Tekko lägger ner klass D aka "back to the Drawing Board"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Tekko mekkar mer klass D

Inlägg av orvar-e »

Keep up the good work ...... :mrgreen:
Tekko

Re: Tekko mekkar mer klass D

Inlägg av Tekko »

Petade ihop en andra modul:

Tekko

Re: Tekko lägger ner klass d

Inlägg av Tekko »

Pga en upptäckt att mina klass d moduler har visat sej vara AM sändare som på en AM radio dyker upp mellan 600kHz and 2MHz så återkallar jag alla bilder och videos på detta projekt för radering.

Alla ännu opopulerade kort kommer att samlas ihop och förstöras och färdigbyggda moduler kommer att samlas ihop för tillvaratagning av användbara komponenter.

Tills dess att jag lärt mej mer om kretskortsdesign ovanför 20kHz så lägger jag ner allt arbete på klass d och relaterat... iaf tills vidare.

Jag vill ändå tacka för visat intresse för detta projekt, men detta är tyvärr slutet. Jag ska vara glad att jag inte har fått besök av PTS ännu ang olovlig sändning på AM bandet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Tekko lägger ner klass D

Inlägg av orvar-e »

Beklagar. :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Oj! Undrar hur långt bort radiovågorna nådde. :humm:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Att det blir potentielt kraftfulla sändare vid klass D är helt normalt och ofrånkomligt. För att förhindra spridning av RF-signalen ser man till att inte koppla in en anpassad antenn. Utan antenn kommer sändaren bli ytterst ineffektiv vid dessa frekvenser.

Det är relativt enkelt att eliminera antennen.
Alla in och utgångar bör förses med bra lågpassfiltrering till en gemensam jord, vilket undanröjer möjligheten att högfrekvent signal kan matas till antenn. Det påverkar inte stegets möjligheter att t.ex. driva högtalare med hög effekt.
Jämför t.ex. vanliga kraft-inverters som arbetar vid liknande frekvenser och spänningar. De har oftast måttligt plåt-skärmat switch-steg, nätfilter och möjligen en ferrittub lite här och där samt anpassade filter på utspänningarna, både för AC och DC.
Om du kontrollerar utsänd signal med en AM-radio kan signalen ändå verka kraftfull trots skärmning och filtrering men detta är i huvudsak magnetisk koppling som dämpas fort med avståndet.
Använd korta ledare för sådant som bär högfrekvent skräp, ett sammanhängande jordplan med genomtänkta jordströmmarna kan tjäna som moderkort för dina existerande kort.
Ett vanligt PC nätaggreagat kan kan rensas ut men behålla filterbitarna så har du en låda till bygget. Se särskilt till att behålla det kapslade nätfiltret som alltid är RF-mässigt jordat i höljet.
Låt inga ofiltrerade kablar punktera din skärm. Ett PC nätaggregat har på utsidan normal DC-filtrering men oftast även ferrit-ringar där både jord och spänning passerar igenom. Att även jorden ska med är för att för att inte belasta ferriten med osymetriska laster. Ferriten ska givetvis vara av en typ som ger stora förluster vid önskat frekvensområde. Vill man gå ytterligare ett steg längre filtrerar man med genomföringskondensatorer.

Jag byggde några klass D-steg med effekter upp till 2 kW och själva slutstegen byggdes i skärmad box typ ELFA-box, men det blev rätt många lågnivå signalkablar som skulle in och ut ur boxen. Som ett led i att inte punktera skärmen använde jag mej av en chassi D-sub med integrerat PI-filter där samtliga småsignal LF-signaler fick passera. Praktiskt och såg prydligt ut.

