Blivit sugen på att bygga en CNC-fräs själv efter att ha sett alla projekt komma upp efterhand. Speciellt inspirerad av budgetbygget av enkla skenor som någon byggde, kommer ej ihåg namnet men men...
Så jag har börjat bygga min egen nu. Ska byggas helt i MDF var tanken, har inga trapetsskruvar utan kommer köra med gängstänger till en början. Får duga till mina enkla behov just nu. Kommer tyvärr inte heller använda linjärlager eller liknande i nuläget, kommer således använda skenor för lådor etc. Kommer bilder på allt såklart. Så småningom ska jag uppgradera till linjärlager med stålaxlar men för tillfället kommer detta få duga! Tror det kan bli ok till enklare saker iaf.
Bygger efterhand, så har en enkel handritad skiss som jag går efter. Men det blir alltid lite modifikationer. Storleken för att jämföra är 630x500 mm, höjden totalt är ca 500 mm också. Arbetsytan kommer bli ca 400x250x100 mm. Men det kan hända den blir lite mindre beroende på hur bygget tar sig.
Har också köpt, på tok för stora och kraftigt motorer samt drivare för detta bygge. Men, tanken är att när denna maskin har blivit ersatt av sin efterföljare att dessa kan återanvändas till en klart större maskin! Så det är väl investerade pengar om inte annat! Motorerna är Nema 23, 30Kg/cm. Ca 112 mm långa, så det är ganska feta. Väger 1.5 kg/st.
Nåja, till bilderna iaf. Det är så sant att bilder säger mer än 1000 ord. Så, här är så långt som jag kommer än så länge. Kommer, beroende på hur stabilt det hela blir att lägga till lager på sidan av portalen, för att göra det ytterliggare stabilt om det blir lite vingligt... Bilder kommer isf på detta annars kommer den se ut som den gör på bilderna..
Nåja: