1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag
Re: 1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag
Mycket osannolikt. Det sitter samma drivmoduler i enfas och flerfas hällar. Många går att koppla på en eller två faser. Så det är i princip alltid 230V som gäller för induktionshällar. Danny kan nog ge definitiva svar.
Sedan har mitt uttag i väggen (Perilex-kontakt) 5st stift: 3st faser, nolla samt jord. Köper jag en induktionsspis så kommer inte kontakten att passa, utan då verkar det vara en 3 stiftig kontakt som gäller. En så kallad Norwesco-kontakt.
Frågade på el-giganten om man kunde få en induktionsspis med Perilex-kontakt och där blev svaret nej. Utan de tyckte att jag skulle anlita en elektriker istället.
Frågade på el-giganten om man kunde få en induktionsspis med Perilex-kontakt och där blev svaret nej. Utan de tyckte att jag skulle anlita en elektriker istället.
- Klas-Kenny

Klart en induktionsspis kan ha Perilex, står en sådan 3 meter ifrån mig.
Om du inte pratar om bara en häll.
Så blir det ju givetvis. Det gäller att slå på hjärnan innan man skriverWalle skrev: Förutsatt att vi pratar om rent resistiv last (vilket man väl får anta att en spis är) så blir summan av de strömmarna noll!Icke-intuivt så det förslår, men faserna ligger ju med 120 graders fördröjning, så vid varje givet tillfälle går det lika mycket ström "åt ena hållet" genom två av belastningarna, som det går ström "åt andra hållet" i den sista lasten.

Men som sagt, det är inte helt intuitivt...
-
Använd sladdtyp H 05 VVF eller liknande vid anslutning av
enheten.
Enheter med sladd ska vara anslutna till jordade vägguttag
avsäkrade med max. 25 A, ledningsarea 3x4 mm2.
Så 25 A enfas, smidigt..
enheten.
Enheter med sladd ska vara anslutna till jordade vägguttag
avsäkrade med max. 25 A, ledningsarea 3x4 mm2.
Så 25 A enfas, smidigt..
Walle skrev:Förutsatt att vi pratar om rent resistiv last (vilket man väl får anta att en spis är) så blir summan av de strömmarna noll!carpelux skrev:I teorin skulle man ju samtidigt kunna dra 10A per fas (givet att det är avsäkrat så) och då kommer ju summan av dessa strömmar gå tillbak i nollan vilket ju blir på tok för mycket, även om man skulle råka ha 2,5 mm² draget.Icke-intuivt så det förslår, men faserna ligger ju med 120 graders fördröjning, så vid varje givet tillfälle går det lika mycket ström "åt ena hållet" genom två av belastningarna, som det går ström "åt andra hållet" i den sista lasten.
en annan vinkling är att strömmen i nollan inte kan bli större än i ngn av faserna, hur olika man än belastar...
Det är som det kommit fram i tråden. Fördelningen är: 2faser till ind.hällen och 1fas till ugnen.
Ska kopplas in 3fas+nolla+jord.
Så här ser modulerna ut i Gorenjes spis.
1fas+Nolla till varje modul. Varje modul styr två plattor.

Ska kopplas in 3fas+nolla+jord.
Så här ser modulerna ut i Gorenjes spis.
1fas+Nolla till varje modul. Varje modul styr två plattor.

Mina ledningar till köket är 2.5mm^2 och säkrade till 16A.
Hittade manualen till spisen på nätet och där står följande (precis som svenne1985 påpekade):
"Enheter med sladd ska vara anslutna till jordade vägguttag avsäkrade med max. 25 A, ledningsarea 3x4 mm²."
Undra om det finns någon lämplig induktionsspis som fungerar med mina framdragna ledningar. Annars får det bli en 400V spis med glaskeramikhäll istället. Min nuvarande spis är märkt, "400V 3-fas, 3x16A"...
Hittade manualen till spisen på nätet och där står följande (precis som svenne1985 påpekade):
"Enheter med sladd ska vara anslutna till jordade vägguttag avsäkrade med max. 25 A, ledningsarea 3x4 mm²."
Undra om det finns någon lämplig induktionsspis som fungerar med mina framdragna ledningar. Annars får det bli en 400V spis med glaskeramikhäll istället. Min nuvarande spis är märkt, "400V 3-fas, 3x16A"...
Har du nolla framdraget så är det inga problem
Edit: Du får byta kabeln som följer med spisen om det bara är en 3ledars (1fas+n+jord).
Till en fem-ledars (3fas+nolla+jord). Det förutsätter att du har nollan framdraget till vägguttaget.
Edit: Du får byta kabeln som följer med spisen om det bara är en 3ledars (1fas+n+jord).
Till en fem-ledars (3fas+nolla+jord). Det förutsätter att du har nollan framdraget till vägguttaget.
Senast redigerad av Danny 18 juni 2013, 18:04:27, redigerad totalt 1 gång.
Nolla är framdraget. Men blir det inte problem ifall kabeldiametrarna är för små och mina säkringar för klena?
16A uppsäkring är inga problemMina ledningar till köket är 2.5mm^2 och säkrade till 16A.
Borde varit "Det är en spis som nyttjar 230 V mellan fas-nolla separat för varje fas."jens75 skrev:"Tack för du kontaktade oss. Det är en 3-fas spis med anslutning till 230v så den måste installeras av en behörig elektriker och levereras inte med stickkontakt."
Finn tre fel i tre påståenden ..

-
Var det inte så att spisen ska ha EN FAS 25A och levereras med kontakt avsedd för det? Vad har jag missat?