ingångarna inte "fladdrar".
Visst kan det finnas moderna kretsar som hanterar flytande bus i adaptrarna, men varför chansa...
Terminering behövs egentligen inte vid så låga hastigheter som 2400bps, men de kan hjälpa till att dämpa störningar också.
Sen så ska kabeln vara tvinnad också för bäst effekt. Vanlig CAT5 funkar. Termineras med 100ohm.
Använd också ett extra par för signaljord mellan noderna, annars kan man få störningar och brända transceivers pga för stor spänningsdifferens (common mode får vara max runt 5-7V, läs datablad för aktuella kretsar).

/J

[Edit]
hade missat "inte"
Senast redigerad av jah 27 juni 2013, 02:01:04, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använd fiber om det kniper.
in_fidem

Inlägg av in_fidem »

Wow...

Tack till alla för snabb respons! Ska försöka smälta denna mängd av tips. ELAQBY-kabel används, ska kolla hur jordning m.m. är utförd.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Kolla att du har stabilt >minst< 0,3V i spänningsskillnad mellan A och B kabeln på alla noder -när alla noder är i lyssnande läge och ingen nod sänder. Om spänningsskillnaden verkar för liten och/eller fladdrig får du komplettera med hårdare pull-up resp. pull-down på bussledningarna för att separera dom.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan finns det saker som:
* Stubbar ska undvikas eller i alla fall vara korta.
* Terminering bör finnas - men bara i varje ända av bussen, inte vid varje node.
in_fidem

Inlägg av in_fidem »

swapper skrev:Det enda jag kan bidraga med är att det är viktigt att man har med jorden när man kör RS485 då det annars kan bli potentialskillnader som stör ut signalen.
Dvs 2 ledare + jorden.
På våra RS485-adaptrar finns 3 skruvar: ( + GND DAT ) är det vad du menar?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ta en bild på adaptern så att vi kan se vad du har och hur du använt den, instinktivt så verkar märkningen "fel".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om märkningen är sådan, är det ingen RS485, då de är märkta med +/- Com eller A/B -Com, där Com kan vara GND eller nått annat.

Det låter som något helt annat med den märkningen.
Tag_H

Inlägg av Tag_H »

Störningar från 50Hz låter långsökt på 485,
jag hade koncentrerat mig på att se till så det är rätt terminerat.
Det ska sitta ca: 100 Ohm mellan D+ & D- på första och sista noden. 120 Ohm brukar jag använda,
kolla detta i databladen för dina kretsar.

Nästa viktiga punkt är val av kabel, särskilt vid långa avstånd och snabb kommunikation.
Det måste vara en skärmad partvinnad kabel.
Och paren måste kopplas på samma 485 kanal.

bifogar ett par enkla foton på en osc-mätning på 485 kommunikation.
det kan se lite olika ut mellan olika system, men det viktiga är att 0 nivån mellan paketen har samma potential.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
in_fidem

Inlägg av in_fidem »

Hej igen och åter tack för hjälpen. Har varit borta. Tyvärr såg jag inte det senaste inlägget från Tag_H, men jag har fått i stort sett samma råd från leverantören av elektroniken. Anläggningen har kraftiga magnetfält från en 400KV kraftledning så det rör sig troligen om en 50Hz-störning. Har inte haft möjlighet att kika med oscilloskop, men däremot har jag gjort följande:
1. Bytt ut nätverkskorten (som inte alls har + GND och DAT som jag skrev utan A och B) då tillverkaren ville skicka nya "testade och optimerade".
2. Satt ett 120 Ohm över A och B på den mest avlägsna noden (en av dem som krånglade).
3. Lindat skalade stubbar i skåpen med skärmande tejp.

Och se - det funkade direkt! Om det fortsätter att vara stabilt...ja det får vi se.

Fråga till Tag_H: Tycker du jag ska sätta ett likadant motstånd även på den närmaste noden eller ska jag låta det vara (du vet "if it ain't broken, don't fix it)?
Skriv svar