Val av lödstation och lödtenn?

Användarvisningsbild
Maze

Val av lödstation och lödtenn?

Inlägg av Maze »

Ska köpa mig en bättre lödstation för hobbybruk men har lite svårt att bestämma vilken modell jag ska ha. Kommer mest löda mönsterkort med ytmonterat men även en del veroboard och kablage.

De stationer jag väljer mellan är Weller WS-81 eller WSD-81 med WSP-80 kolven samt WSD-81 SE med WP65 kolven. Någon som har erfarenheter från dessa enheter? De första varianterna känns som klassiker men jag har även kollat en del på WP65 varianten. Denna känns lite smidigare och har annat ställ med trassel istället för svamp. Frågan är om man kommer sakna de sista 15W när man ska löda kort med stora jordplan osv?

Sen ska jag skaffa lite nytt lödtenn också och då är frågan om man ska helt gå över till blyfritt? Eller kommer det bara stressa kort och komponenter mer? Är det några här som kör blyfritt för hobbybruk och tycker det fungerar bra? Har även kolla en del på olika fluss och Crystal 400 verkar populärt, sen finns ju HS10, 365, C505, K100, K110 osv. Någon som kan rekommendera något som ger snygga lödningar utan tvätt och som är lätt och trevligt att arbeta med. Hade tänkte 0,3mm eller 0,5mm för ytmonterat och sen 0,7mm för hålat och kablage.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Val av lödstation och lödtenn?

Inlägg av Glenn »

Tja, WS81 och WSD81 är ju enda skillnaden att man har en display man aldrig tittar på, precis som att man aldrig tittar på den analoga ratten på WS81.

Ang pennorna så har jag en äldre modell men efter att ha testlödit med dom moderna tycker jag inte det kändes värt att byta.

Själv struntar jag i allt avd blyfritt heter, speciellt som att man därför har kunnat köpa högkvalitativt blyat tenn från diverse ställen då detta fasades ut, jag kör 0.5mm till allt, men hade iofs inte tackat nej till ett tunnare enstaka gånger.

Ser ingen anledning till att köra blyfritt hemma, speciellt inte efterssom man antagligen har en massa blyade komponenter ändå.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Finns det någon speciell anledning till att du bara kollar på Weller?
Jag hade kollat på en begagnad JBC på Ebay istället. Skillnaden är stor.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller en Metcal, en av de bästa köpen jag gjort, enda är väl att spetsarna är svindyra...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

De stora fördelarna med weller är ju just att spetsarna är nästan gratis, och att reservdelarna är lättillgängliga och billiga.

Dessutom ser man betydligt oftare billiga wellerstationer till salu.
mr.andersson

Inlägg av mr.andersson »

Jag har helt gått över till blyfri lödning även för hobbybruk. Detta eftersom jag är lite skraj för att utsätta mig för mycket för bly. Kör med märket KOKI som jag tycker är lika lätt att löda med som med blyat. (Förutsatt att jag kör med en lödstation med stabil temperatur)
Flussmedlet i KOKI far jag inte lika illa av som andra märken upplever jag det som.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Så som jag har förstått det så är blyet från blyat lödtenn aldrig farligt om man tvättar händerna efter att man har lödit klart. Jag läste någonstans att blyhalten har mätts hos personer som har lödit med blyat lödtenn hela dagarna i många år och att den inte var högre än genomsnittet.
Lödröken som uppstår när man löder med blyfritt lödtenn vid högre temperatur skulle däremot vara farligare än lödröken från blyat lödtenn vid lägre temperatur.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

jbc är i en klass för sig. kör sedan med sn100c lod från candorsweden. kanonbra att löda med.
superx

Inlägg av superx »

Jag köpte en begagnad Metcal till jobbet. Superbra köp! Har aldrig använt något bättre. Finns mycket spetsar att få tag på på ebay och andra ställen långt under nypris.
mr.andersson skrev:Kör med märket KOKI som jag tycker är lika lätt att löda med som med blyat
Var köper du det?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag bytte från en enkel Weller till en Metcal och är oerhört nöjd, speciellt med tip-to-grip och den snabba starttiden, samt det smidiga sättet att byta spetsar. Hobbylöder man bara lite ibland och stänger av stationen håller nog spetsarna lääänge. Jbc hade vi nog på lödkursen de var fantastiska de också. Imho då.

Mvh mikael
PF013

Inlägg av PF013 »

Jag kör Metcal hemma och JBC på jobbet, jag håller med om att båda spelar i en helt annan division än Weller.
superx

Inlägg av superx »

Har övergått helt till blyfritt också nu, och köpte lod från KOKI som något tipsade om. Funkar väldigt bra, så tack för det tipset!

Köpte även lite nya spetsar till Metcal-stationen, vilka kostade 150kr styck. De gamla har använts i många år nu med blyat lod, och är fortfarande ok. Får se hur dessa klarar sig.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har lite lodpasta hemma, lätt att få på händerna utan att man märker det och med småbarn hemma känns det som jag vill övergå till blyfritt där iaf.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Om man kollar på Elfa och WS-81 så kostar den 2300kr+moms. Hur mycket måste man inte löda hemma då för att det ska vara värt dom pengarna? Själv har jag någon billig variant för 5-600 som räcker alla gånger för min del iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

adent skrev:Jag har lite lodpasta hemma, lätt att få på händerna utan att man märker det och med småbarn hemma känns det som jag vill övergå till blyfritt där iaf.
Och du tror att blyfri lödpasta är nyttigare att äta ?

Över huvud taget var ju iden att förbjuda blyat lod ett enda stort slag i luften..
Skriv svar