H: lösning för konstlast till LED i fönstersmyg

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
PeterH

H: lösning för konstlast till LED i fönstersmyg

Inlägg av PeterH »

Nu har jag börjat montera LED-belysning i mina fönstersmygar och har stött på patrull... Drivaren jag har är en D-MA8D från Designlight (dimbar) och enligt spec klarar den 2-7 LEDs (2-9W), problemet är att jag endast har en LED i fönstret och därför behöver någon form av konstlast (istället för en extra LED).

LEDen har ca 3,22V spänningsfall och strömmen är ca 350mA. Min tanke var att ersätta den andra LEDen med ett effektmotstånd på 10 ohm/25 W (det räcker med 1,2W men för att hålla nere tempen väljer jag ett med högre effekt).

Enligt mina beräkningar behöver jag egentligen 9,2 ohm men jag vill inte använda flera motstånd på grund av platsbrist. Frågan till er är om det finns något bättre lösning än effektmotstånd? Är det någon som vet om det finns färdiga "konstlaster" för LED-belysning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: H: lösning för konstlast till LED i fönstersmyg

Inlägg av danei »

Det låter som en bra fullösning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Konstantströmsdrivare eller zenerdiod modell strömtålig?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kontantström drivare ska han absolut inte ha. En resistor är nog bättre än en zener, men det funkar ju också, men jag tvivlar på att det har någon fördel. Inte priset i alla fall.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Näe, inte konstantströmdrivare... Jag vill ju kunna dimma LED:en, med en konstantströmdrivare så blir det just konstant ström trots att man dimmar tills den slocknar tvärt :vissla: Drivaren har jag ju redan och den kan dimmas på primärsidan, så det är bara belastningen på sekundären jag funderade på. Ett effektmotstånd fungerar säkert men jag tänkte mest om det fanns bättre lösningar, heslt då kanske en konstlast gjord för ändamålet.

Hur som haver har jag kollat databladen för olika effektmotstånd och detta från Elfa (60-669-30) verkar hålla en relativt låg temperatur när man tar ut 1-2W, lite tester får utvisa hur varm den blir...
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Tänkte på det du skrev i första inlägget om att välja ett motstånd med högre effekttålighet för att få lägre temperatur. Värmeutvecklingen blir ju inte annorlunda för att motståndet tål högre effekt, eller?

Det är ju samma effekt som ska brännas bort oavsett tåligheten.

Eller tänker jag fel här?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej du tänker inte fel. Men ett motstånd med högre effekt,märkning har bättre kylning och blir inte lika varmt även om det bildas lika mycket värme.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Med tanke på platsbristen kan du kanske ersätta en del av ledningsdragningen med krom-nickel eller järntråd i lämplig längd.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag funderar vidare... det är ju naturligtvis så att ett lägre motståndsvärde ger lägre värme, men hur tror ni att temperaturen påverkas om man seriekopplar två motstånd? Det är ju totalt sett lika mycket effekt som skall brännas bort, men om man delar upp detta på två (eller flera) motstånd, hur kommer då lösningen fungera? :humm: Det som gäller här är ju att inte få några "hot spots" som kan antända/smälta plasten i boxen runt LED/trafo...

En annan sak jag håller på att mäta upp är vad som verkligen krävs. Initialt tänkte jag ju ersätta en extra LED med effektmotstånd, men egentligen behövs ju bara en extra last om 0,8W då drivaren skall klara från 2W och en enkel LED (i mitt fall) är på 1,2W. Jag labbar just nu med hur lågt man kan gå, och det kan säkert skilja mellan olika drivare, men det ser lovande ut att kunna köra med mycket liten extra last, kanske till och med helt utan :tumupp: Om det skulle visa sig att det blir problem senare kan man ju alltid komplettera med en extra last...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skillnaden beror på vilken kylning som finns. Om allt sker i ett slutet rum utan kylning i form av en viss luftgenomströmning kommer temperaturhöjningen att vara den samma oavsett hur du gör.

Finns det däremot en viss luftgenomströmning har ytan som kyls ner en betydelse varför stora eller många ger mindre topptemperatur.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Finns det däremot en viss luftgenomströmning har ytan som kyls ner en betydelse varför stora eller många ger mindre topptemperatur.
Tolkar jag dig rätt om du med detta menar att flera mindre värmekällor är att föredra i detta fall? Resistorerna kommer att läggas upp i taket i samma "burk" där trafo och LED monteras. Det är en burk avsedd för montage av LED-spottar och den har ingen direkt luftgenomströmning, men det finns extra luft i form av det utrymme som bildas mellan takgles och gipstak... Burken för spotten är monterad ca: 10 mm upp från gipstaket för att bidra med en större mängd luft (det är ju 30 cm mellan glesen och spottarna sitter ca 2 meter från varandra så det blir en del extra luft där...

(skiss)
spotbox1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ju större yta som värmen alstras över, ju svalare blir ytan och ju lättare är den att kyla bort.

Nu är det ju ingen enorma mängder effekt som det rör sig om så jag tror att det i stort kvittar totalt, 0,8W startar knappast någon brand. Jag hade kanske tagit ett antal helt vanliga metallfilmmotstånd, 4 st eller så. Det ger 0,2W per styck vilket på inget sätt är någon katastrof.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för hjälpen. Det kan nog sluta med ett antal mindre motstånd (såna har man ju lådvis av hemma redan), men till en början kör jag helt utan extra last. Det som händer om det är för låg last är att LEDarna blinkar och då får jag väl lägga till lite last bara... :D
Skriv svar