3D-printer Viktoria

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frallzor

3D-printer Viktoria

Inlägg av frallzor »

Bild
Bild

Ett 3D-skrivarprojekt av en bättre kaliber.

3D-skrivaren Viktoria kommer vara en öppen design i andan med 3D-skrivartrenden.
XY kommer fungera enligt [core]XY (http://www.corexy.com) medans Z kommer drivas av en kulskruv.

Målet med skrivaren är att klara i minimum 20x20x20cm stora modeller i en färg.

Nedan är en första modell i linjeformat för att kontrollera både storlek och arbetstyta.
Denna lösning blev det jag bygger vidare på som kan medge upp till 250x250x250mm stora modeller om det byggs rätt.

Bild

För att täcka sidorna har jag tagit inspiration av diverse produkte och detta är resultat i en tidig rendering.
Bild

2013-06-26

Har börjat skissa lite på en lösning till X-axeln där extrudern ska monteras.
Bild

2013-06-26
Delarna till stommen är nu beställda tack vare AluFlex som bistår med de avgörande delarna för bygget, men när jag nu undersökt arbetsytas insåg jag att 4cm extra per profil i xy-led ger ännu mer utrymme,
så ska försöka få det ordnat i början på nästa vecka

2013-07-01
Projektet läggs lite på is, uppdateringsmässigt, väntar på delar just nu med vilka lite monteringsdetaljer och liknande ska undersökas sen, men det fortgår även om det verkar stå still

2013-07-02
Börjat meka med grafisk material att ha i manualen/byggbeskrivningen, just nu lite material som beskriver coreXY´s rörelsemönster
Bild

2013-07-04
Börjat skissa lite på layouten till coreXY-mekaniken, krävs lite pill för att få mesta möjliga ur allt.
Bild

2013-07-11
Leverans av delar, även kallad milstolpe. Vad är det i lådorna tro? =)
Bild

Och några timmar senare så vart lådan uppackad och lekt med. Än en gång ett stort tack till Aluflex som bistått med dessa delarna!
Bild

Bild

Bild

Bild

2013-07-16
Börjat köra lite snabb testmonteringar för att mäta ut lite var man ska kunna placera kuggar, stegmotorer etc.
Bild

Efter lite caddande och testande blev en enkel testbit utfräst för X-axeln.
Bild

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Information kommer fortlöpande läggas till i denna post, med datummärkningar för att se vad som är nytt.
Senast redigerad av frallzor 16 juli 2013, 22:32:31, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Andax

Re: 3D-printer Viktoria

Inlägg av Andax »

Gillar designen. Din corexy variant påminner om hur Buccaneer 3D har gjort med linjärlager med vagnar.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Ja den designen är ju även "rippad" från coreXY, de har liknande exempel med linjärlager.
Riktiga linjärlager är ju det optimala, men givetvis kan man ju med små medel få liknande lösningar som coreXY visar =)
Men jag eftersträvar enkelhet med denna, allt som kan tänkas som ren estetik kommer vara valbart så att säga (chassit),
grunden ska ju vara det som krävs för en fungerande skrivare, och den ska nästan kunna vara en byggsats.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag föredrar din och Buccaneers variant med linjärlager med vagn. Då behöver man inte två parallella rundstänger utan kan ta upp moment även runt rörelserikningen.

Buccaneers mekanik (fruktansvärt enkel att tillverka och montera):
Bild
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Det där har du ju väldigt rätt i ja, det blir ju betydligt bättre på detta sättet.
Och man slipper delar som tjyvar plats som inte egentligen hade behövts =)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Inget nytt direkt (coreXY) ;)

Bild

Det ser lovande ut detta! Proffigt CADat.
Senast redigerad av kankki 27 juni 2013, 11:11:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Snyggt, är gärna med och utvecklar/CAD om det behövs. Och sen bygga en såklart.

Ett tips: Dela skalet i 2-3 bitar istället för 1 som nu. Billigare, enklare och lättare att öppna.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Har funderat på 2 bitar, men det förstör lite av charmen tycker jag, då man får 2 "sömmar".
Men med rätt skruv skulle det säkert gå utan att uttrycket påverkas för mycket om de går att försänka lite snyggt på sidorna =)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle hellre se att du gör chassit i tre delar, "baksida", "vänster fram" och "höger fram", sedan sätter pianogångjärn på insidan (går fästa med typ 3M VHB-tejp för att inte förstöra det cleana utseendet) och har en smal skarv längst fram (magnetlist är en bra pryl för att hålla fast skarven perfekt), så att man skulle kunna öppna chassits "dörrar" för att komma åt innerdelarna för enkel service men clean look :)

Sen skulle jag även gärna se den byggdes med "heated build chamber" för att klara lite besvärligare plastsorter bättre och glasfönster, samt vettig kylning till stegmotorerna, men det kanske är en helt annan modell :)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Tanken med täcksidorna är ju bara rent estetiskt egentligen.
Att kunna öppna lätt är inget jag prioriterar, det man ska kunna komma åt är från toppen och öppningarna egentligen.

Men alla idéer och tankar är givetvis värda att fundera över =)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Meduza skrev:Sen skulle jag även gärna se den byggdes med "heated build chamber" för att klara lite besvärligare plastsorter bättre och glasfönster, samt vettig kylning till stegmotorerna, men det kanske är en helt annan modell :)
Avser man sälja skönheten så finns det ett litet problem med heated build chamber: det är patenterat :(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns det inte hörnprofiler med spår för sidoplåtar?
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Denna designen ska vara open source på alla sätt den kan, men då detta är min första riktiga egna maskin så kör jag nog väldigt basic först =)
Dock utan att försöka tumma på bra förslag. Men heated build platform ligger ganska långt fram i kön som minst iallafall.

Och på tal om annat, om någon känner sig manad att hjälpa till med bearbetning av diverse delar i plåt/plattstång, våga säga till ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Meduza skrev:Sen skulle jag även gärna se den byggdes med "heated build chamber" för att klara lite besvärligare plastsorter bättre och glasfönster, samt vettig kylning till stegmotorerna, men det kanske är en helt annan modell :)
Stegmotorerna kan ju sitta utanför "heated build chamber" då dom inte är rörliga. Finns liknande lösningar även för extruder.
Henrik Kjellberg skrev:Avser man sälja skönheten så finns det ett litet problem med heated build chamber: det är patenterat :(
Va? Den tekniken måste väl ändå vara äldre än 20 år? Att bearbeta material inne i ett uppvärmt utrymme har människan sysslat med i 1000-tals år, även om det inte är exakt samma sak.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nope, Stratsys fick det patentet typ 2004... så det går inte ut på många år ännu...

Och netrunner, det där med stegmotorer utanför kammaren har jag redan tänkt på:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=214 :)
Skriv svar