Bygg någorlunda anständigt och det ska inte vara några problem. Det finns gott om produkter som är betydligt värre stör-sändare:
Kinesiska lågpris-lysrör med elektronisk drivare, har ofta endast symbolisk filtrering och är anslutna till en lång antenn i form av nätkabeln där kanske ena ledaren går till en strömbrytare och den andra ledaren går annan väg till centralen. Samma sak med tyristor-ljusdimmers. Ett problem med dessa produkter är att ett bra nätfilter innefattar fysiskt rätt stora induktanser och kondensatorer, och det får helt enkelt inte rum i tillgängligt armatur-utrymme. Inte alla radio-amatörer som gillar resulterande RF-dimman.
För låga radiofrekvenser, VLF finns gott om störsändare i snart varje villkvarter som dessutom sänder via stora antenner i form av begränsningsslingor för robot-gräsklippare. Att antennen är något nedgrävd har inte så stor negativ betydelse vid riktigt låga frekvenser.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Att bygga i skärmade burkar är bara att sopa problemet under mattan. Jag strävar efter att mina moduler ska kunna köras sida vid sida utan att störa eller påverka en AM radio inom en enmeters radie.

Hypex UcD moduler kan detta, Anaview/abletecs moduler klarar detta. Dessa moduler kan du montera i samma låda som en AM/FM radio helt utan problem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kontrollera pulsflankerna?

Sprid ut PWM signalen från 0000 0011 till 0010 0001 osv.. (i nästa period så byter de plats igen)
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Du menar Spread Spectrum....en väl använd teknik för att minska energinivån i störande EMI toppar.
Detta göres enklast helt analogt, behövs ingen microprocessor för detta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur görs det analogt?
JanErik

Inlägg av JanErik »

Hur stort är detta problem på kommersiella klass D-chip om man bygger enligt referensdesign? Och är det hälsoriskerna av EMF man ska bekymra sig för eller är det mera tekniska störningar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm... Jo, att de sänder är ju ganska klart. Men att kommersiella ska kunde göra det utan skärmning tror jag inte på!

Skärmningen måste då finnas i själva mönsterkortet och komponentplaceringen, helt enkelt för att switchningen i sig alltid alstrar en massa otrevligheter.

Sedan är ett design av ett sådan steg med rätt avkoppling inte alls enkelt! Man kan komma långt om man kan lite om EMC och vilka komponenter som gör vad och där är jag säker på att Tekko kan klara sig ganska väl. Men i det initiala skedet där man experimenterar och det finns en ledning här och där kan det bli besvärligt att få skiten "tyst".

Och om sändaren är mycket kraftig kan man bara konstatera att själva steget var switchad mycket effektivt och väl - fast det är kanske ingen större tröst.

Ändå har Tekkos inlägg om dessa steg givit mig en hel del idéer som jag förvisso inte har använd än men som i ett senare skede nog kommer att vara grunden i en drivenhet för BLDC i ett framtida projekt.

Så Tekko: Jag beklagar - men tackar för idéer och inspiration.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för idéer?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På ett senare tidpunkt ämnar jag att bygga en el-assisterat cykel. Planeringen är långt gången och jag har beslutat mig för att varje bakhjul ska ha en BLDC-motor. Drivningen av dessa motorer ska kunde varieras mellan ganska vida gränser och detta betyder att jag ämnar att använda strömbegränsning i drivningen, helt enkelt för att kunde köra mycket långsamt med motorn utan att elda upp den.

Denna strömbegränsning ska vara med switch-mode och där kommer inspirationen in. Då jag inte vet (än) vilket sätt som är mest korrekt kommer jag att testa lite olika sätt, primärt är dock att jag har några drivsteg i herrstorlek, sedan ska styrningen anpassas efter vad som ger bäst effektivitet.

Planerna är att jag ska ha totalt 1kW+ motor, detta i samband med kåpa bör ge en toppfart på ung. 60km/t. Men jag vill att den ska kunde smyga fram i mycket låg hastighet också samt kunde starta i uppförsbacke, alltså anser jag att det under delar av varvtalsregistret behövs strömbegränsning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle du utforma drivsteget på något speciellt sätt för att åstadkomma detta?
Skriv svar