Beräkna passdjup vid radiebearbetning?
- Krille Krokodil
Re: Beräkna passdjup vid radiebearbetning?
Där finns inget bättre mätverktyg för att mäta ytjämnhet med än sin fingertopp och inget bättre mått på vad som är "bra nog" än sitt öga, så man får helt enkelt testa olika skärdata och se var man är nöjd. I mer avancerade CAM kan man ställa maximal tillåten avvikelse från modellen på topparna, men det är inget jag använder speciellt ofta, jag kör på mina tumregler som jag har testat fram.
- frownlayer
det ser ut som att du kör någon slags konturkörning(randigt i bottnen blankt långt upp). detta gör att du får fräsen att gå 0.05mm i x/y, eller i z(alltså bara i 2d). vilket betyder att där väggen lutar mycket(längs upp) där stegar fräsen oändligt mycket, för att senare göra jättehopp mellan banorna(i bottnen) eller tvärtom.
det du letar efter är en scallop-fräsning där avståndet körs i 3d. detta kommer att få det att gå undan lite mer.
jag ska se om jag kan printa ut lite bilder så kanske du förstår bättre.
det du letar efter är en scallop-fräsning där avståndet körs i 3d. detta kommer att få det att gå undan lite mer.
jag ska se om jag kan printa ut lite bilder så kanske du förstår bättre.
- ghost_rider
ja precis, banorna är inte jämt fördelade. Vet i tusan o det går att ändra i cambam.