1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag
1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag
Hejsan,
Skickade följande fråga till en återförsäljare av vitvaror:
"
Jag funderar på att beställa en "Bosch HCE728353U" och har en fråga angående anslutninsspänningen. Det står i beskrivningen för spisen "3-fas-uttag (3 x 16A säkring)" , dvs trefas.
Sedan längre ned på sidan under Teknisk Data, så står det att det är 230V.
Så är spisen en 3-fas maskin eller en 1-fas maskin (230 Volt)?
"
Som svar fick jag följande:
"
Tack för du kontaktade oss.
Det är en 3-fas spis med anslutning till 230v så den måste installeras av en behörig elektriker och levereras inte med stickkontakt.
"
Kan någon smart människa här hjälpa mig att dekryptera det svaret?
Skickade följande fråga till en återförsäljare av vitvaror:
"
Jag funderar på att beställa en "Bosch HCE728353U" och har en fråga angående anslutninsspänningen. Det står i beskrivningen för spisen "3-fas-uttag (3 x 16A säkring)" , dvs trefas.
Sedan längre ned på sidan under Teknisk Data, så står det att det är 230V.
Så är spisen en 3-fas maskin eller en 1-fas maskin (230 Volt)?
"
Som svar fick jag följande:
"
Tack för du kontaktade oss.
Det är en 3-fas spis med anslutning till 230v så den måste installeras av en behörig elektriker och levereras inte med stickkontakt.
"
Kan någon smart människa här hjälpa mig att dekryptera det svaret?
Re: 1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag
Det betyder, "Jag har ingen aning om vad jag pratar om men jag försöker svara ändå" 

Den använder fas + noll men sprider belastningen över fler faser.
T.ex. kan två plattar dela på samma fas + noll, ugndelen använda en annan fas + noll, och ett par plattar en tredje fas + noll.
T.ex. kan två plattar dela på samma fas + noll, ugndelen använda en annan fas + noll, och ett par plattar en tredje fas + noll.
Att du blir förvirrad beror antagligen på att du gör misstaget att tänka "trefas = 400 V". Spänningen mellan två faser är 400 V, men spänningen mellan fas och nolla är 230 V. Spisen använder alltså 3 x 230 V.
Precis, det där är skitrörigt. Och det blir inte enklare av att man skriver på olika sätt för installationer och apparater.
På märkskylten på en apparat betyder / normalt att den är omkopplingsbar. Det klassiska är ju 115/230 V på äldre PC-nätagg med en omkopplare.
Skriver man 230/400 V så ska det alltså formellt sett tolkas som "omkopplingsbar mellan 230 och 400 V"... Men det är ju det gängse sättet att beskriva vår normala 3-fas.
På märkskylten på en apparat betyder / normalt att den är omkopplingsbar. Det klassiska är ju 115/230 V på äldre PC-nätagg med en omkopplare.
Skriver man 230/400 V så ska det alltså formellt sett tolkas som "omkopplingsbar mellan 230 och 400 V"... Men det är ju det gängse sättet att beskriva vår normala 3-fas.
En tanke som slår mig om man använder sig av flera faser + gemensam nolla för att dela effektbehovet mellan de olika faserna är att man riskerar att skicka alldeles för hög ström i den stackars noll-ledaren.
I teorin skulle man ju samtidigt kunna dra 10A per fas (givet att det är avsäkrat så) och då kommer ju summan av dessa strömmar gå tillbak i nollan vilket ju blir på tok för mycket, även om man skulle råka ha 2,5 mm² draget.
I teorin skulle man ju samtidigt kunna dra 10A per fas (givet att det är avsäkrat så) och då kommer ju summan av dessa strömmar gå tillbak i nollan vilket ju blir på tok för mycket, även om man skulle råka ha 2,5 mm² draget.
Ja, det problemet KAN uppstå om faserna lastas med olika fasvinkel.
Men har lasterna samma fasvinkel så kommer strömmen i nollan att bli noll om du drar lika mycket på alla faser.
I alla fall om det just är tre olika faser. Matar man med tre olika grupper från samma fas så får man också det problemet, men det är inte vidare smart att göra så just eftersom man bör lasta alla faser ungefär lika.
Men har lasterna samma fasvinkel så kommer strömmen i nollan att bli noll om du drar lika mycket på alla faser.
I alla fall om det just är tre olika faser. Matar man med tre olika grupper från samma fas så får man också det problemet, men det är inte vidare smart att göra så just eftersom man bör lasta alla faser ungefär lika.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Dina inlägg är på topp idag.Glenn skrev:Det betyder, "Jag har ingen aning om vad jag pratar om men jag försöker svara ändå"

Om du som i det här fallet har en likriktare på ingången så kan det i extremfall vara så att strömen bara går 1/6 av period tiden, då får du summan av strömmarna i nollledaren, även om alla laster har samma fasvinkel. Sannlinge ligger nog någon stans mellan det och det rent resistiva fallet. Så det blir nog mer än 0A men mindre än 30A. Förhoppningsvis under 10ANerre skrev:Ja, det problemet KAN uppstå om faserna lastas med olika fasvinkel.
Var framgår det att det sitter likriktare på ingången?
Förutsatt att vi pratar om rent resistiv last (vilket man väl får anta att en spis är) så blir summan av de strömmarna noll!carpelux skrev:I teorin skulle man ju samtidigt kunna dra 10A per fas (givet att det är avsäkrat så) och då kommer ju summan av dessa strömmar gå tillbak i nollan vilket ju blir på tok för mycket, även om man skulle råka ha 2,5 mm² draget.

Bosch HCE728353U är en induktionsspis. Det tog mig 5s att ta reda på.
Walle: Jag var på väg att skriva ett inlägg i samma stil som ditt, men googlade lite först.
Walle: Jag var på väg att skriva ett inlägg i samma stil som ditt, men googlade lite först.
Och det sitter alltså alltid likriktare direkt på ingången på induktionsspisar? Elementen i ugnen körs alltså på likström?
För mig som aldrig varit i närheten av en induktionsspis är det tvärr inga självklarheter.
För mig som aldrig varit i närheten av en induktionsspis är det tvärr inga självklarheter.
Hällen går nog på två faser och ugnen på en. Ugnen bör vara rent resistiv. Men det är gissnignar.
Det KAN med andra ord vara så att hällen drivs av 400 V 2-fas och ugnen av 230 V 1-fas?