Tankar kring CNCfräs kontruktion
-
Tankar kring CNCfräs kontruktion
Hej, några av er kanske har sett mitt fräsbygge i mdf. För att vara första bygget är jag ändå ganska nöjd. Den funkade till enklare saker i mdf o plast men om man ska köra alu så blir det lite problem, det går men det är knappt.
Så nu planerar jag en andra revision av fräsen eller snarare ett ombygge. Denna gången hade jag tänkt att bygga den i stål. Tanken är att bygga den i 20x20x1,5 Fyrkantsrör.
Ett krav är att den ska klara alu i någon rimlig hastighet
Beräknad arbetsyta är 330x330x80
Laddar upp lite bilder på kontruktionen i cad, det som jag har kvar att moddelera är motorfästena, drivningen och spindeln.
Vad tror ni om kontruktionen, något som skulle funka? Dela med er av era tankar och idéer
Så nu planerar jag en andra revision av fräsen eller snarare ett ombygge. Denna gången hade jag tänkt att bygga den i stål. Tanken är att bygga den i 20x20x1,5 Fyrkantsrör.
Ett krav är att den ska klara alu i någon rimlig hastighet
Beräknad arbetsyta är 330x330x80
Laddar upp lite bilder på kontruktionen i cad, det som jag har kvar att moddelera är motorfästena, drivningen och spindeln.
Vad tror ni om kontruktionen, något som skulle funka? Dela med er av era tankar och idéer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tankar kring CNCfräs kontruktion
Spontant, skippa dom frihängande axlarna och byt till understödda axlar: http://www.worldofcnc.com/fully-support ... -1863.html som du monterar på två fyrkantsrör, blir klart stabilare.
Sen höjer du den främre support-triangeln en bit så att stöttepunkten hamnar mitt mellan de två linjärgejdrarna för Y-axeln i stället för under dom.
Lägg till krysstag på baksidan mellan sidorna.
Och sist men inte minst montera den med en hög skruvar på en stadig bottenplatta, så vridstyvt är inte 20x20mm stål ändå...
Sen höjer du den främre support-triangeln en bit så att stöttepunkten hamnar mitt mellan de två linjärgejdrarna för Y-axeln i stället för under dom.
Och sist men inte minst montera den med en hög skruvar på en stadig bottenplatta, så vridstyvt är inte 20x20mm stål ändå...
-
Meduza skrev: Spontant, skippa dom frihängande axlarna och byt till understödda axlar: http://www.worldofcnc.com/fully-support ... -1863.html som du monterar på två fyrkantsrör, blir klart stabilare.
Så nu har jag gjort lite ändringar på desigen, vad tror du nu?
Jag valde att göra såhär för att spara lite pengar, men om man känner att det inte funkar så går det ju sätta dig en bit till Bottenplattan ej moddelerad än, kommer i den slutgiltiga designen
Klart bättre, men fuska inte med material under linjärgejdrarna, det kommer du bara att ångra och du sparar såpass lite pengar.
Inga justeringsmöjligheter för axlarna för att få dessa parallella? Eller ska de planfräsas sådant fall så behöver du nog lite mer gods i profilerna än 1,5mm
Att svetsa ihop detta med en noggrannhet under 5mm är en liten utmaning i sig!
Man får svetsa, mäta, svetsa, mäta, justera, kapa, mäta, svetsa och så börjar de om igen..
Och när du "triangulerar" så sätter man strävorna så de möt där andra rör möts, då blir de vridstyvast och högsta hållfasthet!
Byt även Z-axeln mot en tjockare plåt istället för en ram i profiler så kommer du närmare linjärenheterna med din spindel! Samma gäller ju för bordet!
Att svetsa ihop detta med en noggrannhet under 5mm är en liten utmaning i sig!
Man får svetsa, mäta, svetsa, mäta, justera, kapa, mäta, svetsa och så börjar de om igen..
Och när du "triangulerar" så sätter man strävorna så de möt där andra rör möts, då blir de vridstyvast och högsta hållfasthet!
Byt även Z-axeln mot en tjockare plåt istället för en ram i profiler så kommer du närmare linjärenheterna med din spindel! Samma gäller ju för bordet!
-
Där sa du nått, det tål att tänka pågOry skrev:Inga justeringsmöjligheter för axlarna för att få dessa parallella? Eller ska de planfräsas sådant fall så behöver du nog lite mer gods i profilerna än 1,5mm

Har uppdatera kontruktionen yttligare
Har kört med 10mm alu på plattorna, men de ska nog funka
Vet inte om skissen avser vara komplett när det gäller lagringen av kulskruvarna, men det ser ut som dom bara har en enkel radiell lagring.
Skruvarna måste vara fasta i ena ändan och flyta i andra för att du inte skall få glapp.
Man spänner alltså normalt skruven mot lagret i ena ändan.
Skruvarna måste vara fasta i ena ändan och flyta i andra för att du inte skall få glapp.
-
Det är inte riktigt komplett än, men de får vara nog med caddande för idagToPNoTCH skrev: Vet inte om skissen avser vara komplett när det gäller lagringen av kulskruvarna, men det ser ut som dom bara har en enkel radiell lagring.

Kortare linjärenheter eller bredare maskin, som de är nu kommer du inte kunna utnyttja fulla längden på X!