Bygga åskskydd till Automower.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Då jag bor på landet har jag både grov-mellan och Finskydd på inkommande el och tele.
Men min kära automower har en stor jävla antenn som ligger runt hela gräsmattan som funkar som en jävligt bra uppsamlare när åskan slår ner.
Och förra veckan dog den. Ett kretskort för 930 kr fick bytas.

Ut från min automower är det 3 trådar. 1 Guide och 2 för slingan.

Jag har kollat på Teleskydd men då jag behöver 2 st så kommer de kosta mer än vad jag har gett för kortet vilket förlorar lite av hela poängen.

Vad består ett åskskydd av igentligen o kan man bygga ett själv som är pålitligt och funktionellt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av danei »

Nu har jag ju inte en aning om vad som händer när den blir oskskadad. Men på greenmate laddaren verkar det vara trivtransistorn till sllingan som går sönder. Där toror jag att en stansientskydds diod på slinganslutnignen skulle göra den mycket tåligare. Om det hjälper för dina problem har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Icecap »

Åska i sig är sällan något större problem. Problemet kommer när det som samlar upp pulserna sitter till något som är "fast", t.ex. el- eller telenätet.

Då drivstegets schema inte är känd för mig är danei's råd inte helt fel men med ett schema kunde det vara möjligt att designa ett skydd som inte ville vara alldeles uselt.

Steg 1 är att skydda för de pulser som blir inducerat i själva slingan. Detta kan bara göras vid att "kortsluta" slingan vid överspänning och där kommer transidentskyddsdioderna in. Ett exempel kan vara 70-135-87 men utan att veta om den är rätt, jag vet inte drivstegets spänning osv.

Sedan ville en 60-409-92 mellan slingan och skyddsjord vara en stor hjälp också.

Men som sagt: det är bara grova hugg, med ett schema kan man ge mycket bättre svar.
Senast redigerad av Icecap 17 augusti 2013, 11:33:39, redigerad totalt 1 gång.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av mullemeck »

Beroende på vad som skickas på slingan så skulle jag nog köra nån lösning i stil med GasDischargeTube->Common mode choke->TransientSkyddsDiod/MOV

Om det är högfrekvent som skickas kan man byta ut Common mode choken mot en strömswitch typ TBU-CA085-200 som stänger om det går mer än 200mA genom den.

Väljer man rätt GDT här kan man klara en smäll på 10KV och 5KA minst en gång.

/Joakim
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja men då tar vi och återupplivar en gammal tråd. Eller gammal o gammal. inte F*N gammal nog för nu var det dax igen.

Men om vi nu skulle ta tag i detta med att ordna ett överspännings skydd..

Jag har ju 2 delar som skall skyddas. Guid slinga och begränsnings slinga.
Mäter man mellan slinga in och ut får man 36
Och jag har kollat lite på olika transient dioder.

Om man monterar en diod mellan slinga in - slinga ut
Sedan monterar man en diod mellan Guid - slinga in
Och ytterligare en mellan Guid - slinga ut

Då tänkte jag att man använder en som heter 70-135-22
Vad jag har förstått så är stand off spänningen den som inte skall överskridas innan dioden börjar leda? Denna dioden har en spänning på 40V. och dioden är dubbelriktad.
Har jag valt rätt komponent?

Sedan var jag även rekommenderad att montera en 60-409-92 mellan slinga och jord.
Vore det inte bättre och sätta en 60-410-38 då den har en tändspänning på 90V istället för 350V ?

Denna komponent är jag dock lite osäker på hur den är tänkt att kopplas. Det är 3 ben på den. är det in respektive ut i varje ände och mitten skall gå mot jord? och vid kass komponent så blir det avbrott?

Kod: Markera allt

 Slinga in      Guid         Slinga ut
    l               l                 l
    l               l                 l
    l               l                 l
    l               l                 l
    l               l                 l
     ------------------------
Jag får inte till min lilla asci bild
Men ni kanske förstår hur jag menar ändå. Slinga in o ut går just ut i en lång slinga och guiden är ansluten på mitten på slingan (Typ)

Vad tror ni har jag valt rätt komponenter och rätt tänk?

Vad gäller jordningen så tänkte jag dra en MK 10 till huvudjordningsplinten i mätarskåpet där inkommande matning är jordad och även åskskydd för el och Tele.
Senast redigerad av blueint 26 juli 2013, 18:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: ascii fix
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Icecap »

Som skrivit tidigare: utan att veta vilka spänningar som driver slingorna är det extremt svårt att rekommendera något specifikt.

Det är fortfarande två saker som kan hända:
1: Inducerat ström i slingan pga. magnetfält - som bara kan "hejdas" med t.ex. transidientdioder mellan ändorna av slingan. Om drivningen sker med en given spänning ska man såklart välja transidientdioder ett snäpp över den spänning - men inte speciellt långt över.

2: Inducerat spänning som följd av EMP. Denna spänning är gemensam för slingan, mäter man differentiellt över slingan är det knappast någon spänning alls men slingans potential kan göra ordentliga skutt. Denna sorts spänning avledas ofta bra med gasurladdningsrör, spänningen som aktiverar dom är inte speciellt viktigt då transformatorn i nätdelen ger en isolering. Viktigt är att BÅDA ändar av slingan skyddas med samma sorts urladdningsrör.

Såklart kan åskan ge upphov till båda typer av pulser (och gör det oftast) samtidig så båda typer av skydd ska användas - på båda slingor.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Vad jag har kunnat få fram är slingspänningen 36V

Men har jag tänkt rätt i övrigt i hur jag vill montera transientskydden?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Icecap »

Se där, nu kommer det fakta på bordet... det var så dags. Jag tillåter mig dock att tveka på att spänningen som är 36 (vaddå) är korrekt, det viktiga är peak-spänningen. Är det 36V du har mätt med ett multimeter på AC-området kan det mycket väl vara fel pga. frekvens och/eller kurvform. Enda rätta sättet att mäta på är med ett oscilloskop eller i brist på sånt en peakmätare medelst en diod och en kondensator.

Nåväl, grejen med 3 pinnar är eg. en dubbel urladdningsrör med mittpinnen som gemensam. Så varje av ytterbenen till var sin ända av en slinga och mittbenet till skyddsjord är då svaret.

Efter vad jag kan se är dioderna just - dioder! Så ska du skydda mot båda polariteter är det alltså två dioder per slinga som gäller.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Nej precis som du säger så har jag mätt med en Multimeter och inte använt något avancerat instrument. Men det står ivarjefal Fluke på den o inte biltema.

Jag jobbar i normala fall med spänningar på 230V upp till 600V

Men jag tror jag har fått lite mera kött på benen och skall göra ett försök att bygga ihop et åskskydd. Sen om det kommer funka ja det får vi se eller inte se den dagen det smäller igen.
mickej62
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 augusti 2013, 09:52:21

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av mickej62 »

Hej!
Ser att inget hänt här på ett par veckor, blev hur som helst nyfiken och tog fram mitt skåp och mätte.

Mellan 1 och 2 på begränsningsslingan mäter jag 60Vp-p mellan guideslinga och anslutning 1 eller 2 på begr. slinga får jag 30Vp-p.

Bör väl tillägga att det är mätt på en Automower 220AC.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Nerre »

Risken är väl att om du sätter ett åskskydd som kortsluter slingan så kommer åskan istället att elda upp slingan.

Samma sak med ett åskskydd som leder transienten till jord.

Så du får nog ställa dig frågan: Är kostnaden för att byta kortet värre än arbetet med att lägga ner en ny slinga?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på att det faktum att ett åskskydd de-facto kortsluter slingan på något vis skadar slingan, helt enkelt för att den har en ganska stor induktans.

En "direktträff" kommer självklart att ge problem men det ville den i vilket fall som helst så skyddet kommer bara att vara skydd mot "normala närheter".
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av prototypen »

Nerre skrev:Risken är väl att om du sätter ett åskskydd som kortsluter slingan så kommer åskan istället att elda upp slingan.

Samma sak med ett åskskydd som leder transienten till jord.

Så du får nog ställa dig frågan: Är kostnaden för att byta kortet värre än arbetet med att lägga ner en ny slinga?
Slingan är MYCKET tåligare än kortet, så ett överspänningsskydd ÄR motiverat.
Med de spänningar som är uppmätta så skulle ett vanligt telefonskydd vara lämpligt.
Ska vara både common mode och differentiellt.

Mot en direktträff hjälper inget skydd, träd sprängs, jord och mossa kastas omkring, brädor bryts, fasadmätarskåp rensas ur, mm
Det vet jag sedan 1991.

Protte
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Mindmapper »

mickej62 skrev:Hej!
Ser att inget hänt här på ett par veckor, blev hur som helst nyfiken och tog fram mitt skåp och mätte.

Mellan 1 och 2 på begränsningsslingan mäter jag 60Vp-p mellan guideslinga och anslutning 1 eller 2 på begr. slinga får jag 30Vp-p.

Bör väl tillägga att det är mätt på en Automower 220AC.
Hur är slingan utformad? Är det en riktig slinga med en tråd som går runt i en lop och kommer tillbaka eller är det en tråd som läggs ut utan att avslutas. Eftersom ordet slinga används så förmodar man väl att det är en lop.

Det bör väl kunna gå att sätta in en resistans med ett vettigt värde beroende på slingans impedans och dess normalström. Genom att sätta den resistansen mellan slingan och transientskydden får man en strömbegränsning. Med rätt värde på resistorns effekttålighet så ger resistorn med sig vid en kraftigare träff av åskan och det enda som behövs är byte av resistorn. Naturligtvis så får man se till att inte signalen i slingan blir för vek.
Mindmapper
Inlägg: 6477
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga åskskydd till Automower.

Inlägg av Mindmapper »

prototypen skrev:
Nerre skrev:Risken är väl att om du sätter ett åskskydd som kortsluter slingan så kommer åskan istället att elda upp slingan.

Samma sak med ett åskskydd som leder transienten till jord.

Så du får nog ställa dig frågan: Är kostnaden för att byta kortet värre än arbetet med att lägga ner en ny slinga?
Slingan är MYCKET tåligare än kortet, så ett överspänningsskydd ÄR motiverat.
Med de spänningar som är uppmätta så skulle ett vanligt telefonskydd vara lämpligt.
Ska vara både common mode och differentiellt.

Mot en direktträff hjälper inget skydd, träd sprängs, jord och mossa kastas omkring, brädor bryts, fasadmätarskåp rensas ur, mm
Det vet jag sedan 1991.


Protte
Detta gällde även 2011, kan jag intyga!

fasadmäteren skräp, en styrning till en avloppstank likaså, sedan tog det stopp vid jordfelsbrytaren som blev helt sönder men inte släppte något vidare in i huset.
Skriv svar