(12 * 75 * 3600 * 1/2) / ((200+200) * 3600) = 1.125 timmar
Så runt 1 timme kan du driva projektor (200W) + annat (200W) på ett 12V 75Ah bilbatteri. Urladdning under 50% ger förstört batteri.
Medtag släpkärra för blyackar

Nej jag lär inte "peta in" 200w snitteffekt i högtalarna. Men det är aldrig fel att överkompensera lite, de flesta projektorer drar t.ex dryga 200w vid drift och många komponenter har max % effekt värden under maximalkapacitet.danei skrev:Du lär inte peta in 200W snitteffekt i de högtalarna. Sen är ju frågan om alla runt sjön vill lyssna på ditt filmljud på nätterna.
Varför är ett 12v ljudsystem en behagligare lösning? Jag ser inte vari skillnaden ska ligga, 12v ljudsystem brukar vara 4ohms system som dessutom kräver mer effekt för att uppnå samma ljud?adent skrev:Annars är ett ljudsystem för 12V en behagligare lösning. Kanske finns det projektorer som nöjer sig med 12V också. Själv har jag en pytteliten projektor med inbyggt batteri och LED-lampa, den är antagligen lite klen, men det borde kunna finnas mellanvarianter
Tack Blueint för ditt komplement till beräkningarna, jag kommer nog inte släpa med en skottkärra eller släpkärra på båten, men det är relativt lätt gjort att slänga i några batterier i förvaringsutrymmernablueint skrev:(12V * 75A * 1h * 50%) / ((200W + 200W) * 1h) = drifttid i timmar [h]
(12 * 75 * 3600 * 1/2) / ((200+200) * 3600) = 1.125 timmar
Så runt 1 timme kan du driva projektor (200W) + annat (200W) på ett 12V 75Ah bilbatteri. Urladdning under 50% ger förstört batteri.
Medtag släpkärra för blyackar
En rolig idé och en intressant syn hade det varit, men tyvärr så är det en motorbåt.blueint skrev:Är det projektion på seglet som gäller?
Spänningsfallet beror på kabelns area, längd och strömmen genom den.Avle skrev:Tack Nerre för att du gjorde b-aktiga uträkningar tydligare och bättre, det spänningsfall du pratar om att undvika, jag antar att det ett spänningsfall i förlängningssladden och att det är beroende på den längden mellan elverket till förbruknings punkten